Brewtools - Automatisert gjæringssystem.

Det der må vel være en ypperlig løsning! Så er det mulig å bygge på i høyden så blir det plass til høyere tanker eller fat. Helt sikkert både tryggere og bedre enn gamle kjøleskap med frostvakter.
Jepp; den var liksom skreddersydd for meg:).

Jeg trenger nok ikke mer enn to. Det er stort sett bare under hovedgjæringa det er behov for denne typen kontroll. Når den er unnagjort, greier det meste seg fint i vanlig romtemperatur.
 
Jeg funderer alvorlig på å investere i et par sånne: https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/ferminator-basic . Det hadde forenkla brygginga en del, og gitt meg noen muligheter jeg ikke har. (jeg hadde egentlig bestemt meg, men så var de utsolgt. Nå må jeg bestemme meg en gang til. Livet er vanskelig:).)
Irriterer meg hardt at disse kommer med slike krumma kanter i toppen - mao ikke flatpakkbare. Akk så nære byleilighetvennlige!
 
Jeg ser ikke bort fra at teknologi blir mer relevant jo større batcher man brygger. Min metode for temperaturkontroll under gjæringa forutsetter i alle fall enten investering i mye dyrt styrketreningsutstyr eller at man begrenser seg til batcher på +/- 25 liter:). Og så krever det litt spesielle boligforhold. Så ja; teknologi for temperaturkontroll er et absolutt gode. Om man skal tilpasse brygginga til temperaturforholdene i en blokkleilighet, blir det en del ting man ikke kan gjøre.

Jeg funderer alvorlig på å investere i et par sånne: https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/kjoleenheter/ferminator-basic . Det hadde forenkla brygginga en del, og gitt meg noen muligheter jeg ikke har. (jeg hadde egentlig bestemt meg, men så var de utsolgt. Nå må jeg bestemme meg en gang til. Livet er vanskelig:).)
Må man virkelig ha så dyre isoporklosser for å brygge bra øl? :D
 
Nei. Finn.no har kjøleskap til gibortpris. Kjøp en brukt inkbird på samme sted for tre-fire hundrelapper i tillegg og du er der. I tillegg kan du om du vil tappe ølet på fat og servere fra samme skap via tappetårn på toppen. Penere enn isopor er det også. Jeg fant ett med tempsensoren originalt skrudd fast i kjøleelementet. Løsna en skrue og stakk tempføleren fra inkbird gjennom åpningen som allerede var bak i skapet og det var det. Vil jeg vrake det som kjøleskap igjen tar det 2 min å sette tilbake til vanlig kjøleskap. Kjøleskap bråker også veldig lite. Plass til et gjæringskar, en Apollo snubnose eller 2 19 liters fat med co2 tank i tillegg.
 
Enig med deg, @Terjedd ... Ferminatoren er peltierkjølt, som betyr særdeles treig kjøling.
Ville nok heller gått for et gammelt kjøleskap. Legg inn et lagret søk innenfor 80km på finn.no på kjøleskap. Sist jeg trengte et venta jeg kanskje 10 dager før det poppa opp et 2 år gammelt whirlpool-kjøleskap i full høyde som jeg kunne hente for 700kr...
I dag gjæres det ikke inni mitt lenger, men det er supert for å oppbevare fat og bokser med øl i!
 
Sist jeg trengte et venta jeg kanskje 10 dager før det poppa opp et 2 år gammelt whirlpool-kjøleskap i full høyde som jeg kunne hente for 700kr...
Fullt mulig å gjøre veldig gode kjøp på slikt ja. Frysere er litt verre med å finne, det har jeg leita litt etter ei stund nå.
 
Nei. Finn.no har kjøleskap til gibortpris. Kjøp en brukt inkbird på samme sted for tre-fire hundrelapper i tillegg og du er der. I tillegg kan du om du vil tappe ølet på fat og servere fra samme skap via tappetårn på toppen. Penere enn isopor er det også. Jeg fant ett med tempsensoren originalt skrudd fast i kjøleelementet. Løsna en skrue og stakk tempføleren fra inkbird gjennom åpningen som allerede var bak i skapet og det var det. Vil jeg vrake det som kjøleskap igjen tar det 2 min å sette tilbake til vanlig kjøleskap. Kjøleskap bråker også veldig lite. Plass til et gjæringskar, en Apollo snubnose eller 2 19 liters fat med co2 tank i tillegg.
Enig med deg, @Terjedd ... Ferminatoren er peltierkjølt, som betyr særdeles treig kjøling.
Ville nok heller gått for et gammelt kjøleskap. Legg inn et lagret søk innenfor 80km på finn.no på kjøleskap. Sist jeg trengte et venta jeg kanskje 10 dager før det poppa opp et 2 år gammelt whirlpool-kjøleskap i full høyde som jeg kunne hente for 700kr...
I dag gjæres det ikke inni mitt lenger, men det er supert for å oppbevare fat og bokser med øl i!
Jeg veit ikke om det er så farlig at det er treigt?

Jeg har tenkt på det med kjøleskap, men jeg vil for det første antakelig kunne trenge å flytte innretninga litt rundt, og ikke minst må jeg også ha mulighet til å tilføre varme. Det er antakelig like vesentlig som kjølinga. Veit at det kan fikses, også.

Men denne greia - hvis den faktisk virker som lovet - er liksom ei ideelt grei løsning for meg:). Virker det som, da.
 
Jeg veit ikke om det er så farlig at det er treigt?

Jeg har tenkt på det med kjøleskap, men jeg vil for det første antakelig kunne trenge å flytte innretninga litt rundt, og ikke minst må jeg også ha mulighet til å tilføre varme. Det er antakelig like vesentlig som kjølinga. Veit at det kan fikses, også.

Men denne greia - hvis den faktisk virker som lovet - er liksom ei ideelt grei løsning for meg:). Virker det som, da.
Har hatt Ferminator og brukt sammen med allrounder 60l. Hadde da på en ekstra utvidelsesmodul for å passe i høyden. Det fungerte helt utmerket, men coldcrash var jo litt tungt. Endte med å skaffe en kjøler til til den, og det var da mulig å ta 60 litern ned til null grader. Det er bra nok for de fleste tror jeg.
Ferminator er laget for brygging i motsetning til kjøleskap, så det er lett å stille inn og holde de temperaturene man er interessert i. Kjøleskap er designet for å holde 4-5 grader selv om man kan lure det til med inkbird og denslags. Ferminatoren gir deg også bedre tilgang til gjæringskaret, særlig om det er stort og tungt, bare å plukke bort isopormoduler. Kan bidra til å minimere risiko forbundet med bæring av fulle kar/tanker/bøtter (titalls liter vørter/øl som kan helles utover og impregnere etasjeskiller for ikke å snakke om belastningsskader mm).
Litt mer lyd fra vifta må påregnes i forhold til kjøleskap, men som tidligere kjøleskapsbruker likte jeg ferminatoren bedre.
Horses for courses osv....

Eneste grunn til at jeg ikke har ferminatoren lenger er overgang til unitank med glykol. Kjøleskapet jeg brukte til gjæring er isteden lager for fat, som det passer utmerket til.
 
Har hatt Ferminator og brukt sammen med allrounder 60l. Hadde da på en ekstra utvidelsesmodul for å passe i høyden. Det fungerte helt utmerket, men coldcrash var jo litt tungt. Endte med å skaffe en kjøler til til den, og det var da mulig å ta 60 litern ned til null grader. Det er bra nok for de fleste tror jeg.
Ferminator er laget for brygging i motsetning til kjøleskap, så det er lett å stille inn og holde de temperaturene man er interessert i. Kjøleskap er designet for å holde 4-5 grader selv om man kan lure det til med inkbird og denslags. Ferminatoren gir deg også bedre tilgang til gjæringskaret, særlig om det er stort og tungt, bare å plukke bort isopormoduler. Kan bidra til å minimere risiko forbundet med bæring av fulle kar/tanker/bøtter (titalls liter vørter/øl som kan helles utover og impregnere etasjeskiller for ikke å snakke om belastningsskader mm).
Litt mer lyd fra vifta må påregnes i forhold til kjøleskap, men som tidligere kjøleskapsbruker likte jeg ferminatoren bedre.
Horses for courses osv....

Eneste grunn til at jeg ikke har ferminatoren lenger er overgang til unitank med glykol. Kjøleskapet jeg brukte til gjæring er isteden lager for fat, som det passer utmerket til.
Du gir meg et par gode grunner til der. Og for meg blir det neppe aktuelt å ha den stående noe særlig på steder der støy spiller noen rolle, heller.
 
Du gir meg et par gode grunner til der. Og for meg blir det neppe aktuelt å ha den stående noe særlig på steder der støy spiller noen rolle, heller.
Såvidt jeg har fått med meg bruker du 30l PET dunker fra fermzilla, da tenker jeg du fint får CC ned til 2-3-4 grader litt avhengig av omgivelsene. De gir vel en lovnad i forhold til 15-20 grader under omgivelsene. Jeg hadde versjon før Wifi som jeg syntes å ha lest at er dukket opp. Sørg for å kjøpe med stålplate til bunnen, eller sørg for noe tilsvarende med finerplate og stikksag :) Magebelte kjøpte jeg, men brukte det aldri, det er ikke nødvendig.
 
Vi snakker tidvis om automasjon som om automatisk styring kan fjerne noe av håndverket (sikter ikke til noen :) )
For min del forskyver det bare den samme jobben. Nå tar jeg frem oppskrifter foran peisen og justerer tid og effekt i Brewfather som jeg tidligere gjorde under bryggingen. Samme jobben, men flere dager før det braker løs. Styringen skjer ‘automatisk’ med innebygget alarm slik at jeg slipper manuelle alarmer man glemmer å nullstille.

Det fine med vår hobby, er at det finnes et utall veier som alle fører til Pilzen, Køln, Bayern, eller New England. Vi har samme hobby, men forskjellig reisevei og forskjellige mål.

deLillos
Nå som vi alle er forskjellige
 
Vi snakker tidvis om automasjon som om automatisk styring kan fjerne noe av håndverket (sikter ikke til noen :) )
For min del forskyver det bare den samme jobben. Nå tar jeg frem oppskrifter foran peisen og justerer tid og effekt i Brewfather som jeg tidligere gjorde under bryggingen. Samme jobben, men flere dager før det braker løs. Styringen skjer ‘automatisk’ med innebygget alarm slik at jeg slipper manuelle alarmer man glemmer å nullstille.

Det fine med vår hobby, er at det finnes et utall veier som alle fører til Pilzen, Køln, Bayern, eller New England. Vi har samme hobby, men forskjellig reisevei og forskjellige mål.

deLillos
Nå som vi alle er forskjellige
Når jeg ser på min egen ikke-automatiserte prosess (se post litt lenger oppe) slår det meg at jeg ikke bruker så mye tid på det som automatikken tar seg av. Jeg rekker å drikke usunt mye kaffe i løpet av en bryggedag:). Det blir ikke så mye "håndverk", sjøl om jeg er veldig glad i meskespaden min og pH-meteret. OK, det er jeg, og ikke maskinen, som holder oppsyn med temperaturen, og det er jeg, og ikke maskinen, som må følge med på klokka, men det er ikke veldig oppmerksomhetskrevende. Jeg har en fiks liten timer som ringer når jeg må i aksjon, så det er vel en slags hybridløsning jeg har der. Og både pH-meteret og termometeret er elektroniske duppeditter.

Så nei, jeg skal ikke skryte på meg så mye fellesskap med tidligere tiders håndverkere. På den annen side trur jeg ikke bryggemaskinene egentlig gjør ting så veldig mye enklere. Kanskje ligger den største fordelen med dem i det som uttrykkes når vi snakker om dem som "kompaktbryggere"?

Når det gjelder automatisering av gjæringsprosessen, er det noe av det samme. Jeg bruker jo ikke mye tid og krefter på gjæringa underveis fram mot tappinga. Og jeg har absolutt null interesse av trykkgjæring. Det eneste som er interessant, er muligheta for bedre styring av temperaturen, for det å flytte dunkene rundt til passende temperatursoner i huset er nok ikke noen ideell løsning - sjøl om det funker forbausende bra. (Og det er sjølsagt definitivt "håndverk" :).) Jeg trenger ikke automatikken, det holder å kunne stille inn en temperatur manuelt.

Det er i det hele tatt ikke så mye bruken av elektronikk for å styre prosesser som opptar meg. Så lenge det ikke erstatter vårt "faglige skjønn" i særlig grad, gjør det vel ikke elektronikkbrukeren til mindre fagmann/håndverker på bryggerområdet enn den som klarer seg uten. Det er trenden med stadig dyrere avanserte løsninger jeg ikke er så veldig glad i, i den grad den er med på å endre hobbyen vår i retning av mer eksklusivitet.
 
Sist redigert:
I motsetning til dem som flotter seg på byen / bygda med ny og dyrere bil hvert år, er det få av oss som drasser med seg nytt, blankt og dyrt bryggeutstyr utenfor egen tomt…
Jeg tror ikke det er mange som synes det er noe problem at andre kjøper dyrt bryggeutstyr eller dyre biler. Det er imidlertid en forskjell: Jeg har aldri møtt noen som kjøper ny bil og tror de kommer seg raskere til jobb. Jeg møter mange som kjøper nytt bryggeutstyr og tror de får bedre øl.

Det er ei sammenligning som av og til er mer nærliggende for meg: HiFi-utstyr. Jeg mistenker at Ståle Krapyl har sluttet i byens HiFi-asyl og fått seg ny jobb som produktutvikler i hjemmebryggerbransjen. Ikke at markedet for retningsbestemte ethernet-kabler og quartzbørster til CDer er fullt, men at gresset er grønnere på hjemmebryggersiden.

De som kjøper retningsbestemte, forgylte ethernetkabler som har vært gjennom en manuell tuning for å gi en mykere lyd på streamingstjenestene gjør det nesten aldri med samme glimt i øyet som når en oldboys-spiller kjøper samme fotballsko som Messi. Det er et alvor over kablene og det er viktig å forklare at de faktisk virker.

Her synes jeg litt for mye av bryggeutstyret bommer litt og brukerne av det blir litt for overbevist om at utstyret er nødvendig.

La oss ta denne gjærkontrollenheta. Lover den for mye? Kan den gi bedre øl?

Vi kan jo begynne med at det er viktig å kontroll på gjæringa. Ingen er uenig i det.

Jeg stusser imidlertid på flere av egenskapene de ser ut til å love. De har noe som ser ut som CANbus-innganger for sensorer. Det betyr at det har en sensor som bruker CANbus og kan måle SG. Jeg har sett flere sensorer som klarer det, men de deler noen egenskaper: De er (grisedyre). De krever kalibrering. Eller de har litt tvilsom nøyaktighet.

Trykksensorer er enklere, men det er fortsatt litt uklart hvordan de egentlig skal gi trykkstyring som er god nok. Temperatur er rimelig greit.

Så er jo spørsmålet om alt dette gir bedre øl? Umiddelbart kan det høres fristende ut å kunne styre trykket basert på SG og temperatur. Eller sørge for at temperaturen holder seg helt stabil til man begynner å nærme seg slutten av gjæringa. Eller mange andre muligheter. Men hjelper det?

Det er fortsatt massevis av usikkerheter og håndverk som utstyrsselgerne ikke snakker om. Kanskje glemmer de først og fremst å snakke om usikkerhet. Vi blir presentert for en hel del tall som kan se ut som de er nøyaktige, men som ikke er det. Mengden krystallmalt i en vørter er aldri 972 gram, men et stedt mellom 950 og 1000. Den har ikke EBC på 107, men et sted mellom 100 og 120. Mengden gjærceller i ei pakke er aldri 100 milliarder, men et sted mellom 90 og 170 milliarder. Mål SG i vørteren er aldri 1.03451, men et sted mellom 1.032 og 1.036. Også videre også videre.

Når du legger alt dette sammen, og gi et inntrykk av å ha full kontroll, så stemmer det ikke. Selv om forutsetninga i bunn er å ha god kontroll på gjæring, så kan denne typen produkter både gi et falsk inntrykk av kontroll og bidra til å gi et feil inntrykk av hva man trenger å ha kontroll på. Skal du høre på musikk, så må du ha gode kabler. Det betyr ikke at alle argumenter for å kjøpe en kabel er bedre.

Så om man kjøper et kjempedyrt gjæringsanlegg så synes jeg det må være helt greit. Om man kjøper et fancy gjæringskontroll for at det er morsom å følge med på gjæringa er det greit. Om man kjøper det fordi man tror det er viktig for å lage godt øl, så tror jeg man har blitt lurt.

Og jeg liker ikke selgere som lurer kundene sine. Jeg liker heller ikke hifi-folk som argumenterer for at jeg også bør bli lurt.

 
Det er vel egentlig veldig lite dubeditt-utstyr for bryggere sammenlignet med de fleste andre hobbyer. Det er naturligvis flere tilbydere av konkurrerene produkter, men det er da ikke så mange ulike dubeditter utover grunnutrstningen.

Grunnutrustningen er standard og obligatorisk. Like viktig som sykkel er for syklister. Men som for sykler kommer den i ulike varianter.

Du MÅ ha en kjele å meske i og du må ha en varmekilde til det og du må sørge for litt bevegelse for å holde lik temratur i hele kjelen. Du må også styre temperaturen på en eller annen måte. Jeg ser ikke den store forskjellen på om det er en kjele på en løs kokeplate eller en kjele med innebygget kokeplate. Og om kjelen har innebygget temperaturkontroll eller om du kobler inn en frittstående.

Etterpå må du kunne skille vørt fra malt. Om du løfter ut en meskepose eller maltrør gjør ingen forskjell. Eller om du flytter vørten over i et nytt kar for koking. Antall enheter er konstant i grunnutrustningen enten de er satt sammen i en helhet eller ikke. Og jeg kan ikke se at det er mindre krevende å brygge maltrør enn maltpose.

Du må kunne styre gjæringstemperaturen, men å tro at det er mer kunnskapskrevende å åpne og lukke vindu og å flytte gjæringskar fra rom til rom enn å stille inn en temperaturstyrende enhet er jo også helt meningsløst. Du slipper bare å måtte være fysisk sterk og hjemmeværende for å styre temperaturen.

Grunnutrstningen for mesk, skylling, kok og gjæring man ha og antall komponenter er konstant enten de er sammensatt i fabrikk eller på egenhånd hjemme og en kjeller inngår i oppsettet.

I de 20-25 år hobbyen vår har vært lovlig har det kommet flere leverandører som leverer grunnutrstningen i mer eller mindre komplette enheter. Det har ikke gjort byggingen mindre kunnskapskrevende, men vesentlig lettere tilgjengelig for flere. Man trenger ikke å ha anlegg, verktøy og kunnskap om utstyrsbygging før man starter. Man trenger ikke å vite hvor mange W en kokeplate må gi for å varme vørten eller hvor stor kjele du trenger for meske.

At nybegynnere virker kunnskapsløse og stiller dumme spørsmål, er naturlig. De mest kunnskapsrike her på forumet var også der engang. Kua bør ikke glemme at hun har vært kalv.

Hva finnes det egentlig av dubeditter utover grunnutrstningen? Ph-måler, refraktormeter og gjæringsforløpsmålere og noen få ting til? Noe er kjekt å ha fordi du kan påvirke resultatet litt med informasjonen det gir. Noe er kjekt å ha fordi du kan lære noe til neste batch. Noe er kjekt å ha fordi det er gøy å følge med på det.

Hvis du er en ivrig syklist må du ikke ha tv og se på tour de France, men mange gjør det likevel bare fordi se syntes det er gøy. Jeg skjønner ikke problematisering av at utviklingen går fremover og at noen velger å kjøpe seg utstyr eller glorifisering av utstyr man har mekket sammen selv.
 
Jeg bruker alltid å få positive tilbakemeldinger om forumet når jeg er ute og treffer andre bryggere - av folk som i liten grad er aktive gjennom å skrive på forumet, men som likevel bruker det mye som kilde til kunnskap. Og som @Kold Brygg skriver i det innlegget han lenka til over her, så er et forums styrke at det fungerer som en kunnskapsbank. Og så vil jeg hevde - som ham - at du antakelig kan få mer kompetent hjelp fra flere raskere her enn på facebook. (Jeg prøvde å henge litt på den store fb-gruppa en kort periode, men det var en deprimerende opplevelse. Og siden har jeg aldri giddet. Det gjelder for så vidt hele fb. Jeg har stadig en konto, men jeg er aldri inne der.)

Men at det nok var mer liv her for 6-7 år sida, er jeg helt enig i. Det er en generell tendens at fora som dette har hatt kraftig nedgang. Jeg har prøvd meg på andre, både engelske og amerikanske, men der har det vært nokså tomt. Faktisk har vi klart oss ganske bra, relativt sett. Og jeg mener at Norbrygg må satse på å promotere forumet - og hjemmesida, som jeg ikke synes er særlig god - overfor medlemmene gjennom nyhetsbrevene som styret sender ut. Det ligger i begrepet "forum" (torg) at det skal være det stedet der medlemmene i et samfunn møtes både for å være sosiale og for å diskutere felles anliggender. Noe alternativ kan jeg ikke se at vi har.

Forøvrig - og for å knytte an til trådtemaet - så trur jeg vekta på tematikken på forumet har flytta seg mye fra det bryggekunnskapsorienterte til utstyr. Det er kanskje symptomatisk? (Jeg mener ikke at folk ikke skal ta opp utstyrsspørsmål. Men jeg ønsker meg mer øl-/brygge-aktivitet.)
Jeg bruker Norbrygg når det er sikker og god fagkunnskap jeg er ute etter. Masse godt stoff om bla. gjæring. På fb sine Fermenzilla gruppe feks, er det mye rart, bla. om mange som gjør feil og lite om faglige spørsmål om gjæring - synes jeg. Synd at så mange synsere/"influensere" påvirker og styrer så mye i andre fora.
 
Jeg bruker Norbrygg når det er sikker og god fagkunnskap jeg er ute etter. Masse godt stoff om bla. gjæring. På fb sine Fermenzilla gruppe feks, er det mye rart, bla. om mange som gjør feil og lite om faglige spørsmål om gjæring - synes jeg. Synd at så mange synsere/"influensere" påvirker og styrer så mye i andre fora.
Hyggelig å høre den vurderinga:). Jeg har ikke peiling på hva som skjer på facebook eller andre steder. Det som i alle fall er en styrke her på forumet, er at folk har rimelig god bevissthet om kildebruk - og at du fort blir avkrevd kilder for påstander. Dermed blir det mulig å vurdere den informasjonen som blir gitt
 
Tilbake
Topp