Brygg nr 3, Et par spm

Hei
Jeg har laget 3 brygg hittill. Det første var Hvete IPA, som hadde gjæringstemp på opp i 26 grader. Dette smakte ikke så godt :p
Småtøs var brygg nr 2, og dette har jeg gitt til folk med gode tilbakemeldinger. Selv synes jeg det er litt mer fyldig enn det du får i butkken.
Nå har jeg laget 7 Fjells sommernatt, men problemet oppstår her på samme måte som de andre bryggene mine: SG/FG er for høy.

Jeg har 5.5 kg Malt, og mesket med 16.5L vann. Malten tar med seg 0.8L/pr kg malt, det vil si 4.4L vann forsvinner i malten.
Endte da opp med 16,6L skyllevann på 76'c, men når jeg tok 16L i, var kokeren fylt helt opp, så for at det ikke skulle sprute på hele kjøkkenet når det begynte å koke, tok jeg ca 2l ut i en panne. Dette gjorde jeg etter første pulje med humle var tatt i, slik at humlen blandet seg med så mye vann den skulle ha.
Etter en stund er jo en del vann fordampet, så jeg hev vannet fra pannen (med humle som allerede var blandet seg) opp i kokeren igjen, Men når jeg skulle ta det over i gjæringskaret, ser jeg at det bare er rett over 21L. Skulle vært 25. OG havner på 1.054 - skulle vært 1.047. Hva kan jeg gjøre for å få 25L og rett OG?

For å få høyere OG må jeg ha mer vann sant? men kan jeg hive mer vann i etter jeg har kastet humlen i? I oppskriften står det at om SG er for høy, må mer vann i , men det må gjøres før humlen tilsettes. Derfor kastet jeg humlen i før jeg tok bort litt vann, for så å tilsette det etterpå.

En annen ting er - Når det står på humlepakken at den skal tilsettes 90 min før kokeslutt og 5min før kokeslutt, vil det si at du skal ta humlen ut igjen når du er fedig å koke? Tar jo fort en stund å kjøle ned brygget til 30'C
Pluss at en del av humlen havner kanskje i gjæringskaret, Så istedet for 5min kan den fort bli liggende i 2-4 mnd :p
 
Sist redigert:
Humla kan være med til dommedag, det gjør ikke noe. Men det kan jo være greit å la vørteren stå en 30-60 minutter etter kok og nedkjøling før du tapper over i gjæringskaret, så avfallet får bunnfelt seg. (Hvorfor snakker du om nedkjøling til 30 grader, forresten? Du må jo kjøle ned til den temperaturen ølet skal gjære på, altså 20 grader eller lavere.)

For å få høyere OG må du ha mindre vann. Du skulle jo ha lavere OG, så du har vel bare skrevet feil:). Men du sliter med et litt for lite kokekar, ser det ut til. Problemet løses ganske enkelt ved at du tilsetter det vannet du mangler, etter hvert som fordampningen skaper plass for det, slik du har prøvd på. Eller du kan tilsette kokt vann i gjæringskaret. I det siste tilfellet må du bruke noe mer humle, siden utnyttelsen av alfasyra blir dårligere jo høyere sukkerkonsentrasjonen i vørteren som du koker den i, er. Ingen stor sak.

Trikset med å ha i humla før du tapper av, har ingen virkning, men det er ikke noe å ta så tungt. Jeg vil tro at det i praksis spiller svært liten rolle for bitterheten om du tilsetter noe av vannet litt seinere.

Malten absorberer mer enn 0.8 liter. Min erfaring er at du må regne 1 liter per kilo + 1 liter ekstra. Så jeg vil tro du bommer med et par liter der.

Du må nok skylle med mer vann. For å få 25 liter til slutt vil jeg på mitt oppsett beregne 41-42 liter meske- og skyllevann totalt. Nå vet jeg ikke hva slags system du bruker, men uansett må 33 liter være for lite. Du får maks 28 liter til kok med det, og så fordamper 4-5 liter, og i tillegg må regne med minst et par liters svinn i form av bunnfall. Og dermed er du nede på dine 21 liter.

Regnestykket ditt burde i og for seg være enkelt. Du får 4 liter for lite til slutt, og dermed må du bruke 4 liter mer i starten - om du ikke gjør andre endringer. Altså totalt 37 liter meske- og skyllevann. Det skulle da gi 4 liter mer til kok, og 4 liter mer til slutt. (Regn noe mer enn 4 liter, siden en viss del av de 4 literne vil dampe vekk underveis.)

Skyllevannet bør kanskje være noe varmere. Poenget er å holde temperaturen i mesken på 76-78 grader mens du skyller. Da vasker du ut sukkeret mest mulig effektivt, siden høyere temperatur gjør sukkeroppløsningen (vørteren) mer lettflyende.
 
Malten tar med seg 0.8L/pr kg malt, det vil si 4.4L vann forsvinner i malten.
[…] Hva kan jeg gjøre for å få 25L og rett OG?

Det er vel vanlig å beregne absorbasjon til 1,3L/kg malt. Da forsvinner 7,15L.
Bruk et bryggeprogram som Beersmith, eller http://www.glennrlie.net/kalk_meskeskyllevann

Det tar litt tid å bli kjent med bryggeutstyret ditt, bl.a. for å finne ut hvor mye som forfamper under kok. Måler du SG før kok? Kan være lurt å se hvor du ligger an, for å evt justere med vann eller spraymalt.

Når det står på humlepakken at den skal tilsettes 90 min før kokeslutt og 5min før kokeslutt, vil det si at du skal ta humlen ut igjen når du er fedig å koke? Tar jo fort en stund å kjøle ned brygget til 30'C
Pluss at en del av humlen havner kanskje i gjæringskaret, Så istedet for 5min kan den fort bli liggende i 2-4 mnd :p

Du trenger ikke å ta humla ut etter endt koking. Det er nok kun under koking på 100 grader at den endrer seg. Det er dog de som mener du skal ha minst mulig trub over i gjæringskaret.
 
Humla kan være med til dommedag, det gjør ikke noe. Men det kan jo være greit å la vørteren stå en 30-60 minutter etter kok og nedkjøling før du tapper over i gjæringskaret, så avfallet får bunnfelt seg. (Hvorfor snakker du om nedkjøling til 30 grader, forresten? Du må jo kjøle ned til den temperaturen ølet skal gjære på, altså 20 grader eller lavere.)

For å få høyere OG må du ha mindre vann. Du skulle jo ha lavere OG, så du har vel bare skrevet feil:). Men du sliter med et litt for lite kokekar, ser det ut til. Problemet løses ganske enkelt ved at du tilsetter det vannet du mangler, etter hvert som fordampningen skaper plass for det, slik du har prøvd på. Eller du kan tilsette kokt vann i gjæringskaret. I det siste tilfellet må du bruke noe mer humle, siden utnyttelsen av alfasyra blir dårligere jo høyere sukkerkonsentrasjonen i vørteren som du koker den i, er. Ingen stor sak.

Trikset med å ha i humla før du tapper av, har ingen virkning, men det er ikke noe å ta så tungt. Jeg vil tro at det i praksis spiller svært liten rolle for bitterheten om du tilsetter noe av vannet litt seinere.

Malten absorberer mer enn 0.8 liter. Min erfaring er at du må regne 1 liter per kilo + 1 liter ekstra. Så jeg vil tro du bommer med et par liter der.

Du må nok skylle med mer vann. For å få 25 liter til slutt vil jeg på mitt oppsett beregne 41-42 liter meske- og skyllevann totalt. Nå vet jeg ikke hva slags system du bruker, men uansett må 33 liter være for lite. Du får maks 28 liter til kok med det, og så fordamper 4-5 liter, og i tillegg må regne med minst et par liters svinn i form av bunnfall. Og dermed er du nede på dine 21 liter.

Regnestykket ditt burde i og for seg være enkelt. Du får 4 liter for lite til slutt, og dermed må du bruke 4 liter mer i starten - om du ikke gjør andre endringer. Altså totalt 37 liter meske- og skyllevann. Det skulle da gi 4 liter mer til kok, og 4 liter mer til slutt. (Regn noe mer enn 4 liter, siden en viss del av de 4 literne vil dampe vekk underveis.)

Skyllevannet bør kanskje være noe varmere. Poenget er å holde temperaturen i mesken på 76-78 grader mens du skyller. Da vasker du ut sukkeret mest mulig effektivt, siden høyere temperatur gjør sukkeroppløsningen (vørteren) mer lettflyende.


Her var det veldig mange gode tips! Takker for det :)
Jeg mente å kjøle ned til 20 grader, ikke 30 hehe gikk litt fort i svingene under skrivingen.
Grunnen til at jeg skriver at 0.8l forsvinner i malten er fordi det er det oppskriften fra Vestbrygg sier. Trodde kanskje det var noenlunde nøyaktig.
Kommer nok til å bruke et brygge program neste gang, det har jeg ikke prøvd før.

Tar litt tid å komme inn i alt dette her, men regnestykket er jo som du sier ganske enkelt, og kokeren min burde helst klart et par liter vann ekstra. Får være obs på det neste gang, regne ut hvor mye som fordamper og tilsette vann etter hvert som det fordamper til jeg til slutt ender opp med 25l.
At det skal være varmere skyllevann er noe jeg ikke har tenkt på faktisk. Det står i oppskriften at du skal varme opp vann til 75-78 grader, så det er jo det jeg har gjort. Har ikke tenkt på at mesken gjerne er under 70 grader.
Det er jo en fare for at ølet kommer til å smake greit uansett, men har lyst å få det "perfekt" :)
 
Det er vel vanlig å beregne absorbasjon til 1,3L/kg malt. Da forsvinner 7,15L.
Bruk et bryggeprogram som Beersmith, eller http://www.glennrlie.net/kalk_meskeskyllevann

Det tar litt tid å bli kjent med bryggeutstyret ditt, bl.a. for å finne ut hvor mye som forfamper under kok. Måler du SG før kok? Kan være lurt å se hvor du ligger an, for å evt justere med vann eller spraymalt.



Du trenger ikke å ta humla ut etter endt koking. Det er nok kun under koking på 100 grader at den endrer seg. Det er dog de som mener du skal ha minst mulig trub over i gjæringskaret.

Om det er 1.3l som forsvinner er det jo en halv liter mer enn det som står i oppskriften. Det stemmer jo nesten med de literne jeg mangler ;)
Har ikke målt SG før koking, men det skal jeg gjøre neste gang. Da vet du jo noenlunde hvor du ligger.
Jeg må få regnet ut hvor mye som fordamper neste gang, og ha vann klart som jeg tilsetter underveis i kokingen, siden kokeren min tydeligvis er for liten
 
Googla litt rundt for å se hvor mye vann folk beregner at malten absorberer. Det varierer ganske mye, men mange ligger på 1 liter per kilo malt, som er sånn omtrent midt i. Hvis du brygger BIAB og lar posen renne godt av seg, vil du vel kunne komme ned på 0,8 liter. 1,3 liter synes jeg høres mye ut, uansett, så jeg lurer på om det er basert på at en kalkulerer inn det vannet en ikke får tappet ut - en størrelse som vil variere etter hva slags utstyr man bruker. Jeg legger det inn som en separat størrelse.

Som Stian sier, så tar det litt tid å bli kjent med det utstyret du bruker. Sørg for å bruke samme framgangsmåten hver gang, så finner du relativt fort ut hvor mye svinn du må beregne på hvert trinn. Dermed kan du kalkulere nokså pålitelig hvor mye vann og malt du trenger å starte med for å komme i mål med det volumet og den OG'en du vil ha. Jeg bruker denne kalkulatoren, som fungerer veldig bra for meg, i alle fall: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/
 
Tilbake
Topp