brygget stoppet å gjære, hva gjør jeg?

frøken feedo

Norbrygg-medlem
Jeg har brygget en batch med stout og satt den til gjæring. Den ploppet veldig aktivt i to døgn, så var det bråstopp. Jeg vet at lokket er tett, at det er vann i vannlåsen og at den står i en god temperatur (22 `c), hva gjør jeg nå?
 
Og var 2065 .Skal gå ut å måle Sg nå og rapporterer tilbake. Og for ordens skyld (jeg er veeeeeldig fersk i faget) jeg måler av OG og fg med øchselvekt, direkte avlesning, ikke sant?
 
Du har helt rett, det var 1065 Og. Har målt igjen og er nede i ca 1020. I oppskriften står det at det skal være estimert 1016, så det nærmer seg. Tror du den virkelig kan være ferdiggjæret etter bare to døgn? Den var utrolig hyperaktiv da det sto på.....
 
Du kan måle igjen om en dag eller to. Viss du har samme SG da, altså 1.020 så kan du lage sukkerlake å tilsette brygget for å få ned FG til 1.016.
 
Hvis det har vært 22 grader i rommet har det nok vært godt og varmt oppe i gjæringsbøtten når det stod på som mest og da går fort. Bare la den stå fortsatt, det er nok helt normalt gjæringsforløp.
 
Hmmm, Slov foreslår sukkerlake og Sotrajohnny antar dette er normalt. Om jeg skal ha oppi sukkerlake, skal jeg da grumse det skikkelig inn slik at jeg får "vekket" gjæren? Eller gjøre som Johnny, bare la den stånoen dager uten videre tiltak? Vil jo ikke at den skal stå der og bli gammel eller sur heller....eller tåler den å st inaktiv en ukes tid uten å bli ødelagt?
 
Alt er sikkert som normalt som de andre skriver her, men det jeg mener er viss gjæret har spist opp alt søtstoff i brygget ditt og FG ender på 1.020 så kan du viss du ønsker en litt tørrere øl tilsette sukkerlake for å få FG litt ned. Du trenger ikke å grumse det skikkelig inn. Men dette ville jeg ventet med til du er sikker på at gjæringen er stoppet helt opp.
 
Hva slags øl er det?
1-20/65=0,69
Altså nesten 70% utgjæring og 6% alk, så litt avhengig av øltype så er ikke det så gærent
men uansett, det har bare gått et par dager så jeg tenker den kommer til å synke litt lengre
 
Takk for gode råd. Dette er en stout 231, brygget på en blanding av pale malt, chocolate malt, munich og en del mer småtteri. Gjær er safeale english ale, tørrgjær i posjonspose. Jeg har bare laget to brygg før, og det ene skulle stå en uke og den andre i to. Dette gikk tydelig fram av oppskriften, men her står det ingen ting. Ok, jeg lar det stå litt til, ser om fg synker til est fg i forhold til oppskrift. Om ikke, mater jeg på med litt sukkerlake. 50 gram i en desiliter vann?
 
1.020 er ikke unormalt i en øl med mye spesialmalt. La den stå minst en uke på gjæringsfatet helst nærmere to så gjæren får jobbet seg helt ferdig og bunnfelt ordentlig.

Sukkerlake for å få lavere FG har jeg liten tro på. Det vil gi mer alkohol og ølen vil oppleves tørrere, men FG endrer seg neppe av den grunn. Kan være den går litt ned av seg selv dog.

La gjæren få tid på seg. Tilsett karboneringssukker og flask. Forsøk på å justere FG nå har ikke noe for seg.
 
Hør på loebrygg. FG på 1020 er fint for typen, det er ingen grunn til å tulle med sukkerlake her (eller generelt for den saks skyld...).

Det er en god tommelfingerregel å la ølet stå to uker i gjæringskaret før du flasker, uansett om det plopper eller ikke.

Den viktigste forbedringen du kan gjøre med bryggeprosessen din er nok å få kontroll på gjæringstemperaturen. Om romtemperaturen er 22 grader så har ølet vært oppe i ca. 26 under stormgjæringen, og det blir i meste laget for alt som ikke er belgisk.
 
Sist redigert:
Hør på loebrygg. FG på 1020 er fint for typen, det er ingen grunn til å tulle med sukkerlake her (eller generelt for den saks skyld...).

Det er en god tommelfingerregel å la ølet stå to uker i gjæringskaret før du flasker, uansett om det plopper eller ikke.

Den viktigste forbedringen du kan gjøre med bryggeprosessen din er nok å få kontroll på gjæringstemperaturen. Om romtemperaturen er 22 grader så har nok ølet vært oppe i ca. 26 under stormgjæringen, og det blir i meste laget for alt som ikke er belgisk.

+1
 
Hjertelig takk for gode svar!
Da lar jeg det hele stå og kose seg på 22 grader en stund til.
Men livar, betyr det at jeg skal sette alt som ikke er belgisk litt kjøligere i begynnelsen av gjæringen for å unngå for høy temperatur i starten? Jeg satte den godt og varmt for å få den i gang, noe som gikk tregt ved forrige batch. Og kanskje sette den varmere når stomgjætingen er forbi?
Har lest og lest, men ofte er ikke sånne praktiske ting nevnt i bøkene.
 
Og bare så det er sagt så er ikke plopping i gjærlåsen en sikker indikator på noe som helst. Man merker selvsagt at det plopper riktig godt under stormgjæring, men når denne ploppingen avtar mer eller mindre helt så trenger det ikke å bety at det ikke er videre gjæringsaktivitet. Under stormgjæring så dannes det så mye co2 at dette slipper ut gjennom gjærlåsen pga det store trykket, når gjæringsaktiviteten avtar så kan det hende at det blir så lite trykk at dette rekker å unslippe gjennom lekkasjer i lokker f,eks slik at du ikke vil få noe merkbar plopping. Videre trenger heller ikke videre plopping som fortsetter i en måned bety at du har gjæringsaktivitet, dette betyr i 99% av tilfellene at det bare er co2 som unnslipper ølet.

Den eneste måten du kan vite sikkert om du har aktivitet er å måle med et refraktometer/hydrometer. Jeg pleier å bruke et refraktometer frem til jeg har en stabil måling som jeg da måler med et hydrometer. Dette for å unngå å kaste 1dl øl hver gang jeg måler.

Forstår selvsagt bekymringen, har vært der selv. Men jeg ville ikke ha tilsatt sukker for å tørre ut ølet, ta det som det er å ta lærdom av det. Neste gang kan det holde å holde mer igjen på spesialmalten, eventuelt meske på en lavere temperatur eller du kan kanskje gjære ned de siste poengene ved å bruke en annen gjærstamme enn hva du brukte til dette brygget. Det er dette som er så fantastisk med denne hobbyen, det finnes så mange veier til Rom.

Kan også legge til at det er absolutt ikke umulig at brygget har gjæret så godt som det har, men det kan selvsagt bety at du kan få diverse fuselalkoholer o.l pga høy gjæringstemperatur. Heldigvis er dette en stout med endel spesialmalt og fylde som igjen gjerne kan dekke over det verste. Det vil nok aller helst bli bra øl.

Lykke til ;)
 
Jeg skjønner ikke hvorfor du vil ha det så mye tørrere
1.020 er perfekt for en slik stout og
uansett tipper jeg den kommer til å synke til 1.017 -1.018
 
Takk for svar! Fuselalkoholer håper jeg virkelig at jeg unngår, men skal ta lærdom av dette, jeg har et eget rom ølet kan gjære i, og der skal jeg sette en lavere temepratur neste gang.
Egentlig er jeg ikke opptatt av tørrere øl, men ettersom jeg er nokså uerfaren, ville jeg ha fg ned til det oppskriften sier.
De forrge ølene jeg brygget, ble veldig gode etter at de fikk stå på flasken to til tre ukers tid. Så jeg håper det gjelder denne også:)
Jeg lar det stå og kose seg litt til, mens jeg skriver brev til julenissen med ønske om et refractometer.
Og jeg er virkelig enig med Kintil, dette er en morsom hobby der resultatet ofte blir veldig bra, det er litt som "blind høne kan også finne korn"
Jeg kommer med tilbakemelding når det er tappet på flasker:)
 
Men livar, betyr det at jeg skal sette alt som ikke er belgisk litt kjøligere i begynnelsen av gjæringen for å unngå for høy temperatur i starten? Jeg satte den godt og varmt for å få den i gang, noe som gikk tregt ved forrige batch. Og kanskje sette den varmere når stomgjætingen er forbi?
Er slik jeg gjør det. Først ei uke kaldt, deretter ei uke i romtemperatur. Skulle vel helst hatt temperaturstyring ala stc-1000 og kjøleskap, men det funker jo greit uansett.

Bryr meg ikke med å måle FG lenger. Ølet får garantert gjæret ferdig, og jeg synes ikke det er så nøye hvor % ender opp.
 
Tilbake
Topp