Brødrene Sandværs kjellerbryggeri.

Morten Kielland skrev:
OI! Litt av et opplegg!  :eek:  Ser veldig bra ut.

Neste prosjekt blir vel å få gjort noe på lagringssiden? Godt øl fortjener noe bedre enn 1,5 liters brusflasker. Vil anbefale stålfat.
Joda, må vel ordne med noe annet enn brusflasker. :)
Har begynt å fylle noe  på glassflasker også.
Har komplett tappeanlegg, så fat er under sterk vurdering.

Raymond.
 
Raymond skrev:
I dag har vi oppgradert kjøleren.
La inn en sløyfe til på 4,5 meter.
Nå er det totalt 14 meter med 13 mm rør.
Er spent på å se hvor mye dette har å si på nedkjølingstiden.

Raymond.

Hva slags "kobbertråd" har dere brukt til å binde den sammen med?  Jeg har brukt vanlig jernbindetråd og den begynner å ruste.
 
[/quote]

Har komplett tappeanlegg, så fat er under sterk vurdering.

[/quote]

Ja, livet ble ganske mye enklere med Corneliusfat. Og så flinke som dere er til å sveise, kan dere kanskje sveise et par litt større fat sjøl? De bør tåle minst 2 bar, holde tett og være enkle å rengjøre. Og husk nå endelig å sette inn en sikkerhetsventil!!!  ;)
 
Har hatt en liten oppgradering på strømsiden.
Har satt inn en triac (effektregulator) på det ene elementet.
Vi kjører med maks volum på kokekaret, og har hatt ett par overkokinger pga. At det har vært
vanskelig å regulere elementene bra nok.
Ble for stort sprang mellom trinnene på reguler bryteren.
Håper å unngå dette i fremtiden.

Raymond.
 

Vedlegg

  • Triac lite.jpg
    249,8 KB · Sett: 650
De som sa at avtrekksviften var i minste laget hadde rett.
Ble mye bedre, men ikke bra nok.
Gikk sånn høvelig bra ved 60 min. Koketid
Ved 90 min. Koketid ble det mer avrenning på vegger, og viften begynte å lage rare lyder :)
Vi har nå satt inn en industrivifte. (250 m3 /time)
Har koblet denne over en turtallsregulator.
Nå må det vel bli bra.

Raymond.
 

Vedlegg

  • Vifte Ølbryggeri.lite.jpg
    378,9 KB · Sett: 561
  • Regulator lite.jpg
    212,7 KB · Sett: 542
Hvor mye koster en slik vifte, og kan den monteres der man vil? Jeg har vel et hull på 15 cm for ventilasjon, har brukt en badevifte der, men den er for slapp.
 
Viften kan skaffes i 4" og 5".
Den kan monteres der man vil, med litt oppfinnsomhet.
Vår er montert i en lufteventil, via en adapterplate (10 Cm hull.)
Pris tør jeg ikke si noe om. Jeg ga 1400 kroner for vifte og regulator,
men det er direkte fra grossist.
Er elektriker, så jeg får ganske gode avtaler.

Raymond.
 
Jeg har sett på en slik vifte fra Luft Butiken i Sverige, de sender varer til Norge og fjerner svensk moms / legger til norsk moms.
Der koster en slik rund type ca 775 svenske kr + ca 550 eller 850 for eventuell turtallsregulering.

Lurer på å kjøpe en annen variant som virker veldg enkel å montere og er muligens noe mindre dominerende, den koster ca 850 svenske kr.  Ser at man kan for ca samme pris velge mellom 60 eller 110 l/s suge kraft, ulempen er at støyen øker fra 37 til 43 dB og max temp faller fra 80 til 70 grader.
I og med at den veier kun 2,5 kg blir vel ikke frakten så mye....?

http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-stl125-medium-60ls-p-561.html
 
for slike priser lønner det seg å kjøpe en billig kjøkken/komfyr-ventilator. de har normalt kapasitet fra 250m3 og oppover. ulempen er kanskje størrelsen?
 
Ja, prisen blir omtrent det samme som de billigste ventilatorene fra ca 900 kr NOK.
Effekten er også omtrent den samme (250m3/time = 70 l/s)

Men for min del er det tre ting som går i disfavør for ventilator:
1. De billige typene er vanligvis ikke designet for / godkjennt for å stå over et gassbluss (luften kan bli mye varmere enn ved el. komfyr)
2. Ventillatorer bråker mye mer, typisk fra 60dB til over 70dB  (kanalvifte ligger på +/- 40dB)
3. Som du sier kan ventilatoren være noe i veien når man skal røre eller helle noe i kjelen.
 
En sånn vifte må jeg bare skaffe meg, dumt å tåkelegge hele kjelleren med vanndamp som drypper fra tak og renner fra vegger. Skal gå ned å måle diameteren der ventilasjonsluken har stått, den er presset fast i en sånn rund ventilasjonskanal. Hadde vært best å finne en vifte som akkurat er laget for den diameteren, men man kan selvsagt improvisere litt så lenge diameter ikke er større enn kanalen på til ventilasjonsluken.

Tipper det er 5 tommers kanal jeg har..
 
Tilbake
Topp