Har de siste brygga slitt med elendig utbytte på meskinga. Bruker Grainfather G30, ei maskin som også har gitt meg spot on OG på andre brygg. Men nå lurer jeg fælt på hva galt jeg gjør. Den siste, ett LupoMax NEIPA algrain sett jeg kjøpte på Ølbrygging.no nylig skulle endt med 1071 men kom ikke lengre enn 1054. Bøtta på med 560 gr Dekstrose (var det jeg hadde) og endte opp med en OG på 1064.
Iom denne hadde mye malt 6,7 kg gikk jeg for 18 liter til meskinga og 15,7 til skylling
Fulgte instruksen for mesking, meske 60 min 65 grader. Endte opp med 26,5 liter til kok. Kok 60 min,
Jeg rører jevnt og trutt og må starte og stoppe sirkuleringa ettersom hvor høyt mesken går. Den tetter seg i bunn og blir stående i røret om jeg ikke rører helt i silbunn og får sirkulert litt igjen. Nå står det hvertfall 20 liter i fermskapet men dette begynner å bli drithalt. Sist var det en DIPA det gikk akkurat likens med
Noen som har ett eller anna kjempesmart å komme med ?
Venleg helsing og på førehand tusinder takk, Per
Iom denne hadde mye malt 6,7 kg gikk jeg for 18 liter til meskinga og 15,7 til skylling
Fulgte instruksen for mesking, meske 60 min 65 grader. Endte opp med 26,5 liter til kok. Kok 60 min,
Jeg rører jevnt og trutt og må starte og stoppe sirkuleringa ettersom hvor høyt mesken går. Den tetter seg i bunn og blir stående i røret om jeg ikke rører helt i silbunn og får sirkulert litt igjen. Nå står det hvertfall 20 liter i fermskapet men dette begynner å bli drithalt. Sist var det en DIPA det gikk akkurat likens med
Noen som har ett eller anna kjempesmart å komme med ?
Venleg helsing og på førehand tusinder takk, Per