Jeg har hatt en BZ Gen 4 siden den dagen den kom ut, er vel litt over 1 år nå. Tenker det er greit å si først som sist at jeg har aldri brukt en grainfather, men velger å ta opp et par ting uansett.
For det første ser jeg for meg at de perforerte stripene som er innkapslet vil være veldig tungvindt å vaske, kanskje ikke, men det vil fortsatt være vanskelig å i det hele tatt inspisere om det er rent der.
For det andre så er det såvidt jeg har sett ikke konkav bunn, og tappekranen er ikke plassert under bunnen, det betyr at den ikke har CIP(clean in place).
Tredje tingen jeg vil påpeke med grainfather er at den har hva jeg kan lese meg frem til en rimelig god motstrømskjøler som standard, det er nok et stort pluss for de som foretrekker det.
Fjerde og siste tingen jeg vil påpeke er at jeg antar, igjen uten å ha prøvd, at kontrollboksen er i en annen klasse enn den stusselige plastikkboksen på BZ Gen 4.
Så over til maskinen jeg har og kjenner, jeg tar forbehold om at kanskje er det noen av disse egenskapene også grainfather G30 v3 har, men jeg har gått glipp av..
Jeg starter med det du skriver om å overskyte temperatur, det er et ikke-problem så lenge maskinen brukes riktig. På Gen 4 kan du stille varmeelementene fra 10 til 100% hvor hvert steg øker eller senker 10%. Vil legge til her at det ikke betyr at man faktisk kan stille inn hva elementene gir ut, men at den vil pulserer elementene av og på og dermed gi bedre kontroll.
Om du vet ca temperatur på malten og bruker en kalkulator for å å finne innmesk temperatur og under mesking bruker ca 20-40% alt etter mengden malt er overskyting høyst usannsynlig.
CIP, for meg som brygger i et rom uten vann eller sluk var dette en viktig egenskap, det å slippe å drasse med meg maskinen inn på badet, løfte den, snu den for å tømme den osv, et stort pluss. Maskinen står der den står og ferdig med det. Dette er mulig fordi bunnen er konkav, har sentrert drensrør og at tappekranen er plassert under bunnen.
Blåtann, og wifi. Nett er hyggelig, da kan man styre maskinen fra hvor som helst, med det sagt jeg er stort sett i samme rom som maskinen så betyr ikke så mye for min del. Blåtann er kjekt, først og fremst pga RAPT termometeret kegland selger, det er plug and play og man kan stille maskinen til å følge den sensoren man har i mesken og ikke i bunnen av maskinen, og også stille inn hvilken differanse som ikke kan overskytes de i mellom.
Jeg liker tanken ved at man kan få boil extender til BZ selv om jeg enda ikke eier en, og jeg liker at sirkuleringsarmen har cam lock. Jeg liker at det er veldig enkelt å få tak i nye kretskort til en billig penge og jeg liker maltrøret med perforering kun nede.
Det jeg ikke liker er at RAPT portalen kan være buggy, ikke ofte og vi som kjøpte den når den kom ut er vel strengt tatt ubetalte testere av en beta versjon som finjusteres etterhvert som brukerene finner bugs. Nå har jeg selv opplevd dette kun 1 gang på over et år, men jeg bruker maskinen manuelt og faller nok litt utenfor de fleste bugs sånn sett.
Sentrert drensrør er absolutt en fordel, for meg, men det kommer med en pris, blant annet at mye av sirkuleringen forsvinner rett gjennom mesken og inn i drensrør med kort kontaktig med elementene, og ved for høy hastighet gjøre mesken svært kompakt i bunn.
Det er selvfølgelig en nedtur, men samtidig kan det enkelt løses med HED(heat exchange disc), men det er nok en ting å kjøpe ved siden av og greit å ta med i betraktning, ikke en veldig dyr tilleggsting, men verdt å nevne at jeg syns den er så viktig at den burde fulgt med maskinen.
Til slutt, og her snakker vi igjen om mine preferanser og ikke nødvendigvis hvor andres behov ligger, men jeg syns den medfølgende spiralkjøleren er for liten, nå var ikke det veldig relevant for min del da jeg fra før av har en The Scylla fra Jaded Brewing, og kommer nok til å ha den til bryggekarrieren min er over
Det er sikkert mange ting jeg ikke har nevnt her, men skulle det være noe du lurer på ang BZ Gen 4 så er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare etter beste evne