Brown malt

men det er vel et krystall malt

Høres sånn ut på navnet, men jeg tror det kanskje er et hybridmalt som fungerer hovedsakelig som et røstet malt:
"Carabrown® Malt was developed on the light side of the brown malt style in order to retain some residual sweetness while still delivering an assortment of lightly toasted flavors".
.
 
Har nå bestilt Brown malt fra Vestbrygg. Har endelig funnet en troverdig kloneoppskrift på Leann Follain. Verdens beste stout!

Den er jeg veldig interessert i:)! O'Hara's er lite villige til å gi info om oppskeriftene sine, så hva bygger denne på?

Her er forresten en god diskusjon omkring hva Carabrown er for noe. De kommer vel fram til det jeg ventet. Tar det med selv om det klart ikke var det maltet du skulle ha nå, for jeg synes det helt klart er et godt malt i brune/mørke øl. Brown blir fort ganske røft.
 
CaraBrown høres spennende ut

Har brukt den i porter og brown ale, og liker den. Har den erfaringa at brown malt kan bli i mørkeste/krasseste laget, og dette er et alternativ. Du kan f.eks. erstatte halvparten av bown malt'en med denne, og få et litt mjukere resultat. Den har 145EBC mot Thomas Fawcett Brown Malts 180, men jeg tror forksjellen er større enn de tallene antyder.
 
Bresjnev har 13% brown, og er nydelig.

Ja, men også godt med alkohol, og sikkert godt med lagring, også. Det kommer selvfølgelig an på hva man bruker det til, og sammen med. Jeg har 10%+ i en London Porter:). Men i en nordengelsk brown ale slo den gjennom, og det ble ikke helt det jeg hadde tenkt. Der hadde det vært bedre med carabrown, tror jeg - eller med litt mindre brown.
 
Tilbake
Topp