Jeg vil gjerne ta opp igjen denne, jeg
Hadde nettopp en salgsannonse på forumet, og fikk tilbakemelding om at den ikke var innafor i forhold til retningslinjene. Og det var den jo ikke, selv om jeg ikke gikk inn for å bryte retningslinjene.
Reglementet skiller ikke mellom fastpris og bud ønskes, og ender opp med å ikke fungere så godt for fastpris. Det er to ting som gjør at jeg synes dette blir både krøkkete og byråkratisk.
For i sikre full transparens skal all korrespondanse frem til salgspunktet skje i tråden. Budgiving etc skal ikke foregå skjult, for eksempel ved bruk av pm. Personlig informasjon kan sendes utenfor.
I mitt tilfelle fikk jeg en PM som stort sett inneholdt "jeg kjøper den". Ikke noe om og men. Oppdaterte tråden, og la ut melding om at salget var utført. Skulle dette vært gjort rett, måtte jeg bedt kjøper klippe og lime meldingen han sendte inn i tråden. Så kunne jeg akseptert i tråden, og vi kunne fortsatt på PM. Dette er jo rein formalisme? Det er i praksis ingen forskjell på hvilken informasjon som er tilgjengelig for alle, bortsett fra navnet på kjøperen. Har det vært eksempler på folk som har blitt snytt eller forbigått, eller er det bare en tenkt problemstilling?
Jeg ser at problemstillingen er relevant med budrunder, men ikke med fastpris.
Ved direktesalg skal salgspris være presisert, og først til mølla-prinsippet gjelder. Første innmeldte interessent som aksepterer salgsprisen får kjøpe varen. Hvis endelig pris ikke er avklart på det tidspunktet fellesbestillingen legges ut, bør det presenteres et prisanslag.
Det betyr at f.eks. pruting ikke er greit? Jeg solgte en av varene for en lavere pris enn jeg i utgangspunktet ønsket. Dette skjedde i full åpenhet i tråden. Hvor lenge skulle jeg ha ventet på at noen slo til med "full pris" og dermed vært første innmeldte interessent som aksepterer salgsprisen?