Bryggetabbe

Hei
Mange tråder med denne tittelen, men ingen har samme innhold som min, så vidt jeg kan lese.
Tabben er at jeg glemte å gi maltet et oppkok etter endt mesking. Gikk rett fra 65-66 gr C til oppløft av meskerør og skylling, med påfølgende oppkok.
Vet at det siste trinnet med 5-10 min på ca 78 gr C er viktig, men hva blir utfallet, skal tro?
Vørteren står i skapet og det putrer fint i gjærlåsen. En helt ordinær pilsner.
BB30 forresten...
 
Det er mange som dropper utmesk og det blir godt øl av det også så om det i det hele tatt er nødvendig strides de lærde om. Det er med andre ord ikke noe problem.
 
Avgjort ikke noe problem. Poenget med utmesk er for det første å denaturere alle enzymer, slik at sukkerprofilen ikke endres under skyllingen. Jeg har veldig vondt for å tenke meg at den kan endres så mye at det betyr noe, annet enn i spesielle tilfeller. Det andre poenget er å gjøre vørteren mer tyntflytende, og det kan ha betydning for det utbyttet du får.

Jeg kjører alltid utmesk pga det siste, men jeg vet jo ikke hvor mye det betyr:). Det betyr i alle fall helt sikkert ikke noe for hvor godt øl du får.
 
Artig at du anser det som en tabbe. Jeg er fersk brygger, men har nå fire brygg jeg vil anse som vellykkede. Har ikke kjørt utmesk på noen av dem.
 
Nei, det er jo opplagt ingen tabbe, etter hva jeg nå har skjønt. Men der og da opplevdes det som en tabbe, da jeg i all tid har gjort dette trinnet, og regnet det som essensielt for resultatet. Men, svært lite, om noe, er hugget i stein i denne hobbyen.
 
Jeg har aldri kjørt utmesk, men skylt med 75°C. Dette på grunn av utstyrsbegrensninger. Det har alltid gått bra!
 
Tilbake
Topp