Gi det en uke til. Om de så er flate, kan du vel jekke dem opp, ha i litt sukker, og korke på nytt? Blir lenge å vente før du kan nyte brygget, selvfølgelig, men det har da visst godt av å modnes såpass.
Hvis p roblemet er at det er sukker der, men at gjæren ikke har spist den, vil du kjenne at ølet er litt søtt. Er det ingen søtsmak, må det sukker til. Test loebryggs strategi først.
Jeg har ved hjelp av noen kompiser fått konsumert 7 0,5L flasker siden mandag, og alle disse har vært passelig karbonert. Jeg tror derfor at et par vendinger og de ekstra dagene i romtemperatur gjorde susen. I dag er det 4 uker siden APAen ble brygget, og 2 uker siden den ble flasket, så i teorien er det endelig ferdig.
Dersom du på en relativt enkel måte ønsker å få mer stabil temperatur under gjæring hjelper det mye å sette dunken i en stor balje med vann. Da kan du også justere litt ved å ha i flasker med is eller lignende. Om du brygger sterke øl kan tempen i ølet bli noen grader over romtemp. Ideelt sett bør gjær tilsettes noe under ønsket temp for gradvis å økes og helst ikke falle gjennom gjæringsforløpet. Et gammelt kjøleskap og en temperaturkontroller er en god og billig måte å få mer kontroll på noe av det som har mest å si for sluttresultatet.
Takk for noen gode tips, @bobkaare. Dessverre har jeg veldig begrenset plass her, og jeg har verken plass til en balje med vann eller et kjøleskap. Jeg har dog flyttet det siste gjæringskaret inn i et klesskap (pga. to kattunger i hus), og jeg må si at temperaturen holder seg mer stabil der. Sansynligvis pga. at det er et ekstra "ledd" mellom romtemp og gjæringskaret (rom > skap > øl).
Nå har jeg oppdatert rapporten for siste gang, og jeg håper at både rapporten og tråden har vært interessant for både nye og gamle bryggere. Tusen takk for all respons og hjelp som jeg har fått i løpet av mitt første brygg!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.