Brygget en pils jeg kaller Fullrigger . . ikke en veldig typisk pilsner, siden jeg har en liten mengde hvete i den, men dog, noe jeg vil kalle pilsner ..

Brygget igår, og gjorde et par bryggetabber. Dvs noen ulykker. Aller først oppskriften, helt enkelt. 4 kg pilsnermalt, 500 gram cara pils og 500 gram hvetemalt.

Pleier å stegmeske med innmesk 45, 55 grader 15 min, 63 grader 40 min og utmesk 10 min på 78 grader C. Problemet var at jeg trykket feil knapp og den ble satt til kok, og jeg oppdaget ikke at den kom opp i 83-84 grader. Prøvde å "slukke brannen" ved å helle en liter med kaldt vann, før jeg skyllet med ca 75 grader.
Jeg sirkulerer med pumpe under mesken, og mesken er ganske suppeaktig og løs, og det pleier å funke bra med mitt oppsett. Oppnår som regel rundt

En annen tabbe var humlingen. . . men der jeg "bommet" på tidspunktet. . men det ble i utganspunktet ikke noe særlig problem . . Ble en del høyere IBU , økte fra 26 til 32 . . så det ble sikkert bare bra :)

Noen synspunkt om det å ha fått varmet opp mesken til ca 82-83 grader ?
 
Det er allerede en tråd her som heter "Bryggertabber":). Kan du ikke slette denne, og poste i den? Det blir fort litt forvirring;).
 
Tilbake
Topp