Hjelp ønskes: gjenntatt lav OG (1040) med kort maltrør i 50L Speidel

Hei,

bryggelaget har en speidel 50L som vi har mye glede av. Med det lange maltrøret får vi gode øl  ;D. I tillegg kjøpte vi et kort maltrør for å kunne brygge alene eller evt for å teste ut eksperimentelle oppskrifter...

Jeg har nå brygget tre rygg med det korte maltrøret, og får gjentatt OG på ikke mer enn 1040. Jeg lurer på om dette er et velkjent fenomen, eller om det er noe spesielt med oppsettet vårt? Her er litt info som knaksje trengs for å nøste opp i utfordringen:

Maltknusing: maltet er kjøpt og knust i bryggebutikk.

Brygg #1:
Startvolum 23 L
5 kg pale malt, 0,5 kg krystall, 0,3 kg ristet bygg, 0,15 kg svart malt og 50 gr sjokkismalt. OG: 1042.
Mesking: 68grader 60 min, 78grader 10 min
Skylling: 4 L vann på 75grader
koking: 60min
Volum til gjæring: 17 L.

Brygg #2:
Startvolum 25 L
3,7 kg røykmalt, 0,9 kg münchner malt, 0,55 kg cara amber, 0,5 kg amber malt
Mesking: 68 grader 75 min
Skylling: 5 L vann 75-76 grader
koking: 90 min
volum til gjæring: 18L

Brygg #3:
Startvolum: 25L
Tilsatte deretter 3 L under mesking fordi vannet ikke steg over meskerøret og sirkulerte. Totalt 28 L
4,8 kg pilsner malt, 0,3 kg cara crystal
Mesking: 40 grader 10 min, 65 grader 90 min, 78 gr 10 min
Stanset prosessen og rørte i maltrøret halvveis. Ikke tett maltpakking.
Skylling: 6 L 75 grader
koking: 90 min
Volum til gjæring: 23,5 L

Hvorfor blir ikke OG høyere? Kan det ha noe med at meskevannet sirkulerer dårlig gjennom maltrøret? Og hvorfor er det slik? "Er det bare sånn" med kort maltrør i 50 L Speidel, eller funker dette for andre? På brygg #3 brukte jeg bevisst mindre malt, og det var ikke tett pakking i maltrøret. Ethvert tips eller enhver erfaring blir satt stor pris på!

PS: ølene er helt greie, men de mangler en del på smaksfylden. Så dette ønsker jeg virkelig å finne ut av :ilike:
 
Hei.

Vi sleit også med lavere OG en forventet med det korte maltrøret.  :rasende:
Vi løste til slutt problemet med å slutte å bruke det.  :roedme:
Men vi er to som brygger og har god hjelp til å drikke opp,
så vi savner det ikke heller.

C.
 
Stanser du et par ganger under meskingen og rører? Trykk på de to knappene til venstre for å sette meskeprogrammet i pausemodus.
 
Hei og takk for svar! Ja jeg stanset og rørte nå på pale ale brygget.
Ser ovenfor at flere også har slitt med dette. Kanskje det bare er sånn? Men hvorfor Irkulerer det nesten ikke gjennom maltrøret slik at det er god overrenning over kanten? Dette gjelder for det store maltrøret også.

Hva står pumpene deres på?
 
Brygger med kort rør akkurat nå, skal si ifra hvordan det ender opp.
Oppskrift:

ce24ed97ded71c4f680bf0e29093e60a.jpg
 
gråstein skrev:
Hei og takk for svar! Ja jeg stanset og rørte nå på pale ale brygget.
Ser ovenfor at flere også har slitt med dette. Kanskje det bare er sånn? Men hvorfor Irkulerer det nesten ikke gjennom maltrøret slik at det er god overrenning over kanten? Dette gjelder for det store maltrøret også.

Hva står pumpene deres på?
Jeg har ikke bryggeapparatet mitt her, så får ikke sjekket innstillingen. Har du åpnet pumpa og rengjort den skikkelig? Og "staket" de to hullene i bunnen av kjellen som pumpa bruker? Det skal på ingen måte "flomme" over kanten på maltøret. Se etter noen Speidel-snutter på YouTube, så kan du se sånn cirka hvordan sirkulasjonen skal være.
 
Da var den ferdig nedkjølt, OG ble 1057 med en effektivitet på 77%. Jeg mesker inn med 28l vann og skylte med 4 liter, fylte på 1 liter litt uti kokinga da det fordampet litt for mye. Mesker i 75min, da rører jeg 4-5 ganger til det gjenstår 50min, så lar jeg den få stå til den er ferdig med utmesk, utmesk er 10 min på 78c.
Pumpene står på trinn 7.
Prøv å rør litt mere, blir ganske trangt med 5,5kg malt i begynnelsen, men den siger sammen etter litt, da er det greit å få vendt litt på den.
Så det er muligheter for høyere en 1040 OG  :skitbra: opp på 60 tallet og kanskje litt over går med litt godvilje.
 
Pedersen skrev:
Da var den ferdig nedkjølt, OG ble 1057 med en effektivitet på 77%. Jeg mesker inn med 28l vann og skylte med 4 liter, fylte på 1 liter litt uti kokinga da det fordampet litt for mye. Mesker i 75min, da rører jeg 4-5 ganger til det gjenstår 50min, så lar jeg den få stå til den er ferdig med utmesk, utmesk er 10 min på 78c.
Pumpene står på trinn 7.
Prøv å rør litt mere, blir ganske trangt med 5,5kg malt i begynnelsen, men den siger sammen etter litt, da er det greit å få vendt litt på den.
Så det er muligheter for høyere en 1040 OG  :skitbra: opp på 60 tallet og kanskje litt over går med litt godvilje.

Tusem takk for rapporten! Dette var oppløftende. Da skal jeg stille på pumpene mine, og røre mye mer neste gang. Det blir en klon av Brooklyn Brown Ale. Takk for tilbakemeldingene!
 
Da har jeg brygget på nytt. Fulgte tips ovenfor, og fikk bryggebutikken til å knuse maktet grovere. Her er resultatet:

Mesket inn inn med 28 liter vann på 40gr
Deretter 67 går i 75 min. Rørte 7ganger. Det interessante er at det sirkulerte svært godt gjennom maltrøret, for første gang. Det er nok den grovere knusingensin fortjeneste..
Mesket ut 78gr 10 min.

Skyllte med 4,5 liter vann
Kokte i 60 min med kobberhatt, avtrekksrør og mekanisk vifte i røret.
Etter kok: 26 ltr med OG 1040.
Tilsatte 400 går spraymalt. Til gjæring 26 ltr OG på 1050.

Konklusjon: grovere knusing av malt og røring i meskerøret gav meg 26 ltr med OG 1040, istedenfor 17 og 18 ltr med OG 1040 som jeg fikk de første gangene. Så hadde jeg kokt det ned ytterligere ca 6-8 ltr i kveld til 18-20 ltr ville nok OG vært vesentlig høyere. Altså ser det ut til at det korte maltrøret virker. Det er bare ekstra viktig med grov knusing av maltet for å sikre god sirkulasjon, samt å røre mye.

Takk for innspill. Håper denne posten er nyttig for noen andre i fremtiden..
 
Jeg brygger på 20l Speidel.

Det er mye å hente på hvordan man utfører skyllingen.

Jeg skyller vanligvis med 7-8 liter vann på en vanlig batch. (5.2 kg korn). Trikset er å røre i mesken mens man hiver på 80 graders skyllevann. (En fordel å være 2 her) Jeg tilfører som regel 4 liter vann i 2 omganger.

Ellers fungerer det veldig bra å benytte en ekstern "lauter tun", hvis man har tålmodighet til det.
Da overfører du mesken i maltrøret til fks. en kjølebag med manifold og utfører enten en vanlig batch-sparge eller fly-sparge. Da får du gjerne over 85% effektivitet. 
 
Tilbake
Topp