Brygget Brown Ale BIAB - for høy FG?

AudunWS

Dommer
For 2 uker siden brygget jeg en brown ale, mitt første all grain brygg ved hjelp av BIAB-metoden.
OG endte på 1.064 i gjæringskaret. Nå har den stått til gjæring i 14 dager og ligger på 1.022. Den skulle etter oppskriften (beercalc) havne på 1.018.

Er det bare å akseptere at det ble slik eller er det noe jeg kan foreta meg får å senke FG noe?

Vanskeleg å sei noko utan meir info. Kva temp meska du på, kva gjær brukte du, kor mykje gjær brukte du, korleis lufta/oksygenerte du vørter før gjæring og kva temperatur vart ølet gjæra på?  

Men i utgangspunktet ville eg ikkje gjort noko. Hvis ølet er utgjæra vil du ikkje få senka FG, fordi ugjærbart sukker forblir ugjærbart uansett kva du gjer. Synast heller det ikkje ser veldig gale ut ved første augekast.

Høres ut som den har stoppet. Du har allerede e alkohol prosent på 6.1, så ville nok tappet den som den var. Har hatt batcher som ikke har fermentert helt ned til ønsket FG, men har blitt bra. Hadde en som drøyde veldig, og denne måtte jeg riste igang igjen. Hjalp ikke mye, men litt.

Planen var å meske på 66 grader, men den holdt seg rundt 70 grader de første 15-20 min. Brukte to poser tørrgjær. (kommer ikke på betegnelsen i farten) Lufting av vørter var å riste hardt på karet i ca 2 min, så lagre det på 20 grader

Hvis jeg huset ringt så får man mindre gjærbare sukkerarter ved for høy mesketemperatur. Kan være derfor den stoppet der den gjorde, men som sagt. Den høres ferdig ut. Ikke alltid man treffer beregninger på spikern, men det gjør sjelden øllet værre, blir helt sikkert et knall fint øl for det.

70 grader er høyt o du vil da få med mere ugjærbare sukkerstoffer. Så den FG,en du målte er vel neppe gal da. Men du vil få et litt søtlig øl med mye maltsmak og det kan jo fort bli godt...

Meskingen er roten til alt godt... i følge Kinn så foreslår de å"skylle" malten først med kaldt vann, så varme den opp vesken til 40 grader og ta en mesking. deretter følge oppskriften.... Dette for å frigjøre de enzymene som "vasker" ut sukkerstoffene. For høy start temp kan ødelegge disse enzymene og du vil ikke få ut sukkerstoffene av malten

AudunWS skrev:
Planen var å meske på 66 grader, men den holdt seg rundt 70 grader de første 15-20 min. Brukte to poser tørrgjær. (kommer ikke på betegnelsen i farten) Lufting av vørter var å riste hardt på karet i ca 2 min, så lagre det på 20 grader

Du har nok litt av grunnen der ja, 70 grader i 15-20 min vil nok ta knekken på ein del av enzymaktiviteten. Men det skal ikkje vere gitt at skaden var så stor, gjærtypen du bruker har mykje å sei på utgjæringsgraden du får. To pakker høyrast bra ut (20-25liters batch?). Trur du må konkludera med at den "høge" FGen har rot i høg mesketemp og muligens gjærtype med lav utgjæring (fant du namnet på gjæren?). Ville uansett bare flaska ølet som det er no, og heller tatt med erfaringane til neste brygg  :) .

Jan Svendsen skrev:
Meskingen er roten til alt godt... i følge Kinn så foreslår de å"skylle" malten først med kaldt vann, så varme den opp vesken til 40 grader og ta en mesking. deretter følge oppskriften.... Dette for å frigjøre de enzymene som "vasker" ut sukkerstoffene. For høy start temp kan ødelegge disse enzymene og du vil ikke få ut sukkerstoffene av malten

Har ikkje høyrt om den metoden. Og hvis Kinn foreslår det, har det vel noko for seg, men i 98% av alle våre (heimebryggere) tilfeller er det strengt tatt heilt unødvendig å gjøre noko anna enn å ta ein eitstegsmesking med ca.2,5 liter/kg malt på ca. 64-69 grader for å få god enzymaktivitet og god konvertering av stivelse i meska.

Vil heller påstå at gjæringa er roten til alt godt. Det er jo tross alt gjæren som lager ølet  ;).

Hadde oversikt over gjæren, bare ikke for hånden... Det ble brukt to poser Safale S-04 til ca 20 liter i gjæringsbøtta.

Da vil eg anta at årsaken til høg FG er dei 15-20 minuttene med 70 grader i meska. Og da er det jo ingen ting å gjøre anna enn å flaske ølet på vanleg måte. Får uansett håpe at du blir fornøgd med ølet sjølv om FGen er litt høg. Hvis ikkje får du bare brygge igjen med ein gang  :ilike: .

Og så klart skal det brygges mer med en gang! Må jo ha litt på lager slik at noe rekker å bli mer enn 14 dager på flaske :)

Det var det jeg regnet med ja. Men jeg smakte på det i går når jeg flasket, det smakte bra synes jeg.  :biersmile: Men helt uten kullsyre så er det litt uvant å teste smak for meg foreløpig.
Ølet hadde fått fin farge, ganske mørk og ikke alt for mye humlesmak. (Lite humle for en blid samboer) Må si det blir litt av en gjærkake etter 14-dagers gjæring!

Tilbake
Topp