Picnic Tap 2.0/2.1

Hvis den skummer så er det mest sannsynlig brukerfeil, jeg var egentlig veldig fornøyd med mine 2.0/2.1, helt til det viser seg at kranhodene blir slitte fortere enn man får snudd seg og mange av de kommer med lekkasje fra start.

Hvor er det kranen din lekker fra?
Dessverre lekker den fra kanten med de to avlange slissene i justerings-korken slik oprinnelig beskrevet i første posten i tråden og av flere andre. Denne er helt ny og det sprutet ut der allerede på første forsøk. Jeg fant ut at jeg kunne åpne den raskt for å minimere sølet men den skummer voldsomt. Jeg har forsøkt å sammenligne med den andre jeg bestillte men den har visst blitt til noe annet i leveringa.
Jeg hadde bestillt en cheep&cheer med rør og en picnic kran men har fått en slik: https://brewshop.no/produkt/fat-co2/tappetarn-og-tappekraner/picnic-tappekran med 1m tynt rør og keg kobling samt en cheep & cheer. Likte den bedre enn twist-versjonen egentlig.
Denne lange slangen (som jeg ikke finner vist fram på shoppen dems) skal sikkert være skumdemperen for det er ingen spiral noe sted...

Edit:
Jeg gikk på leting etter en spiral og fant til slutt en eske jeg ikke hadde åpnet! Der var en komplett kran til så jeg hadde fått begge jeg bestilte. Den andre må ha vært en del av ett startkit jeg også bestilte med fatene. Her var det en komplett kran med spiral!
Men, denne lekker isteden kontinuerlig fra den sorte trekantede mutteren rett bak krana. Etter en sjekk i mikroskopet (ja jeg har inspeksjonsmikroskop) så fant jeg mikrosprekker i plasten til selve tap'en ved 2 av 3 setskruer. Splitter ny, pakket den opp nå.
 
Sist redigert:
I det siste kit'et jeg åpnet var det også med en reserve kran så jeg monterte denne veldig forsiktig og den er tett ved koblingen der den andre hadde sprekker, men selvsagt lekker den på toppen ut av de to slissene. Ikke like mye som den første gjorde men nok til at det blir skikkelig grisete etter å ha åpnet og lukket den bare en gang. Veldig frustrerende!
Forresten: Sikert nyttig info for å vurdere om det er overtrykk etc, men cideren er på 8c stabilt over 2+ uker, HP er 1.5 bar og det burde være 3 volum co2)
 
I det siste kit'et jeg åpnet var det også med en reserve kran så jeg monterte denne veldig forsiktig og den er tett ved koblingen der den andre hadde sprekker, men selvsagt lekker den på toppen ut av de to slissene. Ikke like mye som den første gjorde men nok til at det blir skikkelig grisete etter å ha åpnet og lukket den bare en gang. Veldig frustrerende!
Forresten: Sikert nyttig info for å vurdere om det er overtrykk etc, men cideren er på 8c stabilt over 2+ uker, HP er 1.5 bar og det burde være 3 volum co2)
Ja det er vel mellom de 2 plast delene på toppen av kranen de fleste har rapportert lekkasjer, det er heller ikke ukjent for meg at de skruene som holder kranhodet på plass kan skrus så kranen sprekker.

Det er egentlig synd, for utenom en av seks 2.0 som jeg kjøpte fungerte ypperlig det første året jeg hadde de, så kapitulerte de en etter en. Som selvfølgelig gir mening etter jeg snakket med Trong(designeren). Han forklarte som sagt at det er plast mot plast og dermed hadde de ca 300 åpne/lukke gjentagelser før plasten ble slitt nok til å gi lekkasje.

Nå koster jo ikke de hodene veldig mye og hadde det vært det eneste problemet med kranene hadde jeg nok enda brukt den tappeløsningen, desverre så virker det som etterhvert som produseringen har økt for Trong har kvaliteten sunket, når 50% av kranene ikke fungerer rett ut av esken så blir det for mye vas for min del.

Vil bare legge til for andre som leser denne tråden at 2.0 og 2.1 er ikke beregnet for øl over 2,5 volum, eller som han selv sa 1 bar på 4 grader. Setter veldig pris på at du deler dine erfaringer her inne, nyttig for mange :)
 
Om du tenker på Nukatap mini, så vil jeg tro den kommer før eller rett over nyttår, og så lenge man kan leve med litt tregere tapping så er det mange fornøyde brukere :)
Får satse på at picknic 2.1 holder til den er i salg da, har holdt rolig trykk på den så langt.
 
Får satse på at picknic 2.1 holder til den er i salg da, har holdt rolig trykk på den så langt.
Joda, mine holdt en god stund, men om du ikke allerede har, så bestill en 2.1 service pack, den er stort sett utsolgt og når det bryter sammen(som det vil) så er den kjekk å ha liggende :)

 
Tolker jeg det riktig at vi kan konkludere med at dette bare er noe ræl? Jeg har 2 stk jeg har tenkt på å kaste i søpla ganske lenge
 
Jeg har tre 2.0-kraner jeg ikke har hatt problemer med. En av dem sto til og med tilkoblet et fat i et halvt år uten å lekke.
 
Det virker som om de ikke fungerer i det heletatt over 1Bar uten å lekke. Prøvde å droppe HP og da sluttet den jeg hadde som bare lakk litt å lekke nesten helt, men jeg er ikke imponert.
Over 1 Bar klarer den heller ikke håndtere skummingen på cideren min.
 
Tolker jeg det riktig at vi kan konkludere med at dette bare er noe ræl? Jeg har 2 stk jeg har tenkt på å kaste i søpla ganske lenge
Jeg tror kanskje det kommer veldig ann på hvordan den brukes, hyppighet, trykk osv. Om man ikke kjører over 1 bar, passer på å ta de fra hverandre og sette de riktig sammen og ikke kjører 50 liter gjennom den i uken fungerer den fint. Jeg har hatt 6(2.0) og 5 av de fungerte helt som avertert det første året.

Når den første så røyk fikk jeg en ny kran hos Brewshop, da 2.1. Der var det problemer fra start, fulgte med nytt hodet i pakken så byttet og den fungerte igjen, i noen måneder. Men så begynte de andre å bli slitt og service pack var aldri på lager og nye hoder var lotteri i forhold til om man fikk ett tett kranhodet eller ei.

Det orker jeg rett å slett ikke forholde meg til. Jeg har ventet lenge på at nukatap mini skulle komme for å ha ett slangefritt fatskap, men de har latt seg vente, nå var jeg litt "presset opp mot veggen" i forhold til å få tappet fra mer enn ett fat. Kegland hadde salg på både kraner og gjennomføringer så da ble det sånn. Jeg betalte 3400,- for 6 kraner, 6 gjennomføringer, mva og frakt.
 
passer på å ta de fra hverandre og sette de riktig sammen
Det er ordet "riktig" jeg sliter med her. Jeg mener jeg har fulgt både tekst- og videoanvisninger på riktig vis, og prøvd med mange forskjellige trykk, men ender bare opp med å stå 10 minutter og fylle en growler med skum. Den ene må jeg også lukke på akkurat "riktig" måte, eller så spruter det skum ut av toppen på den også. Våger jeg meg til å stramme til for mye ("for mye" er også vanskelig å definere) så fliser pakningene seg.
 
Det er ordet "riktig" jeg sliter med her. Jeg mener jeg har fulgt både tekst- og videoanvisninger på riktig vis, og prøvd med mange forskjellige trykk, men ender bare opp med å stå 10 minutter og fylle en growler med skum. Den ene må jeg også lukke på akkurat "riktig" måte, eller så spruter det skum ut av toppen på den også. Våger jeg meg til å stramme til for mye ("for mye" er også vanskelig å definere) så fliser pakningene seg.
Av de 7 kranene jeg har hatt så var kun 1 av de 2.1. Den hadde jeg dårlig erfaring med fra start.

Det viktigste med 2.0 og 2.1 er spiralen. Det er veldig viktig at den sitter så langt inn i ballock som mulig, da med å vri(mot klokka) og presse til man er helt sikker på at den ikke går lengre inn. Og selvfølgelig at den står riktig vei.

Med 2.0 så må man også være forsiktig med hvor hardt man strammer(som du selv skriver). Det sies at med 2.1 er ikke dette like viktig, men det fikk jeg aldri testet da den lakk fra starten av hos meg, fungerte greit noen måneder med nytt hode før den sprakk fordi jeg skrudde den ene skruen for langt inn.

Som sagt så tror jeg det kommer veldig ann på bruk og behov om disse kranene er noe å bruke penger på, min personlige konklusjon er åpenbart nei, mange deler fungerer ikke ut av esken og det er knotete å både skru sammen, bytte hode og alt annet dill som må gjøres for at de skal fungere optimalt.
 
Min begynte å lekke før jeg i det hele tatt fikk prøvd den noe særlig på øl. Men jeg har ikke kasta den. Den har fått plass i rengjøringsavdelingen. Lettvinn når man skal rengjøre øl-ut på fat og gjæringskar i badekaret.
 
Hvis jeg må være heldig med et produkt for at det ikke skal være ødelagt, så tenker jeg at jeg bare ikke kjøper det produktet. Greit at det er billig, men styret med reklamasjon og utskifting koster tid. Så er det også noe med bruk-og-kast-mentaliteten i det hele. "Den er så billig at det ikke gjør noe om den må byttes ut hele tiden"

beregnet for for å tåle 200 åpne /lukke vridninger.
Klarer ikke helt slutte å tenke på den her jeg, med tanke på det siste jeg skrev. Det er latterlig lite. Det er under to corneliusfat, hvis du fyller 0,33 liter hver gang. Det er nesten så det kan kalles et engangsprodukt.
 
Jeg plukket fra hverandre en lekkende Picnic 2.1 og klarte det uten at den gikk i stykker!
Da jeg måler diameter på korkens kappe som skal tette mot kranens hus er den 12.8mm på det smaleste og så stikker det ut en leppe på 13.3mm. Huset har åpning på 14.15mm og så stikker det inn en leppe på 13.3mm.
Det er altså ingen press mellom disse flatene på den kranen jeg hadde som lekker så mye. Dette er klassiske støpetoleranser som altså har endt opp med å ikke gi tettning.

Det interessante her er egentlig at det er 1.35/2 mm klaring mellom de to delene på det meste! Deretter kommer mekanismen som presser opp mot to tapper i korken og skaper "låsen" i åpen og lukket posisjon. Det er altså plass til en o-ring med innerdiameter 12.5mm og tykkelse 0.8mm som da ved strekk på 2.5% gir en kompresjon på ca 15%!
Siden slike pakkninger er vanskelige å finne og man ikke har mye rotasjon eller krefter her kan vi jukse og strekke pakkningen tror jeg. Da kan man bruke en standard 12/10 pakkning med altså 1mm tverrsnitt. Blir mye strekk men den treffer perfekt i tettning.
50 stk for 34 kroner + mva hos RS, hmm...
 
Hvis jeg må være heldig med et produkt for at det ikke skal være ødelagt, så tenker jeg at jeg bare ikke kjøper det produktet. Greit at det er billig, men styret med reklamasjon og utskifting koster tid. Så er det også noe med bruk-og-kast-mentaliteten i det hele. "Den er så billig at det ikke gjør noe om den må byttes ut hele tiden"


Klarer ikke helt slutte å tenke på den her jeg, med tanke på det siste jeg skrev. Det er latterlig lite. Det er under to corneliusfat, hvis du fyller 0,33 liter hver gang. Det er nesten så det kan kalles et engangsprodukt.
Har feitfingra på innlegget, det skulle være 300, og nå spurte ikke jeg om det var 300 både åpne og lukke sesjoner drt var snakk om eller 300 vridninger uansett vei..

Jeg brukte som sagt 5 stk i nesten et år uten problemer og er var nok gjennom 2 fat i måneden, men er uansett enig i konklusjonen din, ikke et produkt jeg orker å dille mer med :)

Jeg plukket fra hverandre en lekkende Picnic 2.1 og klarte det uten at den gikk i stykker!
Da jeg måler diameter på korkens kappe som skal tette mot kranens hus er den 12.8mm på det smaleste og så stikker det ut en leppe på 13.3mm. Huset har åpning på 14.15mm og så stikker det inn en leppe på 13.3mm.
Det er altså ingen press mellom disse flatene på den kranen jeg hadde som lekker så mye. Dette er klassiske støpetoleranser som altså har endt opp med å ikke gi tettning.

Det interessante her er egentlig at det er 1.35/2 mm klaring mellom de to delene på det meste! Deretter kommer mekanismen som presser opp mot to tapper i korken og skaper "låsen" i åpen og lukket posisjon. Det er altså plass til en o-ring med innerdiameter 12.5mm og tykkelse 0.8mm som da ved strekk på 2.5% gir en kompresjon på ca 15%!
Siden slike pakkninger er vanskelige å finne og man ikke har mye rotasjon eller krefter her kan vi jukse og strekke pakkningen tror jeg. Da kan man bruke en standard 12/10 pakkning med altså 1mm tverrsnitt. Blir mye strekk men den treffer perfekt i tettning.
50 stk for 34 kroner + mva hos RS, hmm...

Sist gang jeg var i kontakt med Trong sa han at en utgave med pakning jobbes med, men hvem vet når det blir gjort noe med.
 
Har feitfingra på innlegget, det skulle være 300, og nå spurte ikke jeg om det var 300 både åpne og lukke sesjoner drt var snakk om eller 300 vridninger uansett vei..

Jeg brukte som sagt 5 stk i nesten et år uten problemer og er var nok gjennom 2 fat i måneden, men er uansett enig i konklusjonen din, ikke et produkt jeg orker å dille mer med :)



Sist gang jeg var i kontakt med Trong sa han at en utgave med pakning jobbes med, men hvem vet når det blir gjort noe med.
Har uansett bestilt noen pakkninger så jeg kan eksperimentere :)
 
Kan være at det største problemet mitt har vært at jeg har hatt over 1 bar trykk på fatet. Uansett, disse er nå degradert til tømme-ventiler ved vasking av fat, så putter jeg de i "faktisk for godt til å være sant"-kategorien. Så venter jeg spent på versjon 2.2 og avventer innkjøp til noen andre har testa de grundig ;)
 
Tilbake
Topp