Brygge vår første lager

Vi skal brygge vår første lager, og trenger derfor litt innspill på gjæringsprofil. Hva er temperatur og tid for primær- og sekundærgjæring? Når og hvordan utfører man best en diacetyl-rest? Og kan man med fordel ta sekundærgjæring/lagering på fat?

Hehe. Nå var det vel ikke akkurat en fullstendig artikkel jeg var ute etter, men heller mer andres erfaringer på hva som funker og hva som ikke funker. Har selvsagt googlet dette, men det finnes tilsynelatende mange veier til rom.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva med du beskriver hva du har tenkt til å gjøre og be om tilbakemeldinger på det?

Sist redigert:
Vi skal lage en pilsner, mer spesifikt denne oppskriften:
  • 3,53kg Pilsner malt
  • 0,33kg Munich I malt
  • 0,33kg Carapils
  • 15g Zeus (13%) @60min
  • 20g Saaz (3,1%) @30min
  • 25g Saaz @10min
  • 60g Saaz Tørrhumling
Meskeprogrammet er 65C i 60 min (eller til konvertering er ferdig). Vi bruker WLP800 gjær, og lager en stor starter beregnet utifra kalkulatoren på Brewers Friend (har tatt utgangspunkt i Pro Brewer 1.75 Lager pitching rate for å sikre mer enn nok gjær). Tenkte deretter å pitche på rundt 10-11C. Har et eget kjøleskap med temperaturkontroll, og setter da dette til 10C. Tenkte også å oksygenere med ren oksygen i ca. 90 sek.

Videre, så var min første tanke å la øla stå på 10C i ca. 2-3 uker (primær), før jeg da kjører temperaturen opp noen få grader (diacetyl-rest). Etter det tenkte jeg å stikke om til fat og la øla stå kaldt (ca. 4C) i 3-4 uker til før vi karbonerer. Jeg har sett litt på fermenteringsprofilen som gjengis på Brulosophy sine sider, som da ser ut til å love et bra resultat på kortere tid. Jeg har forsåvidt ikke dårlig tid, men tenkte kanskje noen hadde noen gode erfaringer med hvilken gjæringsprofil som passer bra til denne typen øl. Brulosophy anbefaler at øla står på ca. 10C til 50% attenuering er nådd, for deretter sakte med sikkert kjøre temperaturen opp til 18-20C. Etter at diacetyl ikke er merkbart lengre, kjøres temperaturen sakte med sikkert ned til 0C, hvor den da tilbringer 3-5 dager. Dette bryter vel noe med "standard" gjæringsprofil for lager, og siden dette er vår første lager føler jeg mer for å kjøre sikkert. Men, hva tenker dere?

Vel. Å la være å poste en gang til høres jo umiddelbart ut som en vinner. Så ber du en mod å flytte tråden din.

Vel. Å la være å poste en gang til høres jo umiddelbart ut som en vinner. Så ber du en mod å flytte tråden din.
Problemet var også det at begge trådene ble svart på før jeg fant ut at jeg kunne bedt en mos om å flytte tråden [emoji849]

Synes vel ikke akkurat dette er en kardinalsynd.

Gjæringsskjemaet dere planlegger er bra. Hvis dere ikke starter gjæringen høyere enn 10-11 grader er sjansen for diacetyl liten. Jeg smaker på ølet og smaker det ikke diacetyl etter halvgått gjæring er sjansen for at dette skal utvikle seg liten, selv om det er en teoretisk sjanse. På den annen side vil smaksprofilen påvirkes i liten om noen grad av at man setter opp temperaturen gradvis til 16-18 grader og du vil få en raskere utgjæring, kanskje også en litt bedre utgjæring.

mvh
Bårdd

Synes vel ikke akkurat dette er en kardinalsynd.

Gjæringsskjemaet dere planlegger er bra. Hvis dere ikke starter gjæringen høyere enn 10-11 grader er sjansen for diacetyl liten. Jeg smaker på ølet og smaker det ikke diacetyl etter halvgått gjæring er sjansen for at dette skal utvikle seg liten, selv om det er en teoretisk sjanse. På den annen side vil smaksprofilen påvirkes i liten om noen grad av at man setter opp temperaturen gradvis til 16-18 grader og du vil få en raskere utgjæring, kanskje også en litt bedre utgjæring.

mvh
Bårdd
Takker for bra svar [emoji1]. Vi tenker å pitche kaldt ja, rundt 10-11C. Satser på at det, pluss en liten diacetyl-rest burde gjøre susen. Vi får heller prøve den kjappe fermenteringsprofilen på et senere tidspunkt.

Jeg har kun to Batcher bak meg med undergjæret bak meg, gjorde det relativt enkelt, pitchet på 8 grader, lot den stige til 10, lot de stå der 15 dager, og opp til 15 grader i uke 3 for å gjøre seg ferdig der, rett på fat og karbonering.

Syntes begge smakte bra etter karbonering så kan ikke skryte på meg at de fikk noe spesielt med modnings tid ;)

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Syntes begge smakte bra etter karbonering så kan ikke skryte på meg at de fikk noe spesielt med modnings tid ;)

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Dersom man har en god gjæringsprosess vil lagerøl smake bra forbausende kort tid etter karbonering. At ølet deres smakte bra uten noen særlig lagringsperiode er et tegn på dette. Personlig ser jeg ingen oppside i å brygge lagre med forsert gjæring. Planlegger man bryggingen fornuftig vil en uke til eller fra på gjæringen spille liten rolle.

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg en gang prøvde den gamle tyske gjæringsprofilen på en pils. Ved en egenvekt på ca 1025 tappet jeg ølet på fat og lot resten av gjæringen gå på 5-7 grader over lang tid. (Jeg var relativt ofte nede i kjøleskapet og slapp ut trykket. ). Dette ølet fikk en fantastisk god rundhet og ble meget godt.

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp