Brown Ale oppskrift

Aloha!

Etter å ha satt mine 3 første brygg nå på ganske kort tid har jeg fått klare hint fra overkommandoen om at det bør gå litt tid før neste runde. Det betyr at jeg har noen uker på meg til å planlegge neste brygg. Har nå laget en Dry Irish Stout, en ESB og en Fløien IPA klone. Neste prosjekt tenkte jeg skulle være en Brown Ale.
Er derfor ute etter en god oppskrift å ta utganspunkt i. Har jo vokst opp med Newcaste Brown Ale og immrømmer gladelig at jeg fortsatt liker den godt. Den kan imidlertid blir litt tam så noe som ligner men med litt mer punch hadde vært toppers.

Noen tips?
 
Her er en oppskrift av Gahr
http://m.bryggselv.no/Råvarer/Ølset...llgrain-ølsett-Gahr-Edition101779-p0000013871

Ellers vil jeg sterkt anbefale deg å søke opp oppskriften på Halvor Imperial brown ale, som ligger et sted her på forumet. Makan til øl skal du lete lenge etter.

Har merket meg at du har vært litt aktiv i det siste, ja. Kan forstå at fruen murrer litt:rolleyes:
.
Hehe, min kone er heldigvis både snill og tålmodig, men selv hun har sine grenser. Forståelig nok. Uansett så er det jo deres skyld som er så uforskammet hjelpsomme mot en stakkars nybegynner.
Når det gjelder Gahr sin oppskrift så ser den namenam ut, men jeg er i utgangspunktet ute etter en Northern English type, ikke så begeistret for sitrusen i de amerikanske. Liker det tørt som Sahara
Imperial Brown Ale har jeg aldri helt forelsket meg i.

Her er tre innlegg som omhandler brygging, gjærhøsting og tapping av vår siste brown ale (batch #40). Den var så snadder at den står først på listen over kommende brygg: http://www.bryggerstupet.no/tag/batch-40/
Jeg brygget jamil sin northern english brown ale i fjor høst. Den ble knallgod.
Den står på planen igjen nå når høstsesongen begynner.
http://byo.com/hops/item/1983-northern-english-brown-ale-style-profile
Hmmm, begge disse ser jo snadder ut. Blir vanskelig å velge.
 
Aloha!

Etter å ha satt mine 3 første brygg nå på ganske kort tid har jeg fått klare hint fra overkommandoen om at det bør gå litt tid før neste runde. Det betyr at jeg har noen uker på meg til å planlegge neste brygg. Har nå laget en Dry Irish Stout, en ESB og en Fløien IPA klone. Neste prosjekt tenkte jeg skulle være en Brown Ale.
Er derfor ute etter en god oppskrift å ta utganspunkt i. Har jo vokst opp med Newcaste Brown Ale og immrømmer gladelig at jeg fortsatt liker den godt. Den kan imidlertid blir litt tam så noe som ligner men med litt mer punch hadde vært toppers.

Noen tips?


For et par måneder siden ferdigstilte jeg en klone av Austmann sin Northumberland. Inneholder mye av alt en brown ale skal ha. Veldig god.
Du finner oppskrifta her: https://forum.norbrygg.no/threads/austmann-northumberland.17624/
 
Hei. Jeg tenkte å brygge denne.

Har lagt den inn i Beersmith sånn som den er oppført på linken, men jeg får så lav IBU, 18,5.
I oppskriften står det at IBU skal være 26. Hvem tar feil, Beersmith eller Jamil?

Tja, vet ikke hvem som tar feil, men da jeg brygget denne justerte jeg humlemengden til 27 IBU i beersmith, ser at det ble 40g på 60 min og 15g på 5 min.
 
Det stemmer ca med det jeg også får når oppskriften er skalert opp til mitt utstyr. Får 39g humle på 60 min, men Beersmith sier også at jeg skal bruke 39g på 5 min, ikke 15g.

Hvilken gjær endte du opp med å bruke?
 
Det stemmer ca med det jeg også får når oppskriften er skalert opp til mitt utstyr. Får 39g humle på 60 min, men Beersmith sier også at jeg skal bruke 39g på 5 min, ikke 15g.

Hvilken gjær endte du opp med å bruke?
Stemmer, men da jeg brygget denne brukte jeg boken Brewing classic styles som kilde og der er det mindre(1,7 IBU) humle på 5 min og bitterhumle til 24,5 IBU.
Oppskriften ellers er helt lik, så det er mulig det er skrivefeil på byo-nettsiden.
Gjæret med WLP013
 
Alltid tenkt at brown ale er ganske kjedelig øl. Den passer visst godt til mat, sies det. Har nesten aldri smakt øltypen. Siden jeg glemte å lage juleøl i år også, så måtte jeg vurdere brown ale på nytt ved å kjøpe Nøgne Ø sin... Hmmm. Da er det vel bare å finne fram gryta. Deilig øl. Det også...
 
Tilbake
Topp