Bryggeriforeningen og Norøl har talt. Årets juleøl er Grans!!!

Jeg stiller meg undrende til resultatet :bank2:

(Forøvrig samme som tidligere har blitt linket som DinSides juleøltest)

Dette Grans ølet har absolutt ingenting med juleøl å gjøre. Dette er jo julepils. jeg har aldri i hele mitt liv satt til livs en slik julepils og jeg kommer aldri til å gjøre det heller.
Juleøl er klasse 3 øl med alkoholstyrke på 6-8%. Bokkølet kan også gå an og type julebokk er godkjent for min del. Men julepils har ikke med juleøl å gjøre og bryter med alt av tradisjoner.
For å si det slik, har de ikke juleøl klasse 3 på julebordet drikker jeg mye heller industripils enn jeg drikker en slik julepils. Slik er det for min del ihvertfall.
Og min egen juleøl synes jeg selv ble meget bra og smaksfull med riktig tykt skum er på 7,2% og er brygget med lagergjær, humle og malt.
Og om jeg en gang brygger en mørkere pils med sødme og smak kommer jeg aldri til å kalle den for juleøl.

Overraskende resultat, jeg får vel prøve noen snart!  :biersmile:

Typemessig ser jeg problemet med 4,7% "juleøl", da juleøl strengt tatt bør være ørlite grann kraftigere i min bok. Men men, en har ikke alltid tid til polet, og butikkjuleøl kan være god øl, det. Jeg er dog enig i at noe av det som selges som 'juleøl' hvert år kan minne mistenkelig mye om sommer/påske/vår/skjærgåds/høst/halloween/hanukkah-pils.

Er det alkoholprosenten det som avgjør om et øl er et juleøl eller pils? Er noen år siden jeg smakte dette, men husker det var mørkt og smakfullt. Likte smaken den gang, men begynner å bli noen år siden. Egentlig litt rart at Grans julebrygg er mørkere enn Grans juleøl, når julebrygget egentlig ligger nærmere det et juleøl skal være enn juleølet :jaha:

Torkil skrev:
Hva er egentlig forskjellen på brygg og øl? :attevar:

I denne sammenhengen, brukes som regel «julebrygg» om produkter som kan selges i butikk og «juleøl» om polvariantene.

Der gikk min forståelse av oppdelinga... Da prøver jeg på nytt: Det er et forsøk på å få dobbelt så mange produkter, dobbelt så mye hylleplass og dobbelt så mye salg?

Forskjellen  r vel bare at man skal ha forskjellige navn på forskjellige produkter. Hansa ar vel f.eks. juleøl og julebrygg i både butikk og på pol, og variantene er klart forskjellige produkter.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Uansett hva de kaller det...
Synes faktisk grans julebrygg er godt jeg :)
Beste juleølet jeg har smakt komersielt er atna øl til julemat. Det var fantastisk!
Grans juleøl er ikke noe å skryte av derimot.

Er det bare meg som er litt forvirret?

Nrk utnevner Nøgnø Ø (God Jul) som vinner: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7855515

Sandefjords Blad utroper Grans Juleøl som vinner: http://www.sb.no/nyheter/grans-juleol-best-i-test-1.6580036

DinSide har Grans Juleøl: http://www.dinside.no/881300/det-beste-juleolet-2011-faar-du-paa-rema-1000

Ingen av de to siste nevner Nøgne Ø? Og den første nevner ikke Grans?

Norøl selv har med Nøgne Ø, men nevner ikke Grans?: http://www.nor-ale.org/joomla/nyheter/entry/juleolpremiere-2011--karinger-og-oppsummering-1

Norøl er norske ølvenners landsforbund.

Men jeg ser nå at testen utført på dinside var en "semifinale" for Norøl ifølge siden til norøl... ?!?

Forvirret selv jeg. Men er uansett stolt av julebrygget til Grans! Må jo væra patriot vettu

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Jeg er fra sanderfjord, hvor grans bryggeri ligger. jule øl typene deres har altid hvert deres beste øl etter min mening. de har og ofte kommet godt ut av det i øl testene før hjul i løp av årene. Tror ølet har en tendens til å hvære det mange tenker på som et typisk jule øl, sødt og malt rikt og enkel avbalansert humle bitterhet.
men jeg leste en test i dagbladet tror jeg, der fikk begge jule øla fra grans 3 av 6 poeng, og det var et "småskala" øl som skåret best(6) av alle øl (kan det ha vert en av håndbryggeriet's øl?)

Jeg har ikke smakt noen av året jule øl så jeg vet ikke hvem jeg syntes er best, men jeg regner med at det blir mit eget hjemme bryggede som vinner hos meg ;)

Da har man smakt Grans JuleØL. Aner jeg en svak eim av fenoler, eller har jeg bare blitt paranoid etter den siste infeksjonen her i huset?

Edit: Etter å ha lagd starter på vørerøl noen ganger må jeg si det er noen fellestrekk i smaken her. Grans Juleøl er noe bedre, men det er jaggu ikke mye..

Tilbake
Topp