Brewzilla 35L gen4 eller grainfather g30 v3?

Skal gå til innkjøp av en bryggemaskin etter en del ekstrakt og freshwort brygging :)

Allgrain blir neste.

Er det noen som har litt kunnskaper som kan hjelpe?

Valget har landet mellom grainfather g30 v3 eller brewzilla gen4 35L.

Ser noen klager på at brewzilla sliter litt med temp kontroll? Altså at den overskyter satt temp med mange grader til tider?

Er det noen som har erfaringer med den ene eller andre? Eller kanskje begge?

Alt av info blir satt pris på
 
Jeg har hatt en BZ Gen 4 siden den dagen den kom ut, er vel litt over 1 år nå. Tenker det er greit å si først som sist at jeg har aldri brukt en grainfather, men velger å ta opp et par ting uansett.

For det første ser jeg for meg at de perforerte stripene som er innkapslet vil være veldig tungvindt å vaske, kanskje ikke, men det vil fortsatt være vanskelig å i det hele tatt inspisere om det er rent der.

For det andre så er det såvidt jeg har sett ikke konkav bunn, og tappekranen er ikke plassert under bunnen, det betyr at den ikke har CIP(clean in place).

Tredje tingen jeg vil påpeke med grainfather er at den har hva jeg kan lese meg frem til en rimelig god motstrømskjøler som standard, det er nok et stort pluss for de som foretrekker det.

Fjerde og siste tingen jeg vil påpeke er at jeg antar, igjen uten å ha prøvd, at kontrollboksen er i en annen klasse enn den stusselige plastikkboksen på BZ Gen 4.

Så over til maskinen jeg har og kjenner, jeg tar forbehold om at kanskje er det noen av disse egenskapene også grainfather G30 v3 har, men jeg har gått glipp av..

Jeg starter med det du skriver om å overskyte temperatur, det er et ikke-problem så lenge maskinen brukes riktig. På Gen 4 kan du stille varmeelementene fra 10 til 100% hvor hvert steg øker eller senker 10%. Vil legge til her at det ikke betyr at man faktisk kan stille inn hva elementene gir ut, men at den vil pulserer elementene av og på og dermed gi bedre kontroll.

Om du vet ca temperatur på malten og bruker en kalkulator for å å finne innmesk temperatur og under mesking bruker ca 20-40% alt etter mengden malt er overskyting høyst usannsynlig.

CIP, for meg som brygger i et rom uten vann eller sluk var dette en viktig egenskap, det å slippe å drasse med meg maskinen inn på badet, løfte den, snu den for å tømme den osv, et stort pluss. Maskinen står der den står og ferdig med det. Dette er mulig fordi bunnen er konkav, har sentrert drensrør og at tappekranen er plassert under bunnen.

Blåtann, og wifi. Nett er hyggelig, da kan man styre maskinen fra hvor som helst, med det sagt jeg er stort sett i samme rom som maskinen så betyr ikke så mye for min del. Blåtann er kjekt, først og fremst pga RAPT termometeret kegland selger, det er plug and play og man kan stille maskinen til å følge den sensoren man har i mesken og ikke i bunnen av maskinen, og også stille inn hvilken differanse som ikke kan overskytes de i mellom.

Jeg liker tanken ved at man kan få boil extender til BZ selv om jeg enda ikke eier en, og jeg liker at sirkuleringsarmen har cam lock. Jeg liker at det er veldig enkelt å få tak i nye kretskort til en billig penge og jeg liker maltrøret med perforering kun nede.

Det jeg ikke liker er at RAPT portalen kan være buggy, ikke ofte og vi som kjøpte den når den kom ut er vel strengt tatt ubetalte testere av en beta versjon som finjusteres etterhvert som brukerene finner bugs. Nå har jeg selv opplevd dette kun 1 gang på over et år, men jeg bruker maskinen manuelt og faller nok litt utenfor de fleste bugs sånn sett.

Sentrert drensrør er absolutt en fordel, for meg, men det kommer med en pris, blant annet at mye av sirkuleringen forsvinner rett gjennom mesken og inn i drensrør med kort kontaktig med elementene, og ved for høy hastighet gjøre mesken svært kompakt i bunn.

Det er selvfølgelig en nedtur, men samtidig kan det enkelt løses med HED(heat exchange disc), men det er nok en ting å kjøpe ved siden av og greit å ta med i betraktning, ikke en veldig dyr tilleggsting, men verdt å nevne at jeg syns den er så viktig at den burde fulgt med maskinen.

Til slutt, og her snakker vi igjen om mine preferanser og ikke nødvendigvis hvor andres behov ligger, men jeg syns den medfølgende spiralkjøleren er for liten, nå var ikke det veldig relevant for min del da jeg fra før av har en The Scylla fra Jaded Brewing, og kommer nok til å ha den til bryggekarrieren min er over :)

Det er sikkert mange ting jeg ikke har nevnt her, men skulle det være noe du lurer på ang BZ Gen 4 så er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare etter beste evne :)
 
Sist redigert:
Jeg har hatt en BZ Gen 4 siden den dagen den kom ut, er vel litt over 1 år nå. Tenker det er greit å si først som sist at jeg har aldri brukt en grainfather, men velger å ta opp et par ting uansett.

For det første ser jeg for meg at de perforerte stripene som er innkapslet vil være veldig tungvindt å vaske, kanskje ikke, men det vil fortsatt være vanskelig å i det hele tatt inspisere om det er rent der.

For det andre så er det såvidt jeg har sett ikke konkav bunn, og tappekranen er ikke plassert under bunnen, det betyr at den ikke har CIP(clean in place).

Tredje tingen jeg vil påpeke med grainfather er at den har hva jeg kan lese meg frem til en rimelig god motstrømskjøler som standard, det er nok et stort pluss for de som foretrekker det.

Fjerde og siste tingen jeg vil påpeke er at jeg antar, igjen uten å ha prøvd, at kontrollboksen er i en annen klasse enn den stusselige plastikkboksen på BZ Gen 4.

Så over til maskinen jeg har og kjenner, jeg tar forbehold om at kanskje er det noen av disse egenskapene også grainfather G30 v3 har, men jeg har gått glipp av..

Jeg starter med det du skriver om å overskyte temperatur, det er et ikke-problem så lenge maskinen brukes riktig. På Gen 4 kan du stille varmeelementene fra 10 til 100% hvor hvert steg øker eller senker 10%. Vil legge til her at det ikke betyr at man faktisk kan stille inn hva elementene gir ut, men at den vil pulserer elementene av og på og dermed gi bedre kontroll.

Om du vet ca temperatur på malten og bruker en kalkulator for å å finne innmesk temperatur og under mesking bruker ca 20-40% alt etter mengden malt er overskyting høyst usannsynlig.

CIP, for meg som brygger i et rom uten vann eller sluk var dette en viktig egenskap, det å slippe å drasse med meg maskinen inn på badet, løfte den, snu den for å tømme den osv, et stort pluss. Maskinen står der den står og ferdig med det. Dette er mulig fordi bunnen er konkav, har sentrert drensrør og at tappekranen er plassert under bunnen.

Blåtann, og wifi. Nett er hyggelig, da kan man styre maskinen fra hvor som helst, med det sagt jeg er stort sett i samme rom som maskinen så betyr ikke så mye for min del. Blåtann er kjekt, først og fremst pga RAPT termometeret kegland selger, det er plug and play og man kan stille maskinen til å følge den sensoren man har i mesken og ikke i bunnen av maskinen, og også stille inn hvilken differanse som ikke kan overskytes de i mellom.

Jeg liker tanken ved at man kan få boil extender til BZ selv om jeg enda ikke eier en, og jeg liker at sirkuleringsarmen har cam lock. Jeg liker at det er veldig enkelt å få tak i nye kretskort til en billig penge og jeg liker maltrøret med perforering kun nede.

Det jeg ikke liker er at RAPT portalen kan være buggy, ikke ofte og vi som kjøpte den når den kom ut er vel strengt tatt ubetalte testere av en beta versjon som finjusteres etterhvert som brukerene finner bugs. Nå har jeg selv opplevd dette kun 1 gang på over et år, men jeg bruker maskinen manuelt og faller nok litt utenfor de fleste bugs sånn sett.

Sentrert drensrør er absolutt en fordel, for meg, men det kommer med en pris, blant annet at mye av sirkuleringen forsvinner rett gjennom mesken og inn i drensrør med kort kontaktig med elementene, og ved for høy hastighet gjøre mesken svært kompakt i bunn.

Det er selvfølgelig en nedtur, men samtidig kan det enkelt løses med HED(heat exchange disc), men det er nok en ting å kjøpe ved siden av og greit å ta med i betraktning, ikke en veldig dyr tilleggsting, men verdt å nevne at jeg syns den er så viktig at den burde fulgt med maskinen.

Til slutt, og her snakker vi igjen om mine preferanser og ikke nødvendigvis hvor andres behov ligger, men jeg syns den medfølgende spiralkjøleren er for liten, nå var ikke det veldig relevant for min del da jeg fra før av har en The Scylla fra Jaded Brewing, og kommer nok til å ha den til bryggekarrieren min er over :)

Det er sikkert mange ting jeg ikke har nevnt her, men skulle det være noe du lurer på ang BZ Gen 4 så er det bare å spørre så skal jeg prøve å svare etter beste evne :)
Fantastisk, mye bra info :) tusen takk:)
 
Fantastisk, mye bra info :) tusen takk:)
Bare hyggelig, det er veldig motiverende når noen skal gå fra ekstrakt til korn(jeg er en av de) og jeg tror nok at så lenge man lærer seg prosessen og maskinen at man kan brygge gode øl på begge maskinene, eller i kjeler for den saks skyld, det kommer nok ann på preferanser, mulighetene i bryggeriet/rommet og rett å slett erfaring med utstyret man ender opp med :)
 
Av alternativene du har nevnt ville jeg gått for Grainfather. Synes interfacet er litt mer intuitivt og enkelt. Lett å komme til pumpa også.

Dette er ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg tillater meg å komme med noen innspill likevel.
Jeg er jeg en sucker for byggkvalitet og begge disse maskinene gir deg inntrykk av at de er konstruert av tynt "blikk-materiale" (det er tynt rustfritt stål.)
Hadde budsjettet mitt vært på omtrent 10.000kr som det ser ut som at det er for din del, ville jeg trålet finn etter en Speidel 20L.


Denne for eksempel. 8000kr for en Speidel er et røverkjøp. Tykt, høyglanspolert rustfritt stål med en enkel men pålitelig kontrollenhet. Produsert i tyskland. Lett å skaffe reservedeler om noe mot formodning skulle gå i stykker. Om varmeelementet på en brewzilla eller grainfather gir seg, er hele maskina søppel.

Jeg brygget øl i mange år på en speidel før jeg gikk over til systemet jeg har i dag, og var såpass fornøyd at jeg har vurdert å kjøpe en 20L speidel bare for å brygge litt mindre batcher på (har 80-liters system pr. i dag.)

Slik brygger du med en, om du skulle være nysgjerrig.
 
Av alternativene du har nevnt ville jeg gått for Grainfather. Synes interfacet er litt mer intuitivt og enkelt. Lett å komme til pumpa også.

Dette er ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg tillater meg å komme med noen innspill likevel.
Jeg er jeg en sucker for byggkvalitet og begge disse maskinene gir deg inntrykk av at de er konstruert av tynt "blikk-materiale" (det er tynt rustfritt stål.)
Hadde budsjettet mitt vært på omtrent 10.000kr som det ser ut som at det er for din del, ville jeg trålet finn etter en Speidel 20L.


Denne for eksempel. 8000kr for en Speidel er et røverkjøp. Tykt, høyglanspolert rustfritt stål med en enkel men pålitelig kontrollenhet. Produsert i tyskland. Lett å skaffe reservedeler om noe mot formodning skulle gå i stykker. Om varmeelementet på en brewzilla eller grainfather gir seg, er hele maskina søppel.

Jeg brygget øl i mange år på en speidel før jeg gikk over til systemet jeg har i dag, og var såpass fornøyd at jeg har vurdert å kjøpe en 20L speidel bare for å brygge litt mindre batcher på (har 80-liters system pr. i dag.)

Slik brygger du med en, om du skulle være nysgjerrig.
Dette er ikke et motsvar, men heller en opplysning til @Snalle, pumpa på BZ er tilgjengelig med å snu maskinen på hodet, null stress :)
 
@Hallstein Jeg skal ikke mene noe som helst om bryggemaskiner, men en liten kommentar til det med ståltjukkelse: Så lenge det ikke har betydning for funksjonen, betyr tynnere stål bare at kjelen blir lettere, og dermed lettere å ha med å gjøre. Jeg har noen SSBrewtech-kjeler, og de har denne blikkboksfølelsen. (Du kan bende på krana når den er skrudd inn:).) Men det er rett og slett en fordel. Og bunnen er solid.

Jeg starta forøvrig bryggekarrieren med en manuell bryggemaskinn, en BB60. Tynn bunn med varmeelementet like under var oppskrift på fastbrenning. (Nå brygger jeg med tjukkbunna kjele på induksjonsplate og kan gi på det jeg orker uten å få problemer.)
 
Av alternativene du har nevnt ville jeg gått for Grainfather. Synes interfacet er litt mer intuitivt og enkelt. Lett å komme til pumpa også.

Dette er ikke et direkte svar på spørsmålet ditt, men jeg tillater meg å komme med noen innspill likevel.
Jeg er jeg en sucker for byggkvalitet og begge disse maskinene gir deg inntrykk av at de er konstruert av tynt "blikk-materiale" (det er tynt rustfritt stål.)
Hadde budsjettet mitt vært på omtrent 10.000kr som det ser ut som at det er for din del, ville jeg trålet finn etter en Speidel 20L.


Denne for eksempel. 8000kr for en Speidel er et røverkjøp. Tykt, høyglanspolert rustfritt stål med en enkel men pålitelig kontrollenhet. Produsert i tyskland. Lett å skaffe reservedeler om noe mot formodning skulle gå i stykker. Om varmeelementet på en brewzilla eller grainfather gir seg, er hele maskina søppel.

Jeg brygget øl i mange år på en speidel før jeg gikk over til systemet jeg har i dag, og var såpass fornøyd at jeg har vurdert å kjøpe en 20L speidel bare for å brygge litt mindre batcher på (har 80-liters system pr. i dag.)

Slik brygger du med en, om du skulle være nysgjerrig.
takk Hallstein,
absolutt noe jeg tar videre med meg i betraktningen :)
 
Forrige generasjon brewzilla 65 liter koster nå det samme som den nye 35 literen. Den tar opp til 16 kg (14 er vel optimalt) malt som gjør at du kan brygge større øl uten å måtte styre med dobbelmesking. Null stress å brygge 20 liters batcher heller.

Tar du med en boil extender så kan du fylle 4 fat med øl på en bryggedag. Fint om du brygger med kompiser.

Den har jo selvfølgelig en enklere kontroller enn den nye, men det er jo litt hyggelig med litt "hands on" brygging uansett.
 
Forrige generasjon brewzilla 65 liter koster nå det samme som den nye 35 literen. Den tar opp til 16 kg (14 er vel optimalt) malt som gjør at du kan brygge større øl uten å måtte styre med dobbelmesking. Null stress å brygge 20 liters batcher heller.

Tar du med en boil extender så kan du fylle 4 fat med øl på en bryggedag. Fint om du brygger med kompiser.

Den har jo selvfølgelig en enklere kontroller enn den nye, men det er jo litt hyggelig med litt "hands on" brygging uansett.
Takk for tips :) jeg kommer nokk ikke til å bruke kontrolleren og funksjonene til det fulle uansett. men tenkte at gen4 har bedre oppsett enn gen 3.1.1? :)
 
Takk for tips :) jeg kommer nokk ikke til å bruke kontrolleren og funksjonene til det fulle uansett. men tenkte at gen4 har bedre oppsett enn gen 3.1.1? :)
Den har jo selvfølgelig noen forbedringer utenom kontrolleren. Det må du jo vurdere selv.

Jeg har hatt den forrige generasjonen i rundt 4 år nå og har ikke tenkt til å kjøpe den nye med det samme. Den funker helt fint for meg. Hadde nok kjøpt gen 4 hvis jeg var ute etter en ny maskin.

Uansett hva du gjør så vil jeg anbefale 65 literen med en gang, for den dagen du skal brygge stout eller juleøl så kommer du til å savne kapasiteten til en større maskin.

Det er også verdt å nevne at 65 literen er på 3500w så når du brygger 20 liters batcher så går det mye fortere å varme opp vann og varme opp til kok.
 
Den har jo selvfølgelig noen forbedringer utenom kontrolleren. Det må du jo vurdere selv.

Jeg har hatt den forrige generasjonen i rundt 4 år nå og har ikke tenkt til å kjøpe den nye med det samme. Den funker helt fint for meg. Hadde nok kjøpt gen 4 hvis jeg var ute etter en ny maskin.

Uansett hva du gjør så vil jeg anbefale 65 literen med en gang, for den dagen du skal brygge stout eller juleøl så kommer du til å savne kapasiteten til en større maskin.

Det er også verdt å nevne at 65 literen er på 3500w så når du brygger 20 liters batcher så går det mye fortere å varme opp vann og varme opp til kok.
Den har jo selvfølgelig noen forbedringer utenom kontrolleren. Det må du jo vurdere selv.

Jeg har hatt den forrige generasjonen i rundt 4 år nå og har ikke tenkt til å kjøpe den nye med det samme. Den funker helt fint for meg. Hadde nok kjøpt gen 4 hvis jeg var ute etter en ny maskin.

Uansett hva du gjør så vil jeg anbefale 65 literen med en gang, for den dagen du skal brygge stout eller juleøl så kommer du til å savne kapasiteten til en større maskin.

Det er også verdt å nevne at 65 literen er på 3500w så når du brygger 20 liters batcher så går det mye fortere å varme opp vann og varme opp til kok.
sjekket litt opp og ser flere sier det du er inne på :) lurer på om jeg legger meg på gen4 65L med en gang kanskje :)
 
sjekket litt opp og ser flere sier det du er inne på :) lurer på om jeg legger meg på gen4 65L med en gang kanskje :)
Bare pass på at du har stor nok kurs(16 ampere) og riktig tverrsnitt på kabelen(4 mm2). En stor fordel, utenom de jeg nevnte med 35l, er at med 65l gen 4 kan du brygge helt ned i 5 liters brygg.

Dødrommet på 65l gen 3.1.1 er 11,5 og 65l gen 4 er 3,5l. 35l gen 3.1.1 har 6,75l og 35l gen 4 kun 2,5l, om det er av betydning :)
 
Det er o-ringen som gir seg, ikke kjelen :p
Nei, begge. Jeg bruker denne krana - jeg har tre:) - på meskekjelen min, også, en vanlig solid Patina-kjele, og den er så å si helt stiv med o-ringen, mens SSBr-kjelen gir seg merkbart. Testa nettopp begge, måtte jo det;). Så det største bidraget til bendbarheta kommer fra kjeleveggen.

Uansett, dette sier jo ikke noe om kvaliteten på stålet. Og det var bare det jeg tenkte kunne være relevant i tråd-sammenhengen, siden den nå blei nevnt.
 
Sist redigert:
Bare pass på at du har stor nok kurs(16 ampere) og riktig tverrsnitt på kabelen(4 mm2). En stor fordel, utenom de jeg nevnte med 35l, er at med 65l gen 4 kan du brygge helt ned i 5 liters brygg.

Dødrommet på 65l gen 3.1.1 er 11,5 og 65l gen 4 er 3,5l. 35l gen 3.1.1 har 6,75l og 35l gen 4 kun 2,5l, om det er av betydning :)
Det er vel 2,5mm2 kabel som er vanlig på 16 amperes kurser. Har du en moderne kurs er den ikke 16A en gang, sannsynligvis 15A.
4-kvadrat er vel strengt tatt kun nødvendig på 20A kurser (komfyrkurser osv. opptil 4600W)
Nei, begge. Jeg bruker denne krana - jeg har tre:) - på meskekjelen min, også, en vanlig solid Patina-kjele, og den er så å si helt stiv med o-ringen, mens SSBr-kjelen gir seg merkbart. Testa nettopp begge, måtte jo det;). Så det største bidraget til bendbarheta kommer fra kjeleveggen.

Uansett, dette sier jo ikke noe om kvaliteten på stålet. Og det var bare det jeg tenkte kunne være relevant i tråd-sammenhengen, siden den nå blei nevnt.
Begynte min bryggekarriere på en "Patina"-kjele kjøpt fra bryggselv. Den var rimelig tykk i godset, solid.
Bytta ut den med en ss-brewtech kjele for kran og innebygd termometer. SS Brewtech kjelen var merkbart tynnere i godset enn Patina-kjelen.

Tror forsåvidt det er første gang jeg har sett noen argumentere med at tynnere stål har fordeler kontra tykt stål.
SS brewtech driver vel med nedgradering av unitankene sine de da, siden den nyeste varianten (Unitank 2.0) har tykkere gods enn den gamle varianten.
 
Det er vel 2,5mm2 kabel som er vanlig på 16 amperes kurser. Har du en moderne kurs er den ikke 16A en gang, sannsynligvis 15A.
4-kvadrat er vel strengt tatt kun nødvendig på 20A kurser (komfyrkurser osv. opptil 4600W)

Begynte min bryggekarriere på en "Patina"-kjele kjøpt fra bryggselv. Den var rimelig tykk i godset, solid.
Bytta ut den med en ss-brewtech kjele for kran og innebygd termometer. SS Brewtech kjelen var merkbart tynnere i godset enn Patina-kjelen.

Tror forsåvidt det er første gang jeg har sett noen argumentere med at tynnere stål har fordeler kontra tykt stål.
SS brewtech driver vel med nedgradering av unitankene sine de da, siden den nyeste varianten (Unitank 2.0) har tykkere gods enn den gamle varianten.
Ser ikke at det er hverken fordeler eller ulemper ved noen av delene i sjølve brygginga. Det er vel stålkvaliteten som er viktig? For meg - og kanskje for andre, avhengig av situasjonen - er det kjekt at kjelen er relativt lett når den skal skylles, vaskes og flyttes rundt. Men det er ikke noe jeg ville lagt vekt på ved kjøp, om det var andre grunner som talte mot den.
 
Tilbake
Topp