Elendig utbytte på meskinga

Har de siste brygga slitt med elendig utbytte på meskinga. Bruker Grainfather G30, ei maskin som også har gitt meg spot on OG på andre brygg. Men nå lurer jeg fælt på hva galt jeg gjør. Den siste, ett LupoMax NEIPA algrain sett jeg kjøpte på Ølbrygging.no nylig skulle endt med 1071 men kom ikke lengre enn 1054. Bøtta på med 560 gr Dekstrose (var det jeg hadde) og endte opp med en OG på 1064.
Iom denne hadde mye malt 6,7 kg gikk jeg for 18 liter til meskinga og 15,7 til skylling
Fulgte instruksen for mesking, meske 60 min 65 grader. Endte opp med 26,5 liter til kok. Kok 60 min,
Jeg rører jevnt og trutt og må starte og stoppe sirkuleringa ettersom hvor høyt mesken går. Den tetter seg i bunn og blir stående i røret om jeg ikke rører helt i silbunn og får sirkulert litt igjen. Nå står det hvertfall 20 liter i fermskapet men dette begynner å bli drithalt. Sist var det en DIPA det gikk akkurat likens med

Noen som har ett eller anna kjempesmart å komme med ?

Venleg helsing og på førehand tusinder takk, Per
 
Kalibrer termostaten. Dvs. kontroller innstilt tempratur med et eksternt termometer f.eks. fra Europris.

Bruk risskall i masken når du har så store mengder malt.

Mesk lenger. Særlig hvis det tetter seg.

Bruk dobbeltmesking på store maltmengder.

Bruker du ekstra silbunn eller kun standard i bunnen av maltrøret? I så fall kutt ut falsk bunn.
 
I tillegg til hva Børre skriver, mål temperaturen i malten og bruk strike temp calculator.

Hvis malten din er garasjekald, så synker mesketemperaturen mye mer nå på vinteren enn om sommeren. Eksempel..

Hvis du kjører malten nedi 65C vann, så synker den til rundt 58(!).

1673508585613.png

Korrigerer du for temperaturfallet, må du ha strike temperatur på noe over 73C hvis malten er 5 grader.

1673508502261.png
 
Sist redigert:
6,7kg malt til 1.071 OG er ikke veldig mye malt og forutsetter veldig høy effektivitet. Effektiviteten faller jo høyere OG en sikter seg inn på. Har du brygget med samme maltmengde før og truffet høyere på OG og samme volum?
 
6,7 kg malt vil alltid gi lavere utbytte i en 30 liters kompaktbrygger som G30. Denne oppskriften er beregnet på 20 liter til gjæring, så 26,5 til kok høres ut som at den ble litt utvannet? 24-25 liter til kok høres riktigere ut. Så kommer faktorer som pH, kverningsgrad osv på toppen. I verste fall kan du havne ganske lavt. Prøv en 1.050 batch med ca 5 kg malt. Hvis det da blir store avvik, er det noe galt.
 
Sist redigert:
Kalibrer termostaten. Dvs. kontroller innstilt tempratur med et eksternt termometer f.eks. fra Europris.

Bruk risskall i masken når du har så store mengder malt.

Mesk lenger. Særlig hvis det tetter seg.

Bruk dobbeltmesking på store maltmengder.

Bruker du ekstra silbunn eller kun standard i bunnen av maltrøret? I så fall kutt ut falsk bunn.
Det kan tenkes att det er litt temp forskjell i topp og bunn der termostaten sitter. Skal sjekke temp neste gang. Brukte 200 gr risskall i går.
Jeg tenkte under veis att jeg kanskje skulle strekke ut tida en 15-20 minutter for jeg oppdaga att OG steg utover det jeg normal opplever. Pleier være tatt ut det meste innen 15 min. Her økte det litt etterhvert så det legger jeg også på minne, samme med tipse å dobbeltmeske. Jeg bruker kun det silplata som følger standard med bryggemaskina.
 
I tillegg til hva Børre skriver, mål temperaturen i malten og bruk strike temp calculator.

Hvis malten din er garasjekald, så synker mesketemperaturen mye mer nå på vinteren enn om sommeren. Eksempel..

Hvis du kjører malten nedi 65C vann, så synker den til rundt 58(!).
I tillegg til hva Børre skriver, mål temperaturen i malten og bruk strike temp calculator.

Hvis malten din er garasjekald, så synker mesketemperaturen mye mer nå på vinteren enn om sommeren. Eksempel..

Hvis du kjører malten nedi 65C vann, så synker den til rundt 58(!).



Korrigerer du for temperaturfallet, må du ha strike temperatur på noe over 73C hvis malten er 5 grader.

Jeg har aldri garasjekald malt, men må innrømme att denne gangen gølemte jeg legge på noen grader før jeg starta å helle oppi. Kan kanskje ligge endel av problemet der altså
 
6,7 kg malt vil alltid gi lavere utbytte i en 30 liters kompaktbrygger som G30. Denne oppskriften er beregnet på 20 liter til gjæring, så 26,5 til kok høres ut som at den ble litt utvannet? 24-25 liter til kok høres riktigere ut. Så kommer faktorer som pH, kverningsgrad osv på toppen. I verste fall kan du havne ganske lavt. Prøv en 1.050 batch med ca 5 kg malt. Hvis det da blir store avvik, er det noe galt.
Jeg prøver å regne ut som best jeg kan men hender jeg bommer på nivået. Hadde jeg tenkt øpå det i går burde jeg bare kjørt koken enda ett kvarter tjue minutter. Humla skulle jo ikke i før under nedkjøling alikevel. Verre å bomme der når en har humla siden koken starta
 
6,7kg malt til 1.071 OG er ikke veldig mye malt og forutsetter veldig høy effektivitet. Effektiviteten faller jo høyere OG en sikter seg inn på. Har du brygget med samme maltmengde før og truffet høyere på OG og samme volum?
Nei som nevnt var det også en DIPA tidligere som jeg opplevde det samme med. Kanskje jeg heretter skal meske i to omganger
 
6,7 kg malt vil alltid gi lavere utbytte i en 30 liters kompaktbrygger som G30. Denne oppskriften er beregnet på 20 liter til gjæring, så 26,5 til kok høres ut som at den ble litt utvannet? 24-25 liter til kok høres riktigere ut. Så kommer faktorer som pH, kverningsgrad osv på toppen. I verste fall kan du havne ganske lavt. Prøv en 1.050 batch med ca 5 kg malt. Hvis det da blir store avvik, er det noe galt.
Skal brygge en IPA i morgen og der er det rundt 5 kg jeg bruker. Rapport kommer ,)
 
Jeg prøver å regne ut som best jeg kan men hender jeg bommer på nivået. Hadde jeg tenkt øpå det i går burde jeg bare kjørt koken enda ett kvarter tjue minutter. Humla skulle jo ikke i før under nedkjøling alikevel. Verre å bomme der når en har humla siden koken starta
Et tips er å måle SG rett etter kokestart, og så beregne hvor mye du må koke bort for å treffe OG. (Finnes en kalkulator på Brewersfriend.) Da er det lett å tilsette bitterhumlen på riktig tid. GFen koker jo bort 2,5 - 3 liter i timen.
 
Et tips er å måle SG rett etter kokestart, og så beregne hvor mye du må koke bort for å treffe OG. (Finnes en kalkulator på Brewersfriend.) Da er det lett å tilsette bitterhumlen på riktig tid. GFen koker jo bort 2,5 - 3 liter i timen.
Og koker du bort for mye kan du lett tilsette litt ekstra vann på slutten. Kok opp et par liter på plate eller i skyllekjelen som du har hvis du må tilsette litt.
 
6,7 kg malt vil alltid gi lavere utbytte i en 30 liters kompaktbrygger som G30. Denne oppskriften er beregnet på 20 liter til gjæring, så 26,5 til kok høres ut som at den ble litt utvannet? 24-25 liter til kok høres riktigere ut. Så kommer faktorer som pH, kverningsgrad osv på toppen. I verste fall kan du havne ganske lavt. Prøv en 1.050 batch med ca 5 kg malt. Hvis det da blir store avvik, er det noe galt.
Jeg gjorde samme tabben med en baltisk porter. Satte opp oppskriften til 25L i stedet for 20L. Jeg vet fortsatt ikke hvorfor. Jeg laget oppskriften selv så det vat ingen grunn til ikke å bruke 20L. Men nesten 7kg er innafor etter GF's retningslinjer, men det gir lite utbytte ved vanlig mesking.
 
Har de siste brygga slitt med elendig utbytte på meskinga. Bruker Grainfather G30, ei maskin som også har gitt meg spot on OG på andre brygg. Men nå lurer jeg fælt på hva galt jeg gjør. Den siste, ett LupoMax NEIPA algrain sett jeg kjøpte på Ølbrygging.no nylig skulle endt med 1071 men kom ikke lengre enn 1054. Bøtta på med 560 gr Dekstrose (var det jeg hadde) og endte opp med en OG på 1064.
Iom denne hadde mye malt 6,7 kg gikk jeg for 18 liter til meskinga og 15,7 til skylling
Fulgte instruksen for mesking, meske 60 min 65 grader. Endte opp med 26,5 liter til kok. Kok 60 min,
Jeg rører jevnt og trutt og må starte og stoppe sirkuleringa ettersom hvor høyt mesken går. Den tetter seg i bunn og blir stående i røret om jeg ikke rører helt i silbunn og får sirkulert litt igjen. Nå står det hvertfall 20 liter i fermskapet men dette begynner å bli drithalt. Sist var det en DIPA det gikk akkurat likens med

Noen som har ett eller anna kjempesmart å komme med ?

Venleg helsing og på førehand tusinder takk, Per
Lag et regneark hvor du har antall kg malt langs ene aksen og utbytte på den andre aksen, da blir det lettere å stipulere utbytte ved forskjellige maltmengder når du har litt data.
 
Jeg har en Grainfather og får best utbytte mellom 6 og 7 kg.

Det kan være flere årsaker til dårlig utbytte, vanligvis er skylling årsaken.

Andre årsaker kan være kverning, ph, for høyt trykk på resirkuleringen som kan gi en kompakt malt.

Sjekk bloggen til @Holmentoppen https://www.holmentoppen.no/blogs/news/hjelp-2c-jeg-far-lav-og-hva-skjer-3f

For min del har det hjulpet med.
1. Rør godt inn, jeg bruker et par minutter og tilsetter malten i flere omganger.
2. Sirkulerer forsiktig, kanskje 1/3 åpning på ventilen.
3. Når utmesk temperaturen er oppnådd. Skru av pumpa. Rør godt men ikke helt i bunn. La stå i 10 minutter uten pumpe.
4. Hev røret forsiktig, la renne av. Skyll gradvis.

Du kan sjekke konversjonseffektivitet, dersom denne er på plass, er det garantert skyllinga.
 
Et tips jeg sverget til for både greit utbytte og å unngå stuck mash, begge kan henge sammen forsåvidt.. Var femten minutter uten pumpe, så maltsengen får satt seg, og så skru på pumpa mens man åpner krana til der den bør være.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp