Bruk av kobber

Hei!

Mulig dette er et dumt spørsmål. Jeg har hørt at kobber ikke er så bra å få i seg. For eksempel anbefales det å tappe ut av kraner som har kobberrør frem til krana for å få "friskt" vann. Kobber kan visstnok avgi en del stoffer til vannet som ikke er bra, særlig hvis vanner har blitt stående en stund i tilknytning til kobberet, og særlig hvis vannet er varmt. Begge disse tingene har jo vannet gjort når man lager øl, både for kobberet i manifolden i bunn av mesketanken, for kobberet i skyllingsrørene i toppen av mesketanken (hvis man har det) og for kobberet i kjøleren. I mesketanken har varmt vann, varmere enn det vi får i springen, vært i kontakt med kobberrøra i over en time. For kjølerens del er vannet 100 grader når kobberet legges nedi.

Er dette et problem? Finnes det i såfall et alternativt materiale? Plastrør i manifolder kan være en løsning, men hva med kjøleren?

Eller er dette egentlig helt irrelevant fordi jeg overdriver problemet?
 
Det brukes en del kobberrør i vannledninger (både varmt og kaldt vann), så jeg regner med at det ikke er særlig skadelig. En syrlig omgivelse kan muligens få kobberet til å gi noe fra seg, men det spørs om det er skadelige mengder. Se også http://www.copper.org/publications/newsletters/innovations/1998/09/tube_recycle.html
 
Det skal ikke være farlig. Etter sigende. Kopper blir lite påvirket av vørten og ølet. Hvis du feks starter med en ren kopperspiral for kjøling og du bruker den regelmessig vil den forbli stabilt oksydert og beskyttet fra å reagere med vørten. Skyll godt etter bruk. Men bygger det seg opp ett blå-grønt belegg må dette fjernes, dette løser seg opp i vørten og du får opp en skinnende ren kjølespiral etter kjøling. Men i bryggeprosessen er det faktisk en fordel. Jeg husker ikke helt om det var enzymene eller gjær som gjerne ville ha noen sporstoffer av kopper. Og kopper er en suveren varmeleder i feks bryggkjeler.
janh
 
Martin E skrev:
Eller er dette egentlig helt irrelevant fordi jeg overdriver problemet?

Tror det  :)
Plast leder varme dårlig, det er lite mekanisk stabilt, blir den varm blåses det lett hull, eller ved undertrykk klapper det sammen.
 
problemet ved stående vann i kraner,og spesielt varm vann er vel det at det er endel organismer i vannet som formeres og koser seg i stillestående varmtvann.
 
Eventuelt innhold av kobber vil også tas opp av gjæren under gjæringsprosessen - har jeg hørt eller lest...
 
Tilbake
Topp