Brewzilla 35L gen4 eller grainfather g30 v3?

Jo, problemet er jo ikke å begrense/styre flommen av skyllevann inn i meskekjelen, men å styre flommen ut - ikke av kjelen, så klart, men ut av maltrøret. Det er der jeg ikke skjønner hvordan man kan ha styring. Når man driver med kontinuerlig skylling (fly sparging), så skal gjennomstrømminga gå veldig langsomt, maks en liter pr. minutt, og helst en god del langsommere. Det blir ikke rare strålen som kommer ut av krana på meskekjelen da. "Like an old man pees", sier de:). Skal du ha 30 liter til kok, bør prosessen helst ta bortimot en time.
Nå misforstår jeg sikkert fullstendig, men altså det kan da umulig komme mer vann ut av maltrøret enn du dytter inn i det :p
 
Nå misforstår jeg sikkert fullstendig, men altså det kan da umulig komme mer vann ut av maltrøret enn du dytter inn i det :p
Nei, det er der jeg ikke skjønner hvordan systemet i en maskin funker. For om jeg driver med kontinuerlig skylling i et oppsett med vanlig kjele, så er det jo ved utløpet fra kjelen - altså krana - jeg styrer hastigheta på skyllinga. Hvor fort eller sakte jeg tilfører skyllevannet spiller ingen rolle. I den enden må jeg bare passe på å tilføre akkurat like mye som jeg hele tida tapper ut, sånn at det konstant står et par centimeter eller så over maltsenga. Om jeg vil, kan jeg strupe krana ved utløpet så mye at skyllinga tar et døgn.

Så hvordan styrer du hvor fort prosessen går? Jeg begriper ikke at du kan gjøre det ved å styre tilførselen av skyllevann. (Jeg har aldri satt mine ben i en bryggemaskin med maltrør, og det må være noe helt elementært her jeg ikke forstår. Involverer sikkert manglende elementær innsikt i fysikkens lover. Sånt hender jo;).)
 
Sist redigert:
Nå har ikke jeg prøvd meg på kontinuerlig skylling før, og kommer aldri til å gjøre det heller, men med mange kraner kan du - som med ei vanlig vannkran på kjøkkenet - bestemme hvor stor åpningen skal være.
Jeg trudde all skylling i en bryggemaskin i prinsippet var kontinuerlig skylling. Jeg veit at du kjører no sparge, men det har vel hendt at du har skylt?

Mange kraner små gjør ei stor å? Da de leita etter kilden til Donau, fant de ut at den var et vannsig fra ei bratt eng, og øverst i det sto det ei lekk vannkran.

Spøk til side: Det er ikke kran på maltrøret, og du tapper jo aldri ut av Speidelen - dvs. ikke før vørteren er ferdig kokt. Så hva erstatter krana som ikke finnes der?
 
GF30 har et relativt smalt maltrør. Jeg kverner to ganger med fukta malt på 0.9mm. På en batch på ca 19 liter med 5 kg malt løfter jeg opp maltrøret før skyllingen starter. Når de øverste kornene i maltet er tørre heller jeg en øse eller to med skyllevann over til de dekkes igjen. Ofte går det med ca 0,5 liter i minuttet. Av og til renner det litt fortere, da kan det være at den øverste cm av maltet ligger over vørterspeilet. Det har jeg ikke brydd meg om. (Jeg kunne ha tilført noe avrent vørter for å hindre det - altså skylt med utspedd vørter, men har ikke brydd meg.). Av og til renner det treigere, da tar det lenger tid å skylle.

Enig med deg, Finn: Jeg kan ikke styre avrenningen fra maltrøret underveis.

Det er veldig sjelden et problem slik jeg kverner.
 
Jeg trudde all skylling i en bryggemaskin i prinsippet var kontinuerlig skylling. Jeg veit at du kjører no sparge, men det har vel hendt at du har skylt?

Mange kraner små gjør ei stor å? Da de leita etter kilden til Donau, fant de ut at den var et vannsig fra ei bratt eng, og øverst i det sto det ei lekk vannkran.

Spøk til side: Det er ikke kran på maltrøret, og du tapper jo aldri ut av Speidelen - dvs. ikke før vørteren er ferdig kokt. Så hva erstatter krana som ikke finnes der?
Glem det jeg skrev. Du bruker jo ikke krana når du skyller i maltrøret. :p
 
GF30 har et relativt smalt maltrør. Jeg kverner to ganger med fukta malt på 0.9mm. På en batch på ca 19 liter med 5 kg malt løfter jeg opp maltrøret før skyllingen starter. Når de øverste kornene i maltet er tørre heller jeg en øse eller to med skyllevann over til de dekkes igjen. Ofte går det med ca 0,5 liter i minuttet. Av og til renner det litt fortere, da kan det være at den øverste cm av maltet ligger over vørterspeilet. Det har jeg ikke brydd meg om. (Jeg kunne ha tilført noe avrent vørter for å hindre det - altså skylt med utspedd vørter, men har ikke brydd meg.). Av og til renner det treigere, da tar det lenger tid å skylle.

Enig med deg, Finn: Jeg kan ikke styre avrenningen fra maltrøret underveis.

Det er veldig sjelden et problem slik jeg kverner.
Det der høres ut som det jeg forestilte meg, ja. Men det renner jo langsomt nok, så det skulle jo ikke være noe problem der. At maltrøret er smalt, ser jeg for meg er viktig? Det er sånt jeg tenker man må se litt på når man velger maskin.

Det ser ut som om det først og fremst er gjennom kverningsgraden du kan påvirke hastigheta.

Noe jeg ikke tenkte på, er at skylleprosessen vil ta kortere tid enn på et vanlig oppsett fordi mye av vørteren allerede er i kjelen:).
 
Nei, det er der jeg ikke skjønner hvordan systemet i en maskin funker. For om jeg driver med kontinuerlig skylling i et oppsett med vanlig kjele, så er det jo ved utløpet fra kjelen - altså krana - jeg styrer hastigheta på skyllinga. Hvor fort eller sakte jeg tilfører skyllevannet spiller ingen rolle. I den enden må jeg bare passe på å tilføre akkurat like mye som jeg hele tida tapper ut, sånn at det konstant står et par centimeter eller så over maltsenga. Om jeg vil, kan jeg strupe krana ved utløpet så mye at skyllinga tar et døgn.

Så hvordan styrer du hvor fort prosessen går? Jeg begriper ikke at du kan gjøre det ved å styre tilførselen av skyllevann. (Jeg har aldri satt mine ben i en bryggemaskin med maltrør, og det må være noe helt elementært her jeg ikke forstår. Involverer sikkert manglende elementær innsikt i fysikkens lover. Sånt hender jo;).)
Aha, riktig nå tror jeg at jeg er med. Og det er flere ting man kan gjøre, men det er jo en av de tingene de har tenkt på under design av maskinene. Jeg skal ikke gå i detalj for det blir fort tørt og kjedelig, men med de mengdene malt maskinen er beregnet og utformet for, så vil malten bli sånn passe kompakt etter den har rent av seg, før skylling(noen variasjoner vil forekomme i nedre og øvre sjiktet av anbefalt mengde malt og malt type, men kan kompenseres for med kverningsgrad og evt risskall).

Det er også mulig å gjøre maltsengen mer kompakt ved enten å kjøre hardere og-eller lengre sirkulering, for en tregere skylling.

Føler man at det går for fort og at det mest sannsynlig kommer fra kanalisering så er det mulig å stoppe skyllingen, vente til mesteparten av vannet i kornet har rent av for så å presse malten sammen manuelt.

Mine skyllinger tar en plass mellom 20 og 30 minutter i gjennomsnitt, noen ganger går det fortere andre ganger tregere, men jeg tipper 8 av 10 brygg havner på 80% meskeeffektivitet og kun en sjelden gang under 75%.
 
Nei, det er der jeg ikke skjønner hvordan systemet i en maskin funker. For om jeg driver med kontinuerlig skylling i et oppsett med vanlig kjele, så er det jo ved utløpet fra kjelen - altså krana - jeg styrer hastigheta på skyllinga. Hvor fort eller sakte jeg tilfører skyllevannet spiller ingen rolle. I den enden må jeg bare passe på å tilføre akkurat like mye som jeg hele tida tapper ut, sånn at det konstant står et par centimeter eller så over maltsenga.
Gjør det samme på min G30, jeg lar maltrør stå nede så bruker jeg pumpen til å styre skyllehastigheten, jeg pumper vørter over i et gjæringskar like mye som jeg tilfører av skyllevann, da er det bare å justere skyllehastigheten med kranen på pumpen enkelt å greit.
 
Gjør det samme på min G30, jeg lar maltrør stå nede så bruker jeg pumpen til å styre skyllehastigheten, jeg pumper vørter over i et gjæringskar like mye som jeg tilfører av skyllevann, da er det bare å justere skyllehastigheten med kranen på pumpen enkelt å greit.
Men det der er ikke vanlig?
 
Gjør det samme på min G30, jeg lar maltrør stå nede så bruker jeg pumpen til å styre skyllehastigheten, jeg pumper vørter over i et gjæringskar like mye som jeg tilfører av skyllevann, da er det bare å justere skyllehastigheten med kranen på pumpen enkelt å greit.
Jeg er litt slow så kunne tenkt meg å få det inn med t-skje. Hva varmer du skyllevann i? Og du skriver at du pumper skyllevann over i maltrøret som ikke løftes opp, tømmer du maskinen før du starter skyllingen?
 
Jeg er litt slow så kunne tenkt meg å få det inn med t-skje. Hva varmer du skyllevann i? Og du skriver at du pumper skyllevann over i maltrøret som ikke løftes opp, tømmer du maskinen før du starter skyllingen?
Ja pumper ut vørter og fyller på skyllevann over risten i maltrøret. Når jeg er ferdig heller jeg vørteren tibake og starte koking.
 
Ja pumper ut vørter og fyller på skyllevann over risten i maltrøret. Når jeg er ferdig heller jeg vørteren tibake og starte koking.
Interessant, så bare så jeg har forstått det riktig, etter endt mesk så pumper du G30en helt tom, lar malten renne av seg før du så starter skyllingen, når du starter skyllingen så pumper du samtidig ut ca samme mengde "skyllevannsvørter" før alt går tilbake i maskinen før du starter oppkok?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite hvorfor du velger denne metoden, ikke at det er noe galt med det, men ble voldsomt nyskjerrig her :)
 
Interessant, så bare så jeg har forstått det riktig, etter endt mesk så pumper du G30en helt tom, lar malten renne av seg før du så starter skyllingen, når du starter skyllingen så pumper du samtidig ut ca samme mengde "skyllevannsvørter" før alt går tilbake i maskinen før du starter oppkok?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite hvorfor du velger denne metoden, ikke at det er noe galt med det, men ble voldsomt nyskjerrig her :)
Nei, pumper ut vørter til nivået nærmer seg risten, så etterfyller jeg ca. to liter venter, og repiter til jeg har helt på alt skyllevann. Når siste etterfylling når risten løfter jeg maltrøret og lar det renne av seg litt før jeg løter det over i et karr, der det renner seg ferdig mens resten av vørter er på vei opp til kok, avrenning fra maltrør i karr heller jeg oppi etterhvert.
 
Nei, pumper ut vørter til nivået nærmer seg risten, så etterfyller jeg ca. to liter venter, og repiter til jeg har helt på alt skyllevann. Når siste etterfylling når risten løfter jeg maltrøret og lar det renne av seg litt før jeg løter det over i et karr, der det renner seg ferdig mens resten av vørter er på vei opp til kok, avrenning fra maltrør i karr heller jeg oppi etterhvert.
Snakker vi om topprist?
 
Snakker vi om topprist?
Ja risten med hull som ligger oppe over malten. Viktig å nevne at skyllingen må gå så sakte at nivået på innside og utside av meskerøret ikke blir for stor, så ca like mye vørter ut som det som skyllevann inn. Når jeg starter å pumpe vørter ut så pumper jeg ca. 1 liter på 2-3 min, når vørter nærmer seg risten så dytter jeg den løst ned så den ligger mot malten, og når jeg begynner å fylle på skyllevann så har jeg nok pumpet ca 4 liter vørter tenker jeg, så derfra prøver jeg å holde skyllevann inn og vørter ut ganske lik, da har jeg ganske god kontroll på skyllehasigheten synes jeg.
 
Sist redigert:
Som jeg skrev, det handler vel først og fremst om hvilke egenskaper man ønsker og hvor det kniper mest, jeg elsker CIP delen av BZ gen 4 og tror ikke jeg hadde byttet ut det omså jeg fikk en grainfather kastet etter meg, ei heller hadde jeg tatt i en motstrømskjøler med en pølseklype.
Ser vel ut for at du har bestemt deg for hva du trenger når du verdsetter CIP og ikke vil ha motstrømskjøler. Selv om jeg lett kan anbefale G40, kan jeg ikke anbefale den til deg :)

Her er kort hva jeg liker med G49
Den er enkel å rengjøre, og har ikke slisser

Bunnen er konet med uttak i senter.
Ikke hull i lokket
Ikke senterrør
Overføring av oppskrifter fra Brewfather
Satt på ventil og hurtigkobling i bunn for bruk av gammelt utstyr (bilde)

Kjøpt ekstra stor (vid) BIAB pose for enkel batchsparge. Løfter posen over i gryten med skyllevann. Åpner opp for bruk av mange forskjellige teknikker.

Har den på rulleplate

1702063307639.jpeg
 
Ja risten med hull som ligger oppe over malten. Viktig å neve at skyllingen må gå så sakte at nivået på innside og utside av meskerøret ikke blir for stor, så ca like mye vørter ut som det som skyllevann inn. Når jeg starter å pumpe vørter ut så pumper jeg ca. 1 liter på 2-3 min, når vørter nærmer seg risten så dytter jeg den løst ned så den ligger mot malten, og når jeg begynner å fylle på skyllevann så har jeg nok pumpet ca 4 liter vørter tenker jeg, så derfra prøver jeg å holde skyllevann inn og vørter ut ganske lik, da har jeg ganske god kontroll på skyllehasigheten synes jeg.
Hva ligger meskeeffektiviteten i et vanlig brygg, si en pils eller en bitter med OG på 1.045-1,050, på?
 
Hva ligger meskeeffektiviteten i et vanlig brygg, si en pils eller en bitter med OG på 1.045-1,050, på?
Tja, har ikke sjekket på en stund, og brygger stort sett ale og Ipa, når jeg justerer en oppskrift i Brewfather så justerer jeg utifra 80% , men jeg får stort sett litt høyere OG, så da kompenserer jeg med litt mer vann. Vanlig så planlegger jeg 30l til kok, men havner stort sett på 31-31,5 liter.
 
Tilbake
Topp