Vi hiver malten opp og sirkulerer manuelt (ved å tappe ut ca. en liter og helle over igjen) kontinuerlig i 60 minutter og så løfter vi silkaret og skyller. Når vi løfter silkaret setter vi samtidig på full guff for å starte oppkoking slik at den står og koker opp mens maltrøret renner fra seg.
Denne måten å gjøre det på har gitt oss gode resultater de 5-6 gangene vi har brygget.
Vi hiver malten opp og sirkulerer manuelt (ved å tappe ut ca. en liter og helle over igjen) kontinuerlig i 60 minutter og så løfter vi silkaret og skyller. Når vi løfter silkaret setter vi samtidig på full guff for å starte oppkoking slik at den står og koker opp mens maltrøret renner fra seg.
Denne måten å gjøre det på har gitt oss gode resultater de 5-6 gangene vi har brygget.
Jeg er ingen kløpper på å beregne utbytte. Vi bruker et program kalt Brewmate til å lage oppskrifter og der bruker vi en defaultverdi for Brewhouse Efficiency % på 70 og vi har truffet ganske godt på OG hver gang (noen ganger en strek over og noen ganger en strek under på vekten).
Steget på 80 grader hopper vi rett over (vet imidlertid ikke nok om hva som skjer på det steget til å si om det er fornuftig eller ei ...) - men vi lager etter egen mening godt øl uten
Vannmengden: Vi bruker rundt 20-22 liter vann til mesking. Det er ganske mye vann pr. kilo malt - men dette er nødvendig i BB30 på grunn av at mye av vannet ligger utenfor maltrøret. Og så skyller vi med 12-15 liter vann (på rundt 80 grad). Vannmengder varierer altså litt etter mengden malt - også her bruker vi Brewmate til å beregne vannmengder. Her angir vi hvor stor batchen skal være, hvor mange liter du mesker med og da beregner den behov for skyllevann ut fra hvor mye du taper til mesken (vannet som ligger igjen i mesken), koking, trub og kjøling osv.
Akkurat når det gjelder settet fulgte med BB30: http://www.bryggerstupet.no/?p=540#more-540 - her kan du lese om hvordan vi planlagte, ombestemte oss, planla på nytt og til slutt landet på en framgangsmåte.
Har akurat brygget mitt første brygg i går.
Hvilken temperatur gjærer dere olbrygging.no sin Pale Ale??? Fikk beskjed om opp mot 25grader, synest det høres veldig mye ut.
Fikkk stc-1000 i posten her om dagen, så koblet like godt opp denne. Har satt tempen til 19grader i gjæringspannet og nå plupper det ca 1 gang hvert andre sekund. Syntes det var god aktivitet jeg....
Er det lurt å øke temp utover i gjæringsperioden???
Forøvrig så fulgte jeg også bruksanvisningen, men skal prøve med vanlig 10min utmesking neste gang....
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.