Bruk av "Stirio" til røring

gle1

Norbrygg-medlem
Er ny innen bryggeverden, og har enda ikke satt mitt første brygg enda. Holder på å leser meg klok først. Har forstått at det må en del røring til i alle faser. Da slo tanken meg. Vil ikke en http://www.enklereliv.no/stirio-automatisk-rorer-v2.html gjøre jobben lettere? Mtp kjøling så vil vel den kunne forkorte nedkjølingstiden?

edit: Så jeg postet i feil del av forumet. Den burde kanskje vært flyttet til utstyrsdelen.
 
Tror faktisk jeg ville brukt bryggeskjea. Hvis du blir litt gira på dette så kommer du på et stadie til å handle ei pumpe, da vil den der mest sannsynlig samle støv fra det tidspunktet.

Men brygger du biab på stekeovnen så virker det som en kjekk sak.
 
til biab på komfyren så tror jeg den er genial. også til sirkulering av vørter ved nedkjøling dersom du ikke bruker spiralkjøler.
 
til biab på komfyren så tror jeg den er genial. også til sirkulering av vørter ved nedkjøling dersom du ikke bruker spiralkjøler.
Støvsamler. Hvis du tenker koking er det minimalt man trenger å røre i gryta på komfyren. Ei lita sleiv er alt som trengs.
 
I biab med oppvarming nedefra så vil du se oppimot ti grader forskjell i mesken. Får du bevegelse i denne så vil avvikene bli mye mindre.
 
Litt apropos: Bryggesystemet frå italienske Camurri - er basert på røring og dei brukar ikkje noko pumpe for sirkulasjon av vørter. Dei påstår det er særs høg effektivitet med ei slik løysing.
 
I biab med oppvarming nedefra så vil du se oppimot ti grader forskjell i mesken. Får du bevegelse i denne så vil avvikene bli mye mindre.
Det er den forskjellen jeg ikke forstår. Det vil man vel oppleve på akkurat samme måte være seg om man mesker med biab pose eller silbunn i gryta. Tenker du da å ha denne dingsen stående oppi mesken å plaske?
 
Samme hvis man har pose eller silbunn. Har du en statisk mesk, altså uten resirkulering, med oppvarming fra ett eller annet sted (som regel nedenifra), så vil du se at den delen nærmest varmekilden blir varmere fortest. Klarer du å røre om eller sirkulere væsken på en måte så vil du få en jevnere temperatur utover i hele mesken.
 
Tilbake
Topp