Bryggebutikk i stavanger

Det finnes en butikk hvor man kan få kjøpt noe bryggeutstyr/malt. Safiren i sandnes.
Men de baserer seg ikke på salg av bryggeutstyr til ølbrygging, og pga. liten vareflow innen denne kategorien er disse varene en del dyrere enn å få dem fra Bryggselv osv.

Men kort svar er, nei, det finnes ikke noen skikkelige bryggebutikk i Stavanger.
 
har sett på safiren meen er ikke glad over innholdet.
Kansje vi i stavanger skulle starte noe.

Bare en tanke
 
Hjemmebryggere er noen kjipe jævler - hvis vi kan få noe billigere gjennom postordre, eller ved storinnkjøp direkte fra grossist, så gjør vi det, heller enn å støtte den lokale butikken. Sånn er det bare. Og leie av butikklokaler i Stavanger er DYRT!
 
Det er sant at vi er kjipe hele gjengen. :)
Men Safiren er ikke en butikk som har basert seg på salg av bryggeutstyr og råvarer til hjemmebryggere. Det er mer "hylle-fyll".
Og siden butikken selv ikke bruker lagerkapasitet på sine brygge-relaterte varer, handler de inn lite når de først gjør det.
Noe som gjør det dyrt for butikken, og dyrere for oss.

Hadde Safiren fokusert på salg til hjemmebryggere hadde jeg selvfølgelig støttet butikken.
Men da det ikke er tilfellet, får jeg heller støtte verdiskapningen ved å kjøpe kaffe der :) Og handle malten min ett annet sted. (Dessuten fører de kun tørrgjær)

Der igjen er de knallgode når det kommer til kaffe og te. Ikke minst at de fører en av verdens ledende kaffemaskiner.
 
Jeg støtter også teorien om at hjemmebryggere er kjipe.

Jeg tviler også på at det er nok hjemmebryggere her lokalt at det går an holde liv i en dedikert butikk.
Som Sigmund nevnte er bare leie av et egnet lokale SVINDYRT. Og den neste store utgiftsposten er faktisk å dekke evt. lønn til dem som holder på med dette. Uansett vil det være grenser for lenge noen gidder å holde på med dugnad.

Jeg tror tror idèen er mere som en ønskedrøm. Jeg har startet og drevet flere kommersielle foretak i Stavanger før. Jeg vil ihvertfall være svært skeptisk om det lar seg gjøre i Stavanger.

Det jeg har mere tro på er å starte idet små med et mikrobryggeri som leverer til andre puber i regionen. Bryggeripub er også en tiltalende våt drøm for meg... Men det er et betydelig hakk vanskeligere å få til.
 
Nå trenger vel ikke butikken på død og liv være lokalisert i Stavanger. Sola hadde også vært ett alternativ.

Men jeg vil være såpass frekk og si at hjemmebryggere også er til dels late.
Hvis valget er å kunne kjøre ut til f.eks. Bryne for å handle eller få varer på døra fra Oslo, tror jeg butikken i Oslo vinner.
Dessuten er det vel heller ikke ønskelig med for stort prispress på varene heller.
 
standardvarene har jo bra priser, altså, malt, gjær, humle etc, det er jo det man trenger mest av.

Dikkedariene som flaskefyllere, manometre ogsåvidere, de kan man jo gjerne bestille, dumt å ha mye slikt på lager, det koster flesk (ja, ikke flaskefylleren da), og som regel har norske butikker slike ting i slike prisklasser at ingen/få vil kjøpe de uansett, spesielt når du finner samme i tyskland for 1/3 av prisen, man kan ikke bebreide oss for å kjøpe denslags utstyr noe rimeligere..
 
Har faktisk handlet litt av Safiren det lille året jeg snart har drevet med brygging. Men mesteparten er kjøpt via web i utlandet. Gjær og flere andre ting har kommet via Bryggselv.no. Malt kjøper jeg til god pris hos Ølbrygging.no i Grimstad når jeg kjører forbi. Basismalt 300 Kr. sekken (Hungrer etter å kjøpe en Beer brew 30 neste gang...)

Men har diskutert dette med priser en del med de på Safiern og de har faktisk leid et større lager nå for å kunne ta inn større kvanta med malt. Dermed kan muligens prisene gå ned. De har innsett at hjemmebrygging har blitt kjempepopulært og vil satse mer på dette. Men når de kjøper av Petit så blir det et ledd for mye er jeg redd for å kunne ha "gode" priser. Det er billigere å kjøpe gjær i nettbutikk i Norge selv om en må betale porto. 59 Kroner for Nottingham tørrgjær hos Safiren.  :eek: Da taper de kampen om gjentatte besøk av ivrige hjemmebryggere. Få ned priser og opp med volum, om Safiren skal kunne være en bryggebutikk som blir hovedleverandør for min del. Det jeg har kjøpt og vil kjøpe er spraymalt og småting som jeg trenger når jeg kjører forbi.

Dog er det meget hyggelige personer som jobber hos Safiren.  :hadet: Og kaffe og te er de ubestridte eksperter på.
 
Geir Ove skrev:
Dog er det meget hyggelige personer som jobber hos Safiren.  :hadet: Og kaffe og te er de ubestridte eksperter på.

Hør, Hør! :) Skal man ha seg en god kopp kaffe på søndags morgen er safiren stedet å få tak i råvarene.
Alltid svært hyggelig å besøke dem, har også slått av en prat med dem ang brygging.
Det er en stund siden, og det var da han fortalte at pga. null lagerplass var varene dyrere enn "normalt".
Dette har også med at de hadde liten vareflyt innen denne kategorien også.

Men det er godt å høre at de ser markedsmuligheter og ønsker å svare :)
 
Hvis en kjøper malt i 25 kg sekk er det vel dyrere på nett enn hos Safiren pga. frakt...?? Hvor mange hjemmebryggere er det i Stavanger regionen tro? Sikkert under 100. Det blir tynt kundegrunnlag...
 
Aleksander_B skrev:
Geir Ove skrev:
Dog er det meget hyggelige personer som jobber hos Safiren.  :hadet: Og kaffe og te er de ubestridte eksperter på.
Hør, Hør! :) Skal man ha seg en god kopp kaffe på søndags morgen er safiren stedet å få tak i råvarene.

Off Topic

Synes ikke det er allverdens gode på kaffe. Foretrekker selv Roastwork Surpreme eller Tim Wendelboe (kjøpt til blodpris hos Sjokoladepiken)
 
Tilbake
Topp