Bryggelaget Medgang satser på kvalitetsvann fra Moréne!

Bryggelaget Medgang på Bryne har tidligere bare brukt vannet i kranen fra det interkommunale vannverket IVAR, men har lenge lekt med tanken om å sikre oss ubehandlet kildevann av ypperste kvalitet. Nå har vi den muligheten, den nye kildevannsleverandøren Moréne på Jæren (under oppstarting, har planer om å levere flaskevann) leverer ubesudlet og ubehandlet vann fra et stort grunnvannsreservoar, som navnet sier har dette blitt grundig filtrert fra naturens side gjennom mange lag med morénemasse. Vannet får vi foreløpig gratis (og gir gjerne leverandøren litt tekstreklame, og selvfølgelig noen flasker øl, som takk for hjelpen). Men hvordan får vi så vannet i hus? - vi brygger tross alt batcher på drøyt 250 liter om gangen. Svaret finner dere på bildet under - tanken fikk vi GRATIS av et meieri (tør ikke tenke på hva den ville kostet ny!). Tror den tar 1500 liter, men vi har ikke behov for å fylle den helt opp hver gang. Æren for nyanskaffelsen har vår bryggerimester Olav, som, for å bruke hans egne ord "ikke har problemer med å fortelle folk hvilke behov han har". (Grisete tankegang frabes ...)
 
Det var da en schvær tank! Tipper at det holder til noen brygg! Men, er dere ikke fornøyd med springvannet slik dere får det fra før?
 
Eduard skrev:
Men, er dere ikke fornøyd med springvannet slik dere får det fra før?

Nja, det har vel stort sett gått greit før også - det rene kildevannet har vel kanskje først og fremst en psykisk effekt på bryggerne: vi blir så lykkelige når vi vet at vi har prima råvarer ...  :biersmile:
 
Sigmund skrev:
Eduard skrev:
Men, er dere ikke fornøyd med springvannet slik dere får det fra før?

Nja, det har vel stort sett gått greit før også - det rene kildevannet har vel kanskje først og fremst en psykisk effekt på bryggerne: vi blir så lykkelige når vi vet at vi har prima råvarer ...   :biersmile:
Er viktig å jobbe litt for egoet sitt :ilike:
 
Jeg har som nevnt i en annen tråd her på forumet brygget på vann fra to forskjellige vannkilder.
Den ene er vanlig springvann i Tromsø, som kommer fra en overflatekilde.
Den andre er en privat brønn, som ligger på en gammel marebakke.
De to gangene jeg har brygget på brønnvann har jeg fått en merkbart fyldigere smak på ølet.
Jeg brygger bare ale.
Forskjellen er som når man har glemt/husket saltet i havregrøten.
Det ser ut til at mineralene i vannet virker som en smaksforsterker.

Egil B.
 
Tilbake
Topp