Bryggetid speidel 50l vs 20l

Vurderer innkjøp av speidel, men usikker på kva størrelse eg skal gå for. Brygger vanlegvis batcher på 18-20l, så i utgangspunktet er 20l det riktige valget. Problemet er at eg kan være ganske utålmodig, og eg ser for meg at 2kw varmeelement i 20literen brukar svært lang tid på oppkok. Brygger i dag med Biab og 9kw gassbrenner.

Lurar dermed på kor stor forskjell det er på bryggetid for eit standard meskeprogram og oppkok i 20l vs 50l med batch på 20l.

Takk for eit svært bra og informativt forum!

Cato
 
Kjører du en utmesk på 77-78c, kvitterer ut det trinnet på speidelen når du løfter opp maltrøret og begynner skylling. så har vel speidelen nådd ca 100 c når skyllingen er ferdig, det gjelder både 20 og 50L
 
Kjører du en utmesk på 77-78c, kvitterer ut det trinnet på speidelen når du løfter opp maltrøret og begynner skylling. så har vel speidelen nådd ca 100 c når skyllingen er ferdig, det gjelder både 20 og 50L

Dvs at bryggetida er lik på begge maskinene dersom det vert brygget henholdvis 20 og 50l?

Men det må vel gå ein del fortere å brygge 20l på speidel 50l maskin, der er det jo tross alt eit element på 3.2kw mot 2kw på 20l maskina.
 
Vurderer innkjøp av speidel, men usikker på kva størrelse eg skal gå for. Brygger vanlegvis batcher på 18-20l, så i utgangspunktet er 20l det riktige valget. Problemet er at eg kan være ganske utålmodig, og eg ser for meg at 2kw varmeelement i 20literen brukar svært lang tid på oppkok. Brygger i dag med Biab og 9kw gassbrenner.

Lurar dermed på kor stor forskjell det er på bryggetid for eit standard meskeprogram og oppkok i 20l vs 50l med batch på 20l.

Takk for eit svært bra og informativt forum!

Cato
Jeg var i samme situasjon som deg, var veldig usikker på hvilken jeg skulle gå for. Jeg falt til slutt på Speidel 20. Når jeg jeg brygger alene er dette en optimal størrelse, det er ganske mye lettere å håndtere et gjæringskar som veier 30 kg, sammenlignet med et som veier 60 kg. Jeg liker å utvikle oppskrifter og teste forskjellig brygg, og syntes derfor det er greit å brygge forholdsvis hyppig. Dessuten blir flaskedagen mer overkommelig med 20-25 liter vørter sammenlignet med 50-60 liter. Men man må selv finne ut hvor skoen trykker. Hvis man har lite tid og virkelig vektlegger å fylle opp kjøleskapet, da hadde jeg gått for en 50 liter.
 
Fann dette meskeskjema i ein annan tråd angående speidel 20l. Det er altså brukt 42 min i oppvarmingstid mellom dei forskjellige meskestega.

Speidel 20L
Innmesk 52 gr.
Temp økning 52 gr - 64 gr. = 14 min
1 rast 64 gr. 25 min
Temp økning 64 gr. – 72 gr. 13 min
2 rast 72 gr. 30 min
Oppvarming 72 gr. – 78 gr. 15 min
3 rast 78 gr. 15 min

Er det nokon som har eit tilsvarende skjema brukt på 50l maskina med kort maltrøyr og brygging av 20l til gjæring?
 
Jeg har 20-litern, og angrer på at jeg ikke kjøpte 50. Prisforskjellen er stor så jeg hadde nok ikke kjøpt den uansett. Men poenget er at noen ganger vil man ha en viss mengde øl, og da kan det være kjedelig å sette av helg etter helg for å nå den mengden. Med 50-literen får du også muligheten for å gjøre veldig spennende tester med brygginga di, f.eks. ved å dele opp vørteren i 2 gjæringskar, for så å tilsette forskjellig gjær, tørrhumle, etc..
Hadde jeg hatt 50-literen hadde jeg nok også investert i en dyppvarmer på en 1-2kw.
Bryggetid på 20liter er 5 timer, med oppvask, for meg.
Som sagt her oppe så sparer man mye tid ved å starte koking med en gang maltrøret er hevet.
Effektiviteten min er nokså lav, og man kan ikke gå over 5 kg malt på 20litern (dobbelmesk er mulig, men tar ekstra tid), så der har du enda en grunn til å gå for 50.

Til syvende og sist er det lommeboka som bestemmer her, så takk for meg :)
 
En 9kW gassbrenner fyrer mer for kråkene enn et elektrisk varmeelement nedsenket i væske. Har 20l, og har ingen problemer med treg bryggedag, bruker normalt 5-6 timer fra jeg starter å finne fram sakene og knuse malt, til all oppvask er ferdig og vørteren står til gjæring. Speidel og olbrygging selger løst dyppelement, så om du vil spare inn noen minutter på oppvarming er det en mulighet for både 20 og 50l.

Synes du heller skal tenke på hva du egentlig er best tjent med. Hvor mange "kunder" skal forsynes med øl? Liker du å brygge ofte eller sjeldent? Foretrekker du ha et et bredt sortiment øltyper, eller bare noen få du kan kjøre opp store batcher av en gang i blant.
Anbefaler deg å gå i butikken og se en 20 og en 50l ved sden av hverandre, og tenke på praktisk håndtering ved vask, bæring, stue bort etter bruk. Hva som passer best for deg. For meg er det uaktuelt å slepe rundt på fulle 60l fermenteringsdunker, og ser ikke nytten i et utstyr som er overdimensjonert for 90% eller mer av bruken.

Gikk for en 20l selv da jeg brygger på egen hånd til eget bruk, og gir bort endel til familie og venner. Liker å lage forskjellige ting, så en 20l passer akkurat. Til og med med et kort maltrør til 10l småbatcher. Likevel overstiger produksjonen stadig vekk konsumet....
Har forøvrig utbytter jevnt mellom 72 - 80%, som regel 72-75% ved fullt maltrør.
 
Det er nok ein 20l som passer mitt bruk best. Men det eg i utgangspunket lurte på i denne tråden var kor mykje kjappere det går å brygge 20l øl i ein "50l speidel", i forhold til 20l øl i "20l speidel".

Kva er det minste volumet som kan bryggest i 50l speidel og 20l speidel?
 
Så vidt jeg vet for 20l, normalt maltrør minste batch 16l, har laget 30l pils til gjæring som største. Med kort maltrør kan du lage ned til under 10l, usikker å hvor mye mindre, max maltmengde i kort rør 2,75kg. Så på braumeisterforumet at man kunne ha i 3kg. Ja, det er forsåvit fysisk mulig ved bruk av makt... Igjen egen erfaring, anbefales ikke mer enn 2,75.
 
Så vidt jeg vet for 20l, normalt maltrør minste batch 16l, har laget 30l pils til gjæring som største. Med kort maltrør kan du lage ned til under 10l, usikker å hvor mye mindre, max maltmengde i kort rør 2,75kg. Så på braumeisterforumet at man kunne ha i 3kg. Ja, det er forsåvit fysisk mulig ved bruk av makt... Igjen egen erfaring, anbefales ikke mer enn 2,75.

Takk for svar! Håpar nokon kan svare på 50l og!
 
Tilbake
Topp