Brukte kjemikalieflasker i glass

Severin

Norbrygg-medlem
Har noen gamle kjekke (1 gallon) lab kjemikalieflasker i glass som er tomme. De har inneholdt løsemiddel og syre (pentan og saltsyre). Funderte på om de kunne brukes om igjen. Nå tenker jeg på flasker med "kjent" innhold som ville gjennomgå flere grundige vasker (flere langtids bløtlegging, vaskemiddel + skrubb så i vaskemaskinen). Korken (som er i plast) følger ikke med videre. Regner ikke med at denne typen flasker er så god på høye temperaturer så jeg vil ikke utsette de for noe utenfor normale temperatur.

Magefølelsen min sier at jeg ikke bør bruke de, og kommer nok til å gå for "better safe than sorry" prinsippet, hovedargumentet det er vel mikroporer i glasset som kan "holde" på tidligere innhold.
Men kan ikke helt få meg til å kaste flaskene uten å forhøre meg....
Et motargument er at retur glassflasker har historisk blitt brukt om igjen selv om det kan teoretisk ha hatt kontakt med mye artig (diesel, bensin, hydrolikkoljer og det som verre er) før det kom tilbake til tapperiet.

Så det åpne spørsmålet er vel;
- Er glassbeholdere helt inerte når det kommer til foregående innhold?
- Er det slik som med plastikk beholdere at glass lages forskjellig og noe er ikke-"Food grade" kvalitet?
 

Vedlegg

  • image1.JPG
    image1.JPG
    118,4 KB · Sett: 68
Du kan vaske dei godt og så der etter kjøre dei i ovnen på eit par hundre grader ein time.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp