Brygge dag

Hei alle bryggere  :hadet:

I dag brygges det Weissbier, er mitt inne i kokoinga nå og satt og tenkte att det er jo veldig godt med koriandere oppi hveteølet, har laget det ett par ganger før og syntes det er fortreffelig  :biersmile:
Er det fler en meg som bruker det i hveteølte sitt, eller begrenser de fleste seg med dette kryderet i witbier?
 
Ja det blir jo liksom en ekstra piff! jeg gjør det ikke hver gang men syntes det er greit og variere. I dag ble det krydderfritt men pleier og tillsette noen teskjeer med koriander og syntes det gir en fin aroma. Morsomt og høre om det er noen andre som deler min mening ;)

Brygget er forrøvrig tappet over til gjæring, hadde håpet att jeg fikk gjæret og flasket ferdig til brygge dag hos nøgne-Ø men vet selv at  det er og tro på julenissen!
 
Det er så klart frø det er snakk om. Planta tror jeg ikke ville blitt noen sukses  :eek:ppkast:
Som sagt har jeg gjort dette ett parr ganger og det blir overaskende godt  :namnam: men kun i veldig små mengder, lagde en med litt for mye frø i og det ble ganske dominerende. Men ved rett mengde så får man en aroma som bryter litt vekk fra den typiske vheteølet, og blir sittende igjen litt undrende. Er ivertfall det jeg mener.
 
Planten brukes jo som urteplante, så hvorfor ikke? Kan neppe erstatte frøene, men tviler på at den gir vond smak i hveteølet  :biersmile:
 
Nå blir jeg nysgjerrig, når denne batchen er gjæret ut skal jeg prøve og tilsette litt fersk koriander i en flaske, må jo få dessinfisert planta på en eller annen måte uten og ødlege aromaen i den? Ja og en flaske med både koriander og sitrongress.
 
Du kan vel legge krydderet på sprit, og så tilsette noen dråper av spriten direkte på flasken.
 
Ja og få laget en form for konsentrat ville vært fint. Men sprit er jeg redd vil sette smak samme hvor små doser man bruker.
 
Kjetil S skrev:
Nei, hvordan det? Vodka smaker jo ikke noe annet enn alkohol, som det allerede er en del av i øl.

Kommer kanske an på hvilken Vodka, men å tilstte litt skulle ikke være pronlemer, men da bare litt.
Fantes forøvrig ingredienser du tilsatte lettøl i tillegg til sprit for å få billigere "pils", vet ikke om det finnes ennå, ble kanskje ikke noen sukse.
 
@Øistein C.
Bruker du fersk koriander, kan du alternativt tørke den først, og deretter hive den direkte i gjæringsbøtta etter at primærgjæringen er ferdig.
Mengde og varighet er det ingen fasit på, her må man prøve seg fram.
Gi den tørkede korianderen et kjappt oppkok i vann før tilsetning, så unngår du å få med villgjær eller andre småjævler i bøtta.
 
Ole Richard skrev:
@Øistein C.
Bruker du fersk koriander, kan du alternativt tørke den først, og deretter hive den direkte i gjæringsbøtta etter at primærgjæringen er ferdig.
Mengde og varighet er det ingen fasit på, her må man prøve seg fram.
Gi den tørkede korianderen et kjappt oppkok i vann før tilsetning, så unngår du å få med villgjær eller andre småjævler i bøtta.

Det er en ide jeg likte, hvis jeg tørker planten ved 100 °C så skal vel det ha tatt knekken på det meste av baskelusker.

Kjetil S skrev:
Nei, hvordan det? Vodka smaker jo ikke noe annet enn alkohol, som det allerede er en del av i øl.

Helt ren sprit skal ikke ha noe smak, men det du får tak i butikken er skjeldent så rent. Hvis man fikk tak i medesinsk sprit derimot så hadde dette vært en yperlig ide  :skitbra:
 
Tilbake
Topp