Bruk av havre

Har laget en oppskrift på en Porter, og i denne hadde jeg tenkt å tilsette flaket havre for å få litt ekstra kropp og skumdannelse. Men hvor mange % er tilstrekkelig/vanlig?
Ser de selger flaket havre bla.a på Vin og Bar, men kan jeg like gjerne bruke Bjørns havregryn?

EDIT: Tråden ble avsplittet fra oversikten over malttyper. Mvh Webmaster

Kan noen med kunnskap om malt legge inn en kollonne til i excel-arket til Per Arne. Eller er det bare jeg som ikke har fanget opp hva man gjør når man substituerer en malt med en annen, med hensyn til smak, farge osv.

Sliter litt når jeg ser på oppskrifter i bla BYO og finne malt-alternativer som er mer vanlige her hos mine/våre leverandører?

kkristiansen skrev:
Har laget en oppskrift på en Porter, og i denne hadde jeg tenkt å tilsette flaket havre for å få litt ekstra kropp og skumdannelse. Men hvor mange % er tilstrekkelig/vanlig?
Ser de selger flaket havre bla.a på Vin og Bar, men kan jeg like gjerne bruke Bjørns havregryn?

Bruk Bjørn lettkokte. 5-10 % er vanlig. Havre kan teoretisk sett gi problemer med skylling/avsiling, men med en så liten andel i mesken, er det i praksis helt uproblematisk.

Vi hadde store problemer med avsilingen av en havrestout for et par uker siden. Vi hadde ca 7-8% havregryn i som jeg hadde ristet forsiktig i ovnen, og mesken ble potte tett. Til slutt måtte vi tappe av vørteren ved å presse en fin sikt ned i mesken og bruke hevert på vørteren som samlet seg.

Neste gang lurer jeg på om jeg skal riste dem hardere, eller om det er noe annet som var problemet. Sorry med avsporingen her. :)

Martin E skrev:
Vi hadde store problemer med avsilingen av en havrestout for et par uker siden. Vi hadde ca 7-8% havregryn i som jeg hadde ristet forsiktig i ovnen, og mesken ble omtrent potte tett. Til slutt måtte vi tappe av vørteren ved å presse en fin sikt ned i mesken og bruke hevert på vørteren som samlet seg.

Neste gang lurer jeg på om jeg skal riste dem hardere, eller om det er noe annet som var problemet. Sorry med avsporingen her. :)

Som alle nye innen en hobby forsøker jeg å finne opp hjulet på nytt og ender opp med et firkantet et, og denne gangen er sikkert intet unntak. Men, jeg tenkte - ville man ikke unngått tett avsiling om man ikke hadde blandet havreflakene med resten av malten men heller latt den ligge øverst i maltsengen?

Jeg spør fordi jeg vurderer å lage et hveteøl, men ønsker ikke problemer med avsilingen.

Hveteøl er ikke nødvendigvis problematisk. Hvis du vil være på den sikre siden, sørg da for ikke å kverne malten for fint. Det holder som regel til et hveteølbrygg, selv med over 50%-andel hvetemalt.  :brygging:

Joachim G skrev:
Martin E skrev:
Vi hadde store problemer med avsilingen av en havrestout for et par uker siden. Vi hadde ca 7-8% havregryn i som jeg hadde ristet forsiktig i ovnen, og mesken ble omtrent potte tett. Til slutt måtte vi tappe av vørteren ved å presse en fin sikt ned i mesken og bruke hevert på vørteren som samlet seg.

Som alle nye innen en hobby forsøker jeg å finne opp hjulet på nytt og ender opp med et firkantet et, og denne gangen er sikkert intet unntak. Men, jeg tenkte - ville man ikke unngått tett avsiling om man ikke hadde blandet havreflakene med resten av malten men heller latt den ligge øverst i maltsengen?

Jeg spør fordi jeg vurderer å lage et hveteøl, men ønsker ikke problemer med avsilingen.

Hvis det var 7 - 8 % havregryn er det nok ikke de som var problemet. Man kan fint greie problematisk avsiling med 100% byggmalt. Problemet kan være for finknusing. Ta en prøvekværning av hver ny sekk med malt du åpner og se på den. Hvordan ser kornskallet ut? Hvor mange hele korn osv. så kan du justere mølla di etter den info du får ut av det.

Brygga "Helhvete" med 80% hvetemalt uten store problemer. Kværna hvete og bygg hver for seg med ulike instillinger på mølla.

Et annet problem kan være for kraftig røring i mesken. I engelske bryggerier rører de knapt i det heletatt for å bevare noe av lufta i mesken slik at den flyter på toppen. I Tyske bryggerier har de drivværk som løser opp mesken når den tetter seg.
Hvis man er litt snill med mesken sin som hjemmebrygger, f.eks rører forsiktig eller løfter mesken istedet for å røre kan man ungå mange plager.

Havre og rug har en tendens til å bli til "lim" så man skal være litt forsiktig. Bruker man for mye av disse typene bør man tilsette ris skall i tilleg. Disse skal ikke tas med i beregningen av forventet utbytte.

Når det gjelder å la havregryna ligge på toppen av mesken kan dette medføre andre problemer igjen i form av ukonvertert stivelse. Enzymene trenger å få god tilgang på allt av stivelse i hele mesken.

Tilbake
Topp