Bryggehjelp :)

Heisann folkens!

Fjøslaus Nanobryggeri trenger deres hjelp... Vi satte to brygg sist lørdag (to belgisk blond) hvor vi i begge brukte samme type gjær (Wyeast 1388 Belgian Strong Ale). Brygg 1 hadde OG på 1.055 (mesket på 67 grader) og brygg 2 hadde OG 1.050 (mesket på 66 grader).

Pga. sent ankommede ingredienser (lørdag morgen) fikk vi ikke laget gjærstarter og tilsatte bare "smack-packen" direkte i brygget (stemplingsdato 18.april - men blåste seg opp fint). Nå etter 4 dager på gjæringsdunk har gjæringen avtatt og er nede i under 1 plopp pr. minutt. Har målt SG og brygg 1 viser 1.023 og brygg 2 1.015.

Vil det hjelpe å tilsette en pakke med gjær til, eller er det for sent nå?

Mvh
Fjøslaus Nanobryggeri
(Øystein og Martin)

det har nok liten virkning å tilsette mer gjær nå da hovedgjæringen er over.
Det kan muligens ha litt hjelp for fg, men ubetydelig sannsynligvis.
Det som kan være verre er diactyler o.l. etter underpitchingen, men det hjelper med lengre lagringstid på øllet.
ta tiden til hjelp, og avvent situasjonen.

Det står på 20 grader (ca) og har stått på det hele tiden. Tenker du da muligheten for å vekke til live evt. celler som er i dvale?

Ingen grunn til å tilsette mer gjær, dette ser ut til å være helt i rute! La det stå totalt to uker før du tapper, gjæra har mye arbeid som gjenstår etter stormgjæringa.

ok, har satt de litt varmere (på badet) for å se om det kan ha vært litt kaldt på kjøkkenet. Lar de stå og sekundærgjære en uke til, så får jeg ta en ny prøve da. Takk for innspill!

Etter at jeg satte inn dunkene på badet har de ploppet jevnt og trutt, så dette går rette veien :yes: Målte de på søndag, og da var det hhv SG 1.013 og 1.019, så det går sakte men sikkert veien - plopper fortsatt med ca. 1 min mellomrom. Leste et annet sted på nettet at 1388 gjærer veldig sakte, og det kan jo se sånn ut.

Tilbake
Topp