Bruke gjær fra en Tripel

Har nettopp satt en Tripel (OG 1.080) med WLP500 som bobler i vei. Ønsker å bruke gjæren videre til en Dobbel, Quadrupel eller evt. en Belgisk IPA. Samtidig har jeg hørt at gjæren kan ha tatt skade av den høye alkoholprosenten i det nåværende brygget (som antagelig blir 9-10%).

Har noen gjenbrukt gjær fra et brygg med stor alkoholprosent? Skal uansett lage en starter med gjæren og da burde jeg jo se om gjæren "funker"?

Ville heller topphøstet et par dager etter pitch. Da får du frisk og fin gjær som ikke er på fylla.

Slik jeg har forstått det er man litt redd for mutasjoner, du vet jo selv hvordan du er når du har fått i deg nok 9%. Men det er mye myter innenfor bryggingen så sannsynligheten for at det går bra er sikkert ganske stor.

Jeg har ikke forsøkt selv, det virker litt sikrere å bare lage en ekstra stor starter og ta vare på litt av den.

Akkurat samme jeg driver med, men startet med den svakeste, belgisk blond. Deretter dubbel, trippel og avrunder med en dark strong

WLP 500 er ikke verdens beste topp cropper, men det burde kunne gå. Topp høstet gjær er klart å foretrekke (den hentes fra en vørter med mye lavere alkoholinnhold) . Men det må gjøre 110% sanitært eller ødelegger du både denne og neste batch.

Jeg er ikke overbegeistret for wlp500 sin alkoholtoleranse. Den er et stykke under f.eks wlp 530.

Hvis du høster på vanlig måte er det absolutt en god ide med en gjærestarter. Lag en starter som er ekstra snill med den slitne gjæra. OG 1030 og ikke bruk større mengder gjær enn du ville ha brukt om du brukte nye rør. Det gir deg bedre celledeling og det er det du trenger, masse nye spreke gjærceller.

mvh
Bårdd

Ville heller topphøstet et par dager etter pitch. Da får du frisk og fin gjær som ikke er på fylla.
Helt enig!
Topphøsting er så absolutt å anbefale. Slipper unna vasking og får masse ren gjær klar til bruk. Belgisk gjær passer dessuten for slike sysler.

Sist redigert:
Jeg vasket wlp500 gjær som var brukt i et brygg med 1.084. Lagde ikke starter, men ble benyttet to dager etter vaskingen. Da i en belgisk IPA. Etter seks dager var denne ned fra 1.074 til 1.012. Om det har mutert vites ikke enda, men gjærer ut - det gjør den hvertfall. Skal definitivt vaske etter denne batche også.

Jeg fikk ikke topphøstet så jeg satser på å høste på vanlig måte jeg også. Forhåpentligvis skal det gå greit. WLP500 virker som et beist i alle fall, gikk fra 1.080 til 1.010 på 3 dager.

Tilbake
Topp