Brygge første weizen.

På søndag (08.05) skal jeg brygge min første weizen. Etter renhetsloven, altså kun humle, malt, gjær og vann.

Men ejg er noe usikker på meskeprosessen. Skal jeg foreta en proteinrest og så fortsette mesking på ca 67 °C?
Etter brewing classic står det at man skal kun meske i en time på 67 °C.

Er noe forvirret, så jeg håper at noen kan hjelpe meg :)
 
personlig ville jeg droppet proteinresten med mindre du har et rims-anlegg som forenkler den....
uansett blir smaken like bra,selv om mulige proteiner ikke ser like bra ut :)
 
Jeg er selv nybegynner og har gjort det enkelt selv. Mesket ved 68`C i en time i kjøleboks slik at tempen holdt seg stabilt. (Forvarmet boksen ved ekstra meskevann som jeg kokte opp.) Kan helt sikkert som mye annet ved brygging gjøres avansert og vanskelig slik jeg har forstått det, men det enkle er ofte det beste? Første brygg smakte fortreffelig.  Jeg har funnet ut at det er bare å prøve seg frem, og se om det faller i smak.

Etter som jeg har forstått er det gjæren som lager mye av smaken i denne type brygg. Jeg har derfor satt to like brygg, bare med forskjellig gjær. En med WLP351 Bavarian Weizen og en med WLP380 Hefeweizen. Så nå er det bare å vente for å finne ut om det blir forskjell i smak.

Ha en fin bryggedag!
 
Jeg skal selv bruke WLP380 til brygget. har nå stått som starter og er klar for dekantering.

Når det kommer til proteinresten, så kom jeg på at det ikke gjør noe. Jeg liker best weizen dus og tåketem og mener selv at en slik skal være langt ifra et klart øl.
Kommer til å bli en flott bryggedag, flott vær ute :)
 
Aleksander_B skrev:
På søndag (08.05) skal jeg brygge min første weizen. Etter renhetsloven, altså kun humle, malt, gjær og vann.

Nå var det nettopp for at det ikke skulle brukes hvete i øl at "renhetsloven" ble innført. Grunnen var at man fryktet at ølproduksjon brukte Tysklands knappe tilgang på hvete til et produkt som ikke mettet folket. Så hveteøl etter renhetsloven er en saftig selvmotsigelse.

Mange (uinnvidde) tror jo at dette er en Lov i dag også, fortvilende egentlig. Jeg har forsåvidt sansen for hva en blogger skrev ang reinheitsgebot: It's like passing a law saying "you can henceforth only make soup from water, salt, onion and frog. Anything else is not soup."
http://rlymi.blogspot.com/2011/02/rdwhah.html
 
Det er godt jeg blir satt på plass. Jeg burde ha husket dette.

Laget en "weiz" i går også med sitronskall (risp) og saft. Hev oppi litt koriander.
Spennende hva dette vil resultere i.

Når man snakker om uinvidde soom tror dette er lov i dag kan man se på det norske ølmarkedet, hvor tuborgs lime cut er det eneste ølet noe annet tilsatt enn malt, gjær, humle og vann.
Dog dette "ølet" ikke smaker godt...
 
Blir vel en wit det. Har planer om det selv, dog med appelsin-cest. Smakte på en Nøgne Ø sin Wit til middagen nå, god altså.

Til helgen skal jeg brygge en "Vienna lager" Om enn ikke med vienna malt som hovedmalt, men med et betydelig innslag av den malten. Igjen, skal jeg hente gjær fra E.C. Dahls. Ny BIAB-pose innkjøpt fra England til en hundrings inkl. porto. Håper denne slipper igjennom vesken bedre enn den hjemmesydde.
 
Tilbake
Topp