Bruk av Corneliusfat

Aleksander_B

Norbrygg-medlem
Jeg er ikke sikker på om det har blitt laget en slik tråd før.

Men tenkte at drevne corneliusfolk kan fortelle hvordan man bruker corneliusfat.
Hvordan karbonerer man? Lagring? Hvor ofte rengjøre slanger?
Egentlig alt som har med bruk av corneliusfat kan man skrive inn her. Tips og triks.

Slik at vi cornelius-nybegynnere blir litt tryggere på hva vi gjør.

Cory - Corny. Som sagt, kjær barn ,mange navn. Men nå blir det mangre poster som er utfor det tråden handler om.
Men for å forhindre flere misforståelser har jeg nå redigert om til conrneliusfat.

Kan vi vennligst gå tilbake til topic? :)

Aleksander_B skrev:
Cory - Corny. Som sagt, kjær barn ,mange navn.

Jojo, men har heller ikke sett noen kalle den "cory" noen gang.

Det meste angående cornybruk lærte jeg gjennom youtube.

Prøv her: www.youtube.com og søk på corny keg, eller cornelius keg, alt ettersom...

Da kan jeg heller komme med ett konkret spørsmål:

Jeg har to fat som er trykksatt og står til modning. Jeg har ikke eget co2 apparat enda (er på vei fra tyskland nå).
Og jeg lurer på hvordan jeg skal karbonere disse. Når bør jeg begynne karboneringprosessen?
Det er snakk om kölcsh og pilsner. Må disse oppbevares med temp ned til 4 grader? (Har ikke kegerator)

Hva mener du med at fatene er trykksatt når du ikke har CO2 apparat?
Du kan alltids karbonisere dem naturlig med f.eks en sukkerlake.
f.eks pilsen: tilsett 72 g sukker i fatet ved 20 grader, la stå i 2 uker, så bør ølet være karbonisert til ca 2.5 vol CO2.
Litt annerledes i sett kullsyre naturlig på fat i forhold til flasker.

Hvis du skal tvangstilsette kullsyre, så kan det gjøres umiddelbart etter du har satt ølet på cornyen (så framt du har utstyret)
Da kan du f.eks sett regulatoren mellom 0.7 og 1 bar i ca 1-2 uker, så vil du også ha ca 2.5-2.7 vol CO2 i ølet, hvis ølet står ved 4 grader.
Jo kaldere ølet er, desto lettere tar den opp CO2. Den trenger ikke nødvendigvis være ved den tempen, men det er heller ikke så kult å servere romtemperert pils eller kølsch.

Mye bra info her angående kullsyretilsetting: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html

Jeg var hos Odland som har apparat for å få dem trykksatt. Jeg er klar over den naturlige karboneringen :)

Skal sjekke ut linken :)

Aleksander_B skrev:
Da kan jeg heller komme med ett konkret spørsmål:

Jeg har to fat som er trykksatt og står til modning. Jeg har ikke eget CO₂ apparat enda (er på vei fra Tyskland nå).
Og jeg lurer på hvordan jeg skal karbonere disse. Når bør jeg begynne karboneringprosessen?
Det er snakk om kölcsh og pilsner. Må disse oppbevares med temp ned til 4 grader? (Har ikke kegerator)
har ikke erfaring med pils, men mener den bør lagres ved 0 grader ca. i noen uker....
kølcsh kan fint lagres ved romtemperatur.
ved naturlig karbonering lagres begge ved romtemperatur, og ved kunstig karbonering fungerer kaldt best.
du bør uansett få i gang kegeratoren din til du skal tappe øllet, da det blir lett MYE skum ved høye temperaturer ved tappingen.

Takker for innleggene.

Hvorfor må pils lagres ved 0 grader? Går igjennom finn for å se etter kjøleskap :p

tenkte å bruke en "billigmetode" ved servering. Dersom jeg skulle hatt grillkveld med venner tenkte jeg å sette corneliusfatet i ett oljefat fyllt med vann og is for å holde det kaldt.

Hvis du drar innom den lokale søppelstasjonen kan du nok sikkert finne deg et fint brukt kjøleskap helt gratis. Kan være et godt tips å finne deg et farget skap, da det er større sjanse for at det er byttet ut fordi dragen går lei av fargen.
I dagens overflodssamfunn er det mange som bytter ut fullt fungerende kjøleskap fordi de skal ha kjøl/frys, isbitmaskiner innebygget eller bare fordi de er gått lei. På de fleste søppelstasjoner får du nok ta med deg et slikt skap gratis bare du forklarer hva du skal bruke det til, og det er jo gjenbruk i praksis.

Tilbake
Topp