Bryggertabber

Sarge

Norbrygg-medlem
Dagens bryggeøkt: Har akkurat installert camlock på grainfatheren for å gjøre ting lettere for meg selv. Og jeg må si jeg var veldig fornøyd med det. Helt til de siste 10 minuttene av bryggedagen min da jeg skulle sterilisere motstrømskjøleren. Der var det pottetett! Tenkte at det måtte være pumpa i grainfatheren (igjen...) som ikke liker mye humle, og jeg hadde kasta 100g rett oppi karet da jeg skulle teste ut om falskbunn kunne fungere istedenfor hop-spideren. Men når jeg ikke fikk sterilisert kjølern så jeg tilslutt ingen annen utvei enn å løfte grainfatheren og helle herligheten rett i gjæringskaret og sette det ut i minusgradene. Har stått der ute nå i 9 timer og fortsatt 7 grader for varmt til å pitche.
men..vel.... Det viste seg at det ikke var noe i veien med pumpa på grainfatheren. Men jeg hadde klart å kile slangen til motstrømskøleren idet jeg hadde bytta slange og monterte camlock på den.... note to self å teste utstyret før en bryggeøkt er lurt...
Du risikerer nok litt ekstra bitterhet fra humla, men ellers tror jeg din "no-chill by accident" kan fungere helt fint.

Badsequel

Norbrygg-medlem
Crap..

"Noen", han skikkelig kjipe fyren vi alle kjenner, var teit nok til å glemme picnickranen på ene fatet etter en smaksprøve og jazzet opp litt mer trykk fordi karboneringen ikke var perfekt. Hva skjedde? Det uungåelige: 8-9 liter Weissbier på gulvet i boden noen timer senere.

Bra jobbet "Noen"! Digger deg vilt og hemningsløst! Tusen takk for vaskejobben fra helvete!

Skulle noen få øye på "Noen" så er det en sixpack i skuddpremie på ham.. Møkkafyr! :rolleyes:

loebrygg

Norbrygg-medlem
Crap..

"Noen", han skikkelig kjipe fyren vi alle kjenner, var teit nok til å glemme picnickranen på ene fatet etter en smaksprøve og jazzet opp litt mer trykk fordi karboneringen ikke var perfekt. Hva skjedde? Det uungåelige: 8-9 liter Weissbier på gulvet i boden noen timer senere.

Bra jobbet "Noen"! Digger deg vilt og hemningsløst! Tusen takk for vaskejobben fra helvete!

Skulle noen få øye på "Noen" så er det en sixpack i skuddpremie på ham.. Møkkafyr! :rolleyes:

Hvor høyt trykk måtte til før det skjedde?

Badsequel

Norbrygg-medlem
Trykket lå på straks over 1 bar, så ikke noe å skrive hjem om.
Hurtigkoblingen mellom ballocken på fat og ølslangen hadde hoppet av og jeg fant under opprydding to små plastfragmenter som må komme fra 3/8 x 3/16 hurtigkoblingen. Årsak var ikke trykk alene, men svakhet i koblingen i tillegg. Skikkelig blæh hele greia.

Ønsker meg ny og forbedret ølslange med dødsmannsknapp som holder væsken trygt låst i fatet :)

MonoBryggeriet

Norbrygg-medlem
Trykket lå på straks over 1 bar, så ikke noe å skrive hjem om.
Hurtigkoblingen mellom ballocken på fat og ølslangen hadde hoppet av og jeg fant under opprydding to små plastfragmenter som må komme fra 3/8 x 3/16 hurtigkoblingen. Årsak var ikke trykk alene, men svakhet i koblingen i tillegg. Skikkelig blæh hele greia.

Ønsker meg ny og forbedret ølslange med dødsmannsknapp som holder væsken trygt låst i fatet :)
Med slike låser https://www.bryggselv.no/hurtigkobling-(jg-dm-fit)/102376/hurtigkobling-lås-3-8 på hurtigkoblinger er du bedre sikret mot at slangen presses ut, og at selve låsen i hurtigkoblingen går i stykker.

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg tror det er viktig å løsne hurtigkoblingene riktig og ikke "dra" den ut
da tror jeg de varer lengre og du trenger ikke de klemmene

Amarillo

Norbrygg-medlem
Med slike låser https://www.bryggselv.no/hurtigkobling-(jg-dm-fit)/102376/hurtigkobling-lås-3-8 på hurtigkoblinger er du bedre sikret mot at slangen presses ut, og at selve låsen i hurtigkoblingen går i stykker.
Jeg tror ikke en sånn lås har noen betydning når 'tennene' i koblingen er ødelagt.

Ønsker meg ny og forbedret ølslange
1613642047954.png
Slangeklemmer er fortsatt det sikreste, men jeg bruker hurtigkoblinger jeg også...

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
Utrolig hvor vanskelig det er å helle ut 48 x 0,5 flasker med mislykket Blonde. Smaker pyton, men har flott skum og bra med alkohol i....dog ikke noe å bjuda på, så i vasken skal det....men tøft lell ;)
Temp på gjæringa som gikk over styr...
Kan kanskje brukes til å dampe blåskjell? Kanskje ikke alle sammen, men noen?

Terje H.

Norbrygg-medlem
Kan kanskje brukes til å dampe blåskjell? Kanskje ikke alle sammen, men noen?
Nja..usikker på det, det var en pyton smak ser du, ulikt noe annet jeg har vært bort i. Ikke lett å beskrive, ikke infisert, snarere en smule småbedervet. Lukta greit nok, men som sagt smakte fy. Men blåskjell og øl er ikke dumt:)

Topp