Kurs i gjærfrysing

Knut Halvorsen

Fylkesleder
Bli med på praktisk-teoretisk kurs i hvordan man etablerer en gjærbank i egen fryser. Ingen forkunnskaper eller erfaring nødvendig. For alle bryggere som ønsker bedre tilgang på gjær i egen brygg-hverdag. Billigere blir det også!

Kurset går i Drammensveien 43 ("klubblokalet") mandag 13. april kl. 18.00. Finn Berger og Dagfinn Rosnes står for kurset. Det de to ikke vet om gjær........
Begrenset med plasser - første til mølla! Påmelding i Hoopla

Dette kurset er primært for Oslo-Akershus-medlemmer, men vi åpner for Norbryggmedlemmer fra andre fylkeslag 6. april.

Vel møtt!

Det de to ikke vet om gjær........
I et videnskabelig perspektiv er jo det strengt tatt fryktelig mye....

Men gjær er et veldig spendende område, og det er gledelig å få lov til å kaste lys over noe som fra tidligere sonderinger ser ut til å være et behov eller ønske hos mange.

Jeg har en nokså klar oppfatning av hva vi skal gjennomgå, men setter pris på indspill og spørsmål, så skal jeg prøve å flette det ind så langt tidsskjemaet tillader.

Det viktigste jeg vil understreke indledningsvis, er at det ikke skal være skummelt å melde seg på dette. Er du nysgjerrig på gjærfrysing, har du all kundskaben du trenger for å melde deg på. Ingen spørsmål er for dumme - og stiller du et spørsmål som du tenker er dumt, så er det ti andre med samme spørsmål som blir lettet når du fremmer det, fordi de heller ikke våget å spørre.
Som Dame Kiri Te Kanawa sa da hun holdt masterclass på operahøgskolen her i Oslo for mange år siden: "Det er så utrolig mye jeg aldrig fikk vite da jeg var yngre, fordi jeg ikke våget å spørre sånne som meg...." Jeg tviler forøvrig på at hun brygger øl (hendes hjemland, New Zealand, er forøvrig ett av svært få land der hjemmebrending er lovlig), men gjærfrysing er uansett spendende.

Jeg ser med glede frem til kurset, og håber det kommer til å bli fruktbart. Send spørsmål og ønsker. Om ønskelig på privat melding. Jeg skal svare efter bedste evne.

Tilbake
Topp