Problemer ved overføring til gjærkar.

GHernes

Norbrygg-medlem
Hei, har brygget på mange forskjellige oppsett gjennom mange år men nå gått til innkjøp av en Grainfather g30 V3. Selve byggingen gikk veldig fint men etter nedkjøling når vørten skulle over i gjærkaret ble det problemer.
Først kom det mye humlegrøt over i gjærkaret så ble filteret tettet av humle rester slik at det så vidt var gjennomstrømning og det som kom gjennom var fult av humle rester.
Spørsmålet mitt til dere som ererfane med Grainfather er hva som er beste fremgangsmåte ved overføring av vørter til gjæring?

Jeg bruker en humlespider
Når brygging er ferdig kjøler jeg oftest ned hele vørteren med motstrømskjøleren til ca 65 grader. Da går returvørteren i humlespideren for å samle opp humlerester.
Lar det hele så stå litt før overføring til gjæringskar.
har aldri opplevd tette filtre. ( har v2 utgaven, men det skulle ikke bety noe her)
De første litrene er ganske grumsete, deretter er det klart til det er igjen et par-tre litre. Vet mange tar av de første litrene til startere, jeg synes ikke det gjør noe å få med endel trub, det påvirker ikke klarheten i ølet negativt, snarere tvert imot.

Så du bruker humlespider og hiver ikke all humla rett i kjelen? Har du merket noen negativ påvirkning på smak eller bitterhet ved bruk av humlespider kontra humle rett i kjelen?

Har aldri kasta mye humle rett i kjelen. Har av og til brukt humleposer. Det fungerer også.

Mulig jeg får noe mindre utbytte av humla, men det blir en erfaringssak.

Hei, har brygget på mange forskjellige oppsett gjennom mange år men nå gått til innkjøp av en Grainfather g30 V3. Selve byggingen gikk veldig fint men etter nedkjøling når vørten skulle over i gjærkaret ble det problemer.
Først kom det mye humlegrøt over i gjærkaret så ble filteret tettet av humle rester slik at det så vidt var gjennomstrømning og det som kom gjennom var fult av humle rester.
Spørsmålet mitt til dere som ererfane med Grainfather er hva som er beste fremgangsmåte ved overføring av vørter til gjæring?
Nå brygger jeg på en vanlig kjele, men ser ikke helt at det skulle bli noen vesentlig forskjell på dette punktet.

Jeg kjøler ned med dyppkjøler, og når jeg er ferdig med nedkjølinga, lar jeg vørteren stå i tre kvarter så trub - med humlerester - får bunnfelt seg ordentlig. Så tapper jeg over i gjæringskaret, og stopper når det begynner å komme grums. Da er det 3-4 liter igjen i kjelen - som det siden kan utvinnes vørter til startere av.

Det jeg lurer på, er om du gir trubet tid til å sette seg.

KI er visst inne på det samme:) :

Helt enig med deg @Finn Berger. Det tar tid for trub å bunnfelle. GF reklamerer vel med at man kan bruke motstrømskjøleren som direktekjøler fra koketemp til gjæringskar. ( ingen ventetid for å la trub sette seg). Da blir det mye trub med over. Resirkulerer du med motstrømskjøler derimot er det raskt å kjøle ned hele vørteren i GF. Jo lavere temp du stopper på jo raskere bunnfelling har jeg erfart.

Kranen i kjelen har nok mer vørter under seg enn den har i en relativt slank bryggemaskin. Jeg erfarer det kommer uklar vørter i starten, nesten uansett hvor lenge jeg venter. Som sagt, det gjør ikke meg noe - anser det som gjærnæring - og det bidrar til klarere øl. Om man ikke vil ha det med kan man ta av de 3 første litrene og la det bunnfelle. Da sitter du igjen med 2/3 klar vørter relativt raskt Som du kan bruke til starter.

På bryggemaskiner (har G40), vil du alltid få humlemateriale i starten og slutten av tapping.
Tapp dette i en passende rengjort beholder, og sett det til sides for bunnfelling. Hell det i gjæringskaret etter en time eller to.

Helt enig med deg @Finn Berger. Det tar tid for trub å bunnfelle. GF reklamerer vel med at man kan bruke motstrømskjøleren som direktekjøler fra koketemp til gjæringskar. ( ingen ventetid for å la trub sette seg). Da blir det mye trub med over. Resirkulerer du med motstrømskjøler derimot er det raskt å kjøle ned hele vørteren i GF. Jo lavere temp du stopper på jo raskere bunnfelling har jeg erfart.

Kranen i kjelen har nok mer vørter under seg enn den har i en relativt slank bryggemaskin. Jeg erfarer det kommer uklar vørter i starten, nesten uansett hvor lenge jeg venter. Som sagt, det gjør ikke meg noe - anser det som gjærnæring - og det bidrar til klarere øl. Om man ikke vil ha det med kan man ta av de 3 første litrene og la det bunnfelle. Da sitter du igjen med 2/3 klar vørter relativt raskt Som du kan bruke til starter.
Det skal sies at kjelen min er en SSBrewtech. Krana har dip tube påmontert "trub dam". Det er et snedig lite verktøy for å få med mest mulig. Og så bruker jeg et par minutter etter at jeg har fiska ut dyppkjøleren på å lage en lite malstrøm. Det har litt effekt, det også.

På G40 er det konisk sentertapping. Malstrøm blir da helt feil :eek:
Min umiddelbare reaksjon er at det høres veldig klønete ut - om man vil ha rein vørter til gjæring.

Det må da finnes en løsning på det? Filter, regner jeg med? Men hvor effektivt er det - og kan det gå tett?

Sist redigert:
Nå brygger jeg på en vanlig kjele, men ser ikke helt at det skulle bli noen vesentlig forskjell på dette punktet.

Jeg kjøler ned med dyppkjøler, og når jeg er ferdig med nedkjølinga, lar jeg vørteren stå i tre kvarter så trub - med humlerester - får bunnfelt seg ordentlig. Så tapper jeg over i gjæringskaret, og stopper når det begynner å komme grums. Da er det 3-4 liter igjen i kjelen - som det siden kan utvinnes vørter til startere av.

Det jeg lurer på, er om du gir trubet tid til å sette seg.

KI er visst inne på det samme:) :
Har nok ikke ventet så lenge som jeg normalt gjør på at all grums skal bunnfelle siden reklamen for Grainfather sa at dette ikke var nødvendig, det så jo veldig raskt og enkelt på film.
Tror hop spider og resirkulering i kjelen gjennom denne etter kok er løsningen. Er det kanskje slik at det filteret som sitter i bunn av kjelen før pumpa like godt kan fjernes?

Hiv et sånt nedi før du har første humla i koking. Sett rørespaden ned til bunns og slipp filteret nedover den så veit du at den står med pakninga ned. Så kan man pirke litt for å sentrere det i kjelen om man ønsker. Jeg bruker et sånt som er tilpassa Brewtools hvis jeg har noe mer enn 100-150 gram humle til kok. Ellers legger det seg fint i midten på grunn av den svakt koniske bunnen.

Denne har jeg ikke sett før, dette fungerer tilfredsstillende? Kjøle ned i kjelen, whirlpool og så pumpe over til gjæring?
Ja, dette fungerer helt greit. Maskene er litt fine så humla blir ikke liggende tørt igjen der etter tapping, men skalere opp en liter på volum så ordner det seg sånn sett.

Tilbake
Topp