Vi skal brygge vår første lager, og trenger derfor litt innspill på gjæringsprofil. Hva er temperatur og tid for primær- og sekundærgjæring? Når og hvordan utfører man best en diacetyl-rest? Og kan man med fordel ta sekundærgjæring/lagering på fat?
Jo, posta i feil tråd første gang. Prøvde å slette den opprinnelige, men fant ikke hvordan det gjøres. Tips?Har du ikke en annen tråd med samme spørsmål?
Jepp. Beklager det, men er helt fersk her. Skal unngå feilposting i fremtiden [emoji106]Vel. Å la være å poste en gang til høres jo umiddelbart ut som en vinner. Så ber du en mod å flytte tråden din.
Problemet var også det at begge trådene ble svart på før jeg fant ut at jeg kunne bedt en mos om å flytte tråden [emoji849]Vel. Å la være å poste en gang til høres jo umiddelbart ut som en vinner. Så ber du en mod å flytte tråden din.
Takker for bra svar [emoji1]. Vi tenker å pitche kaldt ja, rundt 10-11C. Satser på at det, pluss en liten diacetyl-rest burde gjøre susen. Vi får heller prøve den kjappe fermenteringsprofilen på et senere tidspunkt.Synes vel ikke akkurat dette er en kardinalsynd.
Gjæringsskjemaet dere planlegger er bra. Hvis dere ikke starter gjæringen høyere enn 10-11 grader er sjansen for diacetyl liten. Jeg smaker på ølet og smaker det ikke diacetyl etter halvgått gjæring er sjansen for at dette skal utvikle seg liten, selv om det er en teoretisk sjanse. På den annen side vil smaksprofilen påvirkes i liten om noen grad av at man setter opp temperaturen gradvis til 16-18 grader og du vil få en raskere utgjæring, kanskje også en litt bedre utgjæring.
mvh
Bårdd
Syntes begge smakte bra etter karbonering så kan ikke skryte på meg at de fikk noe spesielt med modnings tid
Sent fra min E6653 via Tapatalk