• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Solgt/Kjøpt Brewtools B80 pro med en del utstyr vurderes solgt

Status
Stengt for ytterligere svar.
Vurderer å selge en B80 pro med følgende utstyr:

3 stk. 3-veisventiler
Isolasjonskappe
Motstrømskjøler
Ekstra tempsensor på retur fra motstrømskjøler
Skyllerør
Luftespiral
Rørespade

Pris 24.000,- / bud
 
Vi minner om følgende: For i sikre full transparens skal all korrespondanse frem til salgspunktet skje i tråden. Budgiving etc skal ikke foregå skjult, for eksempel ved bruk av pm.
 
Her foregikk ikke budgivning på forumet. Det er ikke sånn det skal være:(!

Gitt at utstyret blei solgt til noen her på forumet, da. Det er ugreitt om noe legges ut for salg andre steder samtidig, men det kan vi ikke gjøre noe med.
 
Det var da veldig til sutring.
Det var ingen budrunde og det lå ikke ute til salgs andre plasser. Det ble solgt til en kompis av meg.
 
Det burde være nokså innlysende at når noe legges ut til salg her, så selges det her, og reglene for salg her skal følges. Den som ikke har til hensikt å følge disse reglene, bør la være å legge noe ut for salg her.

Hvis en kamerat får høre at du har noe til salgs, får du vise ham til forumet, og be ham legge inn bud. Noe annet er å holde forummedlemmene for narr.
 
Ja, det kan jo ikke være slik at man skal bestemme her inne om man skal få lov til å selge tingene sine. Hvis det er så rigid under gjeldende regler, foreslår jeg en endring.
 
@Finn Berger

Ingen ble holdt for narr. Annonsen lå på forumet i ei uke. Det kom ingen bud fra noen på forumet, dvs. laber interesse.
Annonsen ble merket som solgt med en gang den var solgt.

Og du trenger ikke å sende meg PM om dårlig oppførsel. Ordet "sutring" er ikke ugrei språkbruk. Det er min subjektive mening at du sutret, det gjør det ikke til ugrei språkbruk av den grunn.
 
"sutring" er definitivt ugrei språkbruk. Skal vi begynne å karakterisere hverandres innlegg og meninger på den måten, ryker det jeg oppfatter som en særdeles hyggelig og saklig forumkultur. Uenighet er helt greit - men folk får klare å gi uttrykk for den på en saklig måte.

Vi bestemmer sjølsagt ikke hvordan folk skal selge tingene sine. Men forumreglene for salg gir ikke mening hvis varene samtidig legges ut på salg andre steder. Vi bør kanskje klargjøre det.

For den som ikke ønsker å begrense seg på denne måten, er det bedre å legge ut ei lenke til en finn.-annonse eller lgn..

Dette er prinsipielt. Når tilbudet lå ute såpass lenge som det gjorde her uten respons, så var det vel ikke så urimelig å la det gå utenom. OK. Men så kunne jo det blitt sagt på en ålreit måte, da - i stedet for å kalle det for sutring at det blei reagert. Hadde ikke det gjort det hele mye greiere?
 
Var det noen som ville ha dette som ikke fikk det? Er
det en lov mot å annonsere på flere nettsteder, eller selge til noen man oppnår bekjentskaphet med utenom " gutteklubben grei "?

Ikke vær så lettkrenka. Ingen av medlemmene i norbrygg eier kjøp/salg privat i Norge. Ikke oppfør dere som det..

Vi er vel ikke helt Nord-Korea vel..
 
Sist redigert:
Var det noen som ville ha dette som ikke fikk det? Er
det en lov mot å annonsere på flere nettsteder, eller selge til noen man oppnår bekjentskaphet med utenom " gutteklubben grei "?

Ikke vær så lettkrenka. Ingen av medlemmene i norbrygg eier kjøp/salg privat i Norge. Ikke oppfør dere som det..

Vi er vel ikke helt Nord-Korea vel..

For det første har jeg sagt eksplisitt at vi ikke kan gjøre noe med hva folk gjør andre steder enn her på forumet.

For det andre: Jeg snakker bare om hva jeg mener er redelig. Reglene våre for kjøp og salg skal sikre at noen enkle rettferdighetsprinsipper gjelder, og det viktigste er at alt som skjer, skal være åpent for alle. De skal vi sørge for at overholdes her på forumet. Det gjør vel ikke dette forumet nord-koreansk? Det jeg mener er tvilsomt - og nå snakker jeg ikke om det aktuelle tilfellet, bare reint prinsipielt - er å legge noe ut for salg her, og altså inngå en kontrakt om å følge de prinsippene vi har - og samtidig selge det et annet sted.

Sjølsagt er det fullt lovlig å gjøre det. Lov og moral er definitivt ikke det samme - heldigvis. Men jeg synes det er å lure folk her på forumet. Gjør det meg "lettkrenka"?
 
Sjølsagt er det fullt lovlig å gjøre det. Lov og moral er definitivt ikke det samme - heldigvis. Men jeg synes det er å lure folk her på forumet. Gjør det meg "lettkrenka"?
Når hele tråden sporer av etter at selger faktisk er inne og oppdaterer tråden med at bryggeriet er solgt, er det vel en nerve som er truffet. Privat kjøp og salg er tillitsbasert uansett hvilket medie man fører annonsen i. Annonse i lokalavisa eller på finn.no. Det blir ikke mange som gidder å bruke forumet for salg hvis det begrenser interessenter til den håndfullen mennesker som er innom og sjekker tråder med et visst intervall.
 
Når hele tråden sporer av etter at selger faktisk er inne og oppdaterer tråden med at bryggeriet er solgt, er det vel en nerve som er truffet. Privat kjøp og salg er tillitsbasert uansett hvilket medie man fører annonsen i. Annonse i lokalavisa eller på finn.no. Det blir ikke mange som gidder å bruke forumet for salg hvis det begrenser interessenter til den håndfullen mennesker som er innom og sjekker tråder med et visst intervall.

Skal vi begynne å diskutere hva slags følelsesmessige reaksjoner jeg har, blir det litt håpløst. Det er ikke relevant; hva som ligger bak det folk gjør, altså hva slags motiver og følelser som driver dem, har ikke noe med saken å gjøre. Kritiser gjerne det folk gjør, men vi skal holde oss til det - på en saklig måte.

Jeg kan jo prøve å forsikre om at jeg bare var ute etter å sørge for at forumreglene blir fulgt. Siden jeg har sagt ja til å være moderator, må jeg nesten gjøre det. Og her framgikk det ikke av noen informasjon i tråden hvordan dette hadde foregått; det så faktisk ut som om salget kunne ha skjedd gjennom privat kommunikasjon med en av de to som hadde skrevet innlegg.

Det har vært ganske mange tilfeller av at folk ikke har fulgt reglene i det siste - antakelig ikke fordi de har gitt blaffen i dem, men fordi de ikke har satt seg inn i reglene for å bruke forumet til salg.

Vi bør kanskje diskutere om vi skal endre noe i teksten i retningslinjene - mulig noe der kan misforstås - og om mulig burde vi nok gjøre det umulig å publisere en salgstråd uten at det er haket av for at retningslinjene er lest.

Hvis du er uenig i forumreglene, så er det jo rimelig å ta opp det. Hvis du ikke er det, så må det være måten jeg har tolka dem på, du må kritisere. Kan vi begynne der, og glemme personkarakteristikkene?
 
Sist redigert:
Jeg er enig med Finn her. Ut fra innleggene kan man få en mistanke om at dette er avgjort på bakrommet (pm), det er ikke et eneste bud i tråden, og da er det greit å påpeke det. Spesielt når tråden avsluttes med et kort 'Solgt'.

Hadde selger avsluttet med hvordan utstyret ble solgt uten bud i tråden hadde nok ingen reagert.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp