Rapport: Mitt første brygg

Siden jeg forventer å fastslå FG i morgen har jeg i dag flyttet gjæringskaret opp på kjøkkenbordet. Da får det av sedimentet som igjen ble suspendert under flyttingen felle ut mest mulig til i morgen. Har vurdert om jeg skulle prøve coldcrash, men utålmodigheten seiret dessverre denne gangen. :D
 
ColdCrash kan du teste etterhvert, det er kjekt å tappe når alt av gjær og sedimenter ligger som limt på bunnen av karet, men det er nok ikke alle som tar seg bryet med det.
 
Målte FG til 1,012 i dag, så nå har ølen komt på flaske. Brukte 7g/L sukker, så håper den blir passelig karbonert. Måtte selvfølgelig smake, og jeg ble positivt overrasket. Nå vet jeg ikke hva jeg skal kjenner etter med tanke på fusel, men jeg kjente i hvert fall ingen usmaker. :)
 
Fusel kjenner du først som alkoholvarme hvis det er mye. Etter hvert stiger dampene opp i nesehulen, og du kjenner en slags "rålukt". Det skal ikke så mye til for å gi denne luktopplevelsen hvis du er følsom for den. Følsomheten varierer åpenbart, for kona ser ofte rart på meg når jeg beklager meg over fusellukta. (Det gjør hun riktignok ofte ellers, også:).)
 
Da skal jeg kjenne etter når ølen skal smakes om en ukes tid (klarer ikke å vente to uker). :) Jeg ser ikke bort ifra at der er noe fusel, men jeg tror fortsatt at jeg kommer til å kalle mitt første brygg en suksess. :D
 
Nå har ølen vært på flaske i en uke, og jeg må innrømme at jeg har smakt på en flaske hver dag siden dag 3. :D Smaken er god, men det er enda ikke nok kullsyre, så det håper jeg kommer seg når de har stått en uke til. :)
 
Hahaha, slutter aldri å la meg overraske over hvor utålmodige folk er... med det tempoet der er det tomt når den omsider er på sitt beste :p
 
Jeg ser det sånn at den dagen jeg greier å la være å teste en flaske av et brygg før jeg kan forvente at den er klar, er jeg blitt voksen:). (Ser ikke at det hender i nærmeste framtid!)

edit: så nå måtte jeg selvfølgelig sette en flaske av den Vestkysten jeg flasket på mandag, i kjøleskapet:p.
 
Sist redigert:
Godt å høre at det er vanlig å prøvesmake! Har fått en positiv tilbakemelding fra en onkel som er glad i godt poløl og som ville smake, så dette lover godt. :)
 
I går var jeg og noen kompiser samlet for å drikke øl, og da fikk de selvfølgelig smake på APAen. To av tre syns den var veldig god, da den siste ikke liker øl. :p Begge var overrasket over hvor god den var, så nå er jeg i hvert fall strålende fornøyd!
 
Temperaturen i leiligheten har vært ganske lav (15-16 grader) fra torsdag til mandag mens jeg har vært bortreist. Kan dette være grunnen til at APAen som jeg drakk i går var vesentlig mindre karbonert enn den jeg drakk på lørdag (var medbrakt og oppbevart i 22 grader)? Frykter ujevn karbonering. :(
 
På fredag hadde den bare vært en uke på flaske, planen var å la den stå i to uker, men jeg klarte ikke å vente lengre. Men i så fall er det utrolig synd. :(
 
Flasken hadde stått et par timer i kjøleskapet før jeg drakk den i går. :)

Edit: Når jeg tilsatte sukkerlaken (7g/L) ble denne kjølt ned og helt i gjæringskaret før jeg stakk om for flasking. Jeg trodde at dette skulle være god nok fordeling, og rørte derfor ikke. Kan det være her det har gått galt, eller kan en uke til hjelpe på? Den har nå vært på flaske i 11 dager.
 
Tilbake
Topp