Når hele tråden sporer av etter at selger faktisk er inne og oppdaterer tråden med at bryggeriet er solgt, er det vel en nerve som er truffet. Privat kjøp og salg er tillitsbasert uansett hvilket medie man fører annonsen i. Annonse i lokalavisa eller på finn.no. Det blir ikke mange som gidder å bruke forumet for salg hvis det begrenser interessenter til den håndfullen mennesker som er innom og sjekker tråder med et visst intervall.
Skal vi begynne å diskutere hva slags følelsesmessige reaksjoner jeg har, blir det litt håpløst. Det er ikke relevant; hva som ligger bak det folk gjør, altså hva slags motiver og følelser som driver dem, har ikke noe med saken å gjøre. Kritiser gjerne det folk gjør, men vi skal holde oss til det - på en saklig måte.
Jeg kan jo prøve å forsikre om at jeg bare var ute etter å sørge for at forumreglene blir fulgt. Siden jeg har sagt ja til å være moderator, må jeg nesten gjøre det. Og her framgikk det ikke av noen informasjon i tråden hvordan dette hadde foregått; det så faktisk ut som om salget kunne ha skjedd gjennom privat kommunikasjon med en av de to som hadde skrevet innlegg.
Det har vært ganske mange tilfeller av at folk ikke har fulgt reglene i det siste - antakelig ikke fordi de har gitt blaffen i dem, men fordi de ikke har satt seg inn i reglene for å bruke forumet til salg.
Vi bør kanskje diskutere om vi skal endre noe i teksten i retningslinjene - mulig noe der kan misforstås - og om mulig burde vi nok gjøre det umulig å publisere en salgstråd uten at det er haket av for at retningslinjene er lest.
Hvis du er uenig i forumreglene, så er det jo rimelig å ta opp det. Hvis du ikke er det, så må det være måten jeg har tolka dem på, du må kritisere. Kan vi begynne der, og glemme personkarakteristikkene?