Lallemand Belle Saison, SafAle BE-134 og Wyeast French Saison har alle STA1 genet. Alternativer uten STA1 gene er Lallemend Farmhouse og Whitelabs gjærene. Farmhouse, som jeg har brukt et par ganger, har kun gjæret ned til FG-1010 som er litt høyt for en tørr Saison/Grisette. Bruk av sukker kan være en løsning.
Jeg har vurdert å bruke en blanding av Thiriez gjæren som er en mulig slektning av Wyeast 3711 og BE-134. Thiriez gjæren gir nydelige frukt- og kryddertoner, men har ikke STA1 genet og gjærer kun ned til FG-1010/1012. Derfor vurderer jeg kombinasjonen med BE-134.
Jeg forstår jo at Tøsse brygghus vil ha et problem med brygging av dette ølet skulle det vinne, både fordi Thitiez gjæren ikke er tilgjengelig kommersielt og de vil nok ikke ha Diastatricus i brygghuset sitt.
For meg er imidlertid deltagelse og tilbakemeldiger fra kjente og erfarne bryggere vel så viktig som brygging av ølet hos Tøsse.
Jeg synes det er positivt at BØLL tar for seg øltyper som normalt ikke leveres til Norbrygg kokurranser og får med seg erfarne bryggere som vil vurdere ølene våre. I fjor var det vel De Koninck, et øl jeg kjenner veldig godt siden jeg arbeidet i Antwerpen i 70-80 årene.