Utmesk på 72 grader - men hva da med temp på skyllevann?

TomR

Norbrygg-medlem
Hei, skal brygge i helgen, oppskriften jeg skal brygge har et mestesteg på 67/60 min og utmesk på 72/15 min. Jeg antar det er grunn til at utmesk er 72 og ser ikke før meg å kjøre skyllevann på 79 når utmesk er 72 grader. Tenker jeg feil?
 
Hei, skal brygge i helgen, oppskriften jeg skal brygge har et mestesteg på 67/60 min og utmesk på 72/15 min. Jeg antar det er grunn til at utmesk er 72 og ser ikke før meg å kjøre skyllevann på 79 når utmesk er 72 grader. Tenker jeg feil?
Skyllevannstempraturen skal ikke ha så stor betydning. Skylling er bare for å få med seg det sukkeret som er frigjort, men som klistrer seg fast i maltkornene.
 
Temp på skyllevann er ikke så viktig i følge tidligere diskusjoner her, men jeg ville brukt 79 grader. Du får litt mer ut av skyllingen, og du risikerer ikke uttrekk av tanniner når du holder deg under 80 grader.
-Ser nå du fikk svar rett før jeg postet...:)
 
Om det hjelper; jeg skyller med kaldt vann :)
Det blir litt som å tørke vekk klissete sukker fra benken med hhv. varmt og kaldt vann. Det løsner lettere når det er varmt.

Men når det er sagt så blir vannet fort varmet opp av masken, så det er neppe helt kaldt det som kommer ut i bunnen. Så det blir i det minste en grei, effektiv skylling i den nedre del av masken.
 
Hei, skal brygge i helgen, oppskriften jeg skal brygge har et mestesteg på 67/60 min og utmesk på 72/15 min. Jeg antar det er grunn til at utmesk er 72 og ser ikke før meg å kjøre skyllevann på 79 når utmesk er 72 grader. Tenker jeg feil?
Utmesk er som regel på 78 grader for å denaturere enzymene. 72 grader er innenfor alfaamylase-området. Vanligvis kalles det dekstrinasjonstrinn. Du bør kjøre det mye lenger enn 15 minutter for at det skal ha noen effekt. Og selv da er verdien kanskje litt tvilsom. Pleier å bruke det i store øl som krever litt fylde. Utmesk på 78 grader er fort gjort, og kanskje heller ikke nødvendig. Enzymene blir uansett ødelagt når du varmer opp mot kok.
 
Det blir litt som å tørke vekk klissete sukker fra benken med hhv. varmt og kaldt vann. Det løsner lettere når det er varmt.

Men når det er sagt så blir vannet fort varmet opp av masken, så det er neppe helt kaldt det som kommer ut i bunnen. Så det blir i det minste en grei, effektiv skylling i den nedre del av masken.
Jeg har skylt med både kaldt og varmt vann, og forskjellen i hvor mye sukker du får ut er så liten at det er neglisjerbart.
 
Jeg har skylt med både kaldt og varmt vann, og forskjellen i hvor mye sukker du får ut er så liten at det er neglisjerbart.
Mi erfaring, også. Sjøl om det vannet du tilfører ikke er så varmt, så er det mye varme i mesken, så temperaturen nedi der blir ikke så lav likevel.

Men det gjør ikke noe å skylle med vann på høyere temperatur, som f.eks. 79 grader. Det er forøvrig ingen grunn til å stresse med å treffe den temperaturen nøyaktig.

Enig med @Holmentoppen i at dekstrinasjonstrinnet skal holdes lenger om det skal ha noen særlig mening. Tre kvarter er hva Kai Troester oppgir, med referanse til en av de tyske professorene (husker aldri om det er Kunze eller Narziss:).) Det som skjer, er at det syntetiseres glycoproteiner, som har betydning for munnfølelsen og skummet. Men hvor merkbar effekt det har, skal jeg ikke ha sterke meninger om. Jeg har ei viss tru på det. Men trua er ikke så sterk at jeg alltid gjør det lenger. Det har litt med hvor god tid jeg har, å gjøre, også:).

Vil du ha brygginga unna kjappest og enklest mulig, nøyer du deg med steget på 67 i en time. Kvarteret på 72 grader har ingen effekt, det tar jeg sjansen på å si. (Mulig du får et poeng eller to høyere OG, men du vil samtidig få tilsvarende høyere FG, siden gevinsten stort sett bare består av dekstriner, som ikke er gjærbare, og som ikke bidrar med noe som helst til hverken smak eller munnfølelse.)
 
Denne tråden er et typisk eksempel på at et enkelt spørsmål veldig fort går over mot nerdeområdet.
Jeg elsker å følge med på slikt og lærer mye, men noen kan muligens få informasjonsoverbelastning....

Så kan en spørre om dette er forumets styrke eller svakhet.
Så lenge de som stiller de "enkle" spørsmålene føler seg ivaretatt, er det vel en styrke?
 
Denne tråden er et typisk eksempel på at et enkelt spørsmål veldig fort går over mot nerdeområdet.
Jeg elsker å følge med på slikt og lærer mye, men noen kan muligens få informasjonsoverbelastning....

Så kan en spørre om dette er forumets styrke eller svakhet.
Så lenge de som stiller de "enkle" spørsmålene føler seg ivaretatt, er det vel en styrke?
Det er ikke nerding i det hele tatt - det er faktaopplysning. Men man kan endre fremmedorda hvis det er vanskelig å forstå.

Denaturere enzymer = stoppe konversjonsprosess av stivelse til sukker.
alfa-amylase = enzymet som konverterer stivelse til flerstrengede sukkerarter som er vanskeligere/umulig for ølgjær å lage alkohol av.

Det er årsaken til at man har forskjellige mesketemperaturer, og om man velger å ta en "utmesk" for å låse sukkerprofilen i vørteren. Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan man gjør det i et nanobryggeri hvor det nærmest uansett er en gradvis oppvarming mot utmesk på nært 80C. Unntaket blir en batch sparge med varmtvann hvor man regner ut strike temperatur på nytt slik at temperaturen i skyllinga da treffer der man ønsker. Det blir ikke 78C i skyllingen hvis malten holder 65C og man tilsetter vann på 78C (må vel bruke 81-82C varmt vann). Skal man ha et tørrere øl med lavere FG bør man kanskje holde seg til mesketemperatur på 63-65 og skylle med vann på samme temperatur.
 
Sist redigert:
Hei, skal brygge i helgen, oppskriften jeg skal brygge har et mestesteg på 67/60 min og utmesk på 72/15 min. Jeg antar det er grunn til at utmesk er 72 og ser ikke før meg å kjøre skyllevann på 79 når utmesk er 72 grader. Tenker jeg feil?
Du sparer litt tid ved å skylle med varmt vann. Så om du har mulighet til å varme vann til skylling mens du mesker, så går det raskere mot kok når du er ferdig å skylle. Skyller du kaldt, som er testet av flere, vil du få omtrent samme utbytte av skyllingen, men på denne tida er vannet kaldt, og det vil redusere temperaturen i vørteren relativt mye. Om du skal følge temperaturene, mål temperaturen i mesken. Mål alltid i mesken. Det som står i displayet på bryggeren om du har en kompaktbrygger er temperaturen i vann/vørter i bunn, og vil vanligvis være flere grader i forskjell fra hva temperaturen er i maltrøret.
 
Du sparer litt tid ved å skylle med varmt vann. Så om du har mulighet til å varme vann til skylling mens du mesker, så går det raskere mot kok når du er ferdig å skylle. Skyller du kaldt, som er testet av flere, vil du få omtrent samme utbytte av skyllingen, men på denne tida er vannet kaldt, og det vil redusere temperaturen i vørteren relativt mye. Om du skal følge temperaturene, mål temperaturen i mesken. Mål alltid i mesken. Det som står i displayet på bryggeren om du har en kompaktbrygger er temperaturen i vann/vørter i bunn, og vil vanligvis være flere grader i forskjell fra hva temperaturen er i maltrøret.
Godt poeng:)! Og om tid ikke alltid er penger, kan det være mye annet;).
 
Tråden ble ikke "forurenset" av mer informasjon - det er egentlig dette jeg elsker ved slike forum...

Føler at mitt spørsmål er besvart - men også beriket med supplerende informasjon.

Tipset om å holde utmesk lenger har jeg også tidligere fått på andre oppskrifter - erfaringsmessig har jeg jeg da endt opp på OG verdier ved preboil målingen.

Ølet jeg skal brygge er forøvrig Ægir sin "Dag" - har tatt utgangspunkt i denne: Oppskrift: Dag Sitrus Pale Ale - Ægir Bryggeri (aegirbryggeri.no). Jeg tenkte å følge oppskriften ganske slavisk i første omgang, jeg tenkte opprinnelig at de hadde en klar tanke med de 72 grader det ene kvarteret - derav mitt spørsmål til temp på skyllevann.
 
Sist redigert:
Det er også typisk eksempel på hvor stakars trådstarter skulle fått op flagget "Du trenger ikke lese mer, for nå er vi over på et avansert nivå."
Det er diskusjoner som dette som gjør forumet uendelig mye bedre en fjesboka.
Ja, helt enig. Og uendelig mye mer forvirrende.
 
Det er også typisk eksempel på hvor stakars trådstarter skulle fått op flagget "Du trenger ikke lese mer, for nå er vi over på et avansert nivå."

Ja, helt enig. Og uendelig mye mer forvirrende.
Jeg tenker vi trygt kan overlate den vurderinga til trådstarter - og andre . Jeg trur ikke vi skal være redde for å komplisere spørsmål så lenge vi for det første gir nyttig og relevant kunnskap, og for det andre klarer å uttrykke oss sånn at folk som ikke har lest How to Brew fra perm til perm kan forstå forklaringene våre.

Kunnskap forvirrer ikke, den klargjør:).
 
Jeg tenker vi trygt kan overlate den vurderinga til trådstarter - og andre . Jeg trur ikke vi skal være redde for å komplisere spørsmål så lenge vi for det første gir nyttig og relevant kunnskap, og for det andre klarer å uttrykke oss sånn at folk som ikke har lest How to Brew fra perm til perm kan forstå forklaringene våre.

Kunnskap forvirrer ikke, den klargjør:).
Helt enig. Og når premisset i spørsmålet er feil, må det være lov å påpeke det. Så drar diskusjonen litt ut i diverse retninger som vanlig… men det er da en bra ting?
 
Tilbake
Topp