Brown ale oppskrift?

Har laga ei oppskrift løst basert på Bryggselv sin Peiskos, måtte ha et utgangspunkt da jeg ikke har laga brown ale oppskrift fra bunn av. jada, rotete med mange maltprodusenter.. Tanker?

 
Har laga ei oppskrift løst basert på Bryggselv sin Peiskos, måtte ha et utgangspunkt da jeg ikke har laga brown ale oppskrift fra bunn av. jada, rotete med mange maltprodusenter.. Tanker?

Jeg synes det der er en tricky øltype. Den er i skvis mellom en mørk bitter og porter, og jeg har til gode å brygge en som jeg har vært helt fornøyd med. (Men kanskje jeg rett og slett egentlig ikke er så glad i brown ale:)?)

Jeg tror du er innafor med den oppskrifta der, men antakelig heller du litt i retning porter. Og du er relativt raus med krystallmaltet, også. Nå sjekka jeg akkurat opp beskrivelsen av Peiskos, og det passer bra med oppskrifta, trur jeg: "... denne mørke, komplekse maltbomben." Dette er nok mer en sørengelsk brown ale enn den nordengelske typen som jeg gjerne forbinder med brown ale, og som Newcastle Brown Ale hører til.
 
Denne brygga jeg til en kar som er veldig glad i Newcastle Brown Ale, og han likte den. Den er faktisk ganske lik. (Vær obs på at det brune maltet der er vesentlig mørkere enn vanlig brunt malt.)

Malt til 16 liter før tapping fra kjele
3,0 kg Maris Otter (83,4%)
0,3 kg Simpsons Crystal T50 130 EBC (8,3%)
0,2 kg Simpsons Brown Malt 460 EBC (5,5%)
0,1 kg Victory (2,8%)
Humle
20 gr Pilgrim 9% @ 30
Gjær
Imperial A31 Tartan

Dette var et short and shoddy-brygg. No sparge og 72% effektivitet. Meska på 68 grader. 22 IBU. 35 EBC. OG 1.048, FG 1.012. 4,7% ABV.

edit: Så dere ikke skal tru jeg driver kommersielt, så var dette spesielt til brudgommens far i et bryllup. Et reint tapsforetakende, altså:).
 
Sist redigert:
Denne brygga jeg til en kar som er veldig glad i Newcastle Brown Ale, og han likte den. Den er faktisk ganske lik. (Vær obs på at det brune maltet der er vesentlig mørkere enn vanlig brunt malt.)

Malt til 16 liter før tapping fra kjele
3,0 kg Maris Otter (83,4%)
0,3 kg Simpsons Crystal T50 130 EBC (8,3%)
0,2 kg Simpsons Brown Malt 460 EBC (5,5%)
0,1 kg Victory (2,8%)
Humle
20 gr Pilgrim 9% @ 30
Gjær
Imperial A31 Tartan

Dette var et short and shoddy-brygg. No sparge og 72% effektivitet. Meska på 68 grader. 22 IBU. 35 EBC. OG 1.048, FG 1.012. 4,7% ABV.

edit: Så dere ikke skal tru jeg driver kommersielt, så var dette spesielt til brudgommens far i et bryllup. Et reint tapsforetakende, altså:).
Takker fro den Finn. Blitt en tradisjion å ha med meg noen Newcastle Brown Ale hjem fra turer til Charlottenøl. Kansje jeg skulle prøvd brygga denne sjøl.
 
Takker fro den Finn. Blitt en tradisjion å ha med meg noen Newcastle Brown Ale hjem fra turer til Charlottenøl. Kansje jeg skulle prøvd brygga denne sjøl.
Jeg parallellsmakte med en boks av NBA, og det var ikke store forskjellen. Jeg trur det er et poeng å styre unna å få den altfor tørr, sjøl om NBA vel er ganske tørr. Mye mulig det blir bra med wyast1318 eller verdant, også. Den skotske gjæren kan gjære ganske godt ut, men når du mesker på 68, bremser du den jo litt - uten at det egentlig har all verdens effekt.
 
Tilbake
Topp