Brødrene Sandværs kjellerbryggeri.

Her er noen bilder av vårt bryggeri.
Meskekar er en oppbevaringskasse i pp plast, kjøpt på europris. (100 L)
Isolert med 5 cm rockwoolplater.
Kokekar er en avkappet varmtvannsbereder, med totalt 4 kw varme.
Kjølespiralen er laget av 9,5 meter med 13 mm rør.
Kan Dere komme med noen gode råd, hvis Dere ser noe som kan forbedres.

Mvh.
Raymond.
 

Vedlegg

  • Meskekar.lite.jpg
    285,9 KB · Sett: 2.124
  • Oppstilling..jpg
    379,5 KB · Sett: 1.992
  • Kjøler.lite.jpg
    403,5 KB · Sett: 2.049
  • Spreder meskekar.jpg
    308,3 KB · Sett: 2.042
  • Kokekar varmeelement..jpg
    297,6 KB · Sett: 2.043
  • Kokekar.lite.jpg
    415,1 KB · Sett: 2.071
  • Meskekar lite.2.jpg
    410,9 KB · Sett: 2.058
Hei.

Ser ut som et meget bra oppsett  :yes:

Håper føttene på kokeren er mer solide enn de ser ut til, ellers ser det flott ut  :skitbra:

MVH
Børge
 
Nå er første bryggerunde ferdig.
Føttene holdt :), men det er rom for noen forbedringer.
Kokekaret må isoleres. Oppkok tok alt for lang tid.
Digitalt termometer fra Europris anbefales ikke, det sluttet å virke etter noen få minutter.
Bortsett fra dette, så vil jeg si det gikk riktig så bra.

Raymond.
 
Det hører med at det dukker opp ting som må forbedres ved 1. brygg på nytt utstyr  :brygging: .

Rana-ramp, ja  :ilike: . Gikk 2 år på skole på Mo. RTF. Eksisterer vel ikke lengre, så vidt jeg vet.

Hyggelig med flere bryggere i relativ nærhet. Vi holder til på nordsia av saltfjellet. Begynner å bli et greit bryggemiljø her nå, og flere blir det.

MVH
Børge
 
Raymond skrev:
Digitalt termometer fra Europris anbefales ikke, det sluttet å virke etter noen få minutter.

Raymond.

Slutter meg til erfaringen med digitalt termometer fra Europris. Tok kvelden alt under første brygging. Returnert snarest. Samme kan i store trekk sies om det digitale steketermometeret fra ClasO, det rektangulære i børstet stål e.l. To av dem har nå gått heden, viser alt for høy temperatur, +/- 90 grader når det faktisk står i romtemperatur. Holder noen brygginger, så er det slutt. Synd, for det er veldig praktisk med en føler som kan ligge konstant i vannet/vørteren mens displayet kan avleses til enhver tid.
 
Beant skrev:
Hei.

Vi har dette termometeret fra CO: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134689483 . Bruker det som "backup-termometer". Det er "vanntett" (kan det være kommet fukt inn i probe/termometer på de som er ødelagt?). Det er dessuten billig, forholdsvis raskt og ikke minst så viser det korrekt temperatur.

MVH
Børge

Vi bruker et Comark N9092 som hoved termometer. Det er IP 67 og meget bra. men ikke heelt billig  :noway:

http://pdf.directindustry.com/pdf/comark/comark-catalogue/16851-11942-_7.html
 
Beant skrev:
Hei.

Vi har dette termometeret fra CO: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134689483 . Bruker det som "backup-termometer". Det er "vanntett" (kan det være kommet fukt inn i probe/termometer på de som er ødelagt?). Det er dessuten billig, forholdsvis raskt og ikke minst så viser det korrekt temperatur.

MVH
Børge

Benytter selv dette termometeret å er meget fornøyd.
Det viser korekt temperatur og er meget robust.
Det har ved flere anledninger havnet på bunnen av en kjele med kokende vann uten noen problemer.
Har kunn tatt livet av ett slik, å da glemte jeg det i ovnen etter å ha målt kjærnetemp på noe kjøtt, da smeltet det :cheeky:
 
Dette tok litt av. :)
Har nå malt vegger og dører i "bryggeriet".
Utstyret er forbedret litt fra første brygging.
Det som gjenstår nå er å isolere lokket på kokekaret, og å forsterke føttene på kokekaret.
Legger ut noen oppdaterte bilder.

Raymond.
 

Vedlegg

  • Forbedret ølbryggeri 008.JPG
    399,6 KB · Sett: 1.465
  • Tulleting.JPG
    246,6 KB · Sett: 1.479
  • Modning.JPG
    345,8 KB · Sett: 1.506
  • Forsterket meskekar..JPG
    129,5 KB · Sett: 1.519
  • Isolert kokekar..JPG
    318,3 KB · Sett: 1.519
  • Ordentlig vekt..JPG
    407,5 KB · Sett: 1.514
ser veldig bra ut. koster rockwoolplater mye? hva slags slanger bruker du? ser ut som luft slange fra lastebil ;D
vinogbar selger starsan :biersmile:
 
Rockwool platene vet jeg ikke prisen på, dette er noe brodern tilfeldigvis kom over.
Slangene er pneumatikkslanger /rør. Disse er nå fjernet og erstattet av kobberrør.
Hadde en liten bismak av plast på det siste brygget, og vi mistenker at disse var synderen.

Raymond.
 
Her er noen flere bilder :)
 

Vedlegg

  • Avdekning element lite.jpg
    185,3 KB · Sett: 1.418
  • Brytere lite.jpg
    212,8 KB · Sett: 1.409
  • Kjøling lite.jpg
    400,7 KB · Sett: 1.395
  • Kobberrør lite.jpg
    342,3 KB · Sett: 1.406
  • Termometer lite.jpg
    271,5 KB · Sett: 1.421
Dere begynner å få et flott oppsett nå  :skitbra:

Dere kjører to kurser inn og en bryter per element?
 
Joda, det begynner å komme seg.
Men det er rom for noen forbedringer enda.
Skal isolere kokekaret helt opp, og så må  vi få inn ett avtrekk i rommet.
Brygget i går kveld /natt, og det ble veldig mye damp og avrenning på vegger.
Kjører med 2 kurser og en bryter per element, ja.

Raymond.
 
Da var avtrekket kommet på plass.
En avtrekksvifte fra Pax.
Vi får se om denne er bra nok, eller om vi må inn med en kraftigere type.

Raymond.
 

Vedlegg

  • Vifte.lite.jpg
    339,2 KB · Sett: 907
Raymond skrev:
Da var avtrekket kommet på plass.
En avtrekksvifte fra Pax.
Vi får se om denne er bra nok, eller om vi må inn med en kraftigere type.

Raymond.

Står det på viften / bruksanvisningen hvor mye m3 pr. time den kan trekke ut?
Jeg kjøpte en som kan trekke ut 90 m3 pr. time. Det var litt lite, enda jeg har bygd ned skjørt over kokeren. Vifta var fra Biltema, det kan hende den er liten i forhold til proffe vifter. 
 
roba skrev:
Raymond skrev:
Da var avtrekket kommet på plass.
En avtrekksvifte fra Pax.
Vi får se om denne er bra nok, eller om vi må inn med en kraftigere type.

Raymond.

Står det på viften / bruksanvisningen hvor mye m3 pr. time den kan trekke ut?
Jeg kjøpte en som kan trekke ut 90 m3 pr. time. Det var litt lite, enda jeg har bygd ned skjørt over kokeren. Vifta var fra Biltema, det kan hende den er liten i forhold til proffe vifter. 

Jeg har ei rørvifte på 93kvm/time fra Clas Ohlson, liggende inne i en 12cm fleksibelt rør, og en hundekrage som trakt fastmontert med gaffa som trakt over kokekjelen (koker ca 60 liter). Det hjalp utrolig på å få ned fuktigheten i rommet, eneste jeg ser nå er at selve ventilen er nok 15cm, så det siver endel varmluft i retur, som jeg ikke har fått has på enda.
 
Tilbake
Topp