Bryggevarebutikk

Harald

Norbrygg-medlem
Hei
Jeg har begynt å få inn litt varer til lageret mitt i Ersfjordbotn. Målet er å ha ferdig en slags butikk til 13. juni.
Allerede nå kan jeg tilby malt i hele sekker direkte fra lageret. Men det gjenstår mye før butikklokalet er klart.
Stikk gjerne innom på lørdag 16. mai for å se hvor mye som gjenstår, jeg tar gladelig imot råd om hvordan den perfekte butikken skal være.
Bryggebryggeren/Harald

2015-05-08 16.21.56.jpg
 
Kjempetøft Harald. Skal se om jeg får mulighet til å stikke innom på lørdag. Jeg er snart operativ igjen etter en tid uten mulighet til brygging, så det vil komme bestillinger fra meg om ikke lenge.. :)
 
Har allerede vært innom, og det trengs en del jobbing ja for å få lokalene ship shape, men flott at vi får en bryggebutikk rimelig nært. Vil foreslå at det også opprettes mulighet for å droppe innom og kverne malt selv (med elektrisk mølle), og at utvalget av tørrgjær inneholder de 8-10 mest vanlige typer, samt evt. noen få fersk-gjær (wlp001, 007, 013, 400, 530, 830). Også vanlige humletyper bør være lagervare; CTZ, amarillo, cascade, saaz, centennial, fuggle, hallertauer, etc. Samt div utstyr som tapperør, kraner, kapsler, rengjøringsmidler, kjemikalier, mineraler, krydder etc.
 
Ja, tanken er at det skal bli mer eller mindre selvbetjening på malt, og at dere selv veier opp og kverner etter egne oppskrifter. Humle og tørrgjær skal jeg også ha på lager.

Jeg er imidlertid litt usikker på hvor mye jeg tør å satse på fersk gjær. Ser for meg at jeg da helst bør få istand en slags bestillingsordning, og at jeg får sendt oppover 1 gang i uka. Men jeg tar utfordringen. Skal sørge for at jeg får oppover et par rør av hver av de sortene du nevner til åpningen 13. juni. Selv bruker jeg nesten utelukkende tørrgjær, og har vel brukt mest av Wyeast sine smack-pack poser der våtgjær har vært brukt. Tror jeg vil konsentrere meg om én leverandør.

Harald
 
Den kommer til å få adresse Ersfjordvegen 63. Dere fra byen må belage dere på 25 min kjøretur. Ta til venstre når dere kommer over Sandesundbrua og fortsett sørover til Eidkjosen, og Eide Handel. Her tar dere til høyre og følger veien over det korte eidet over til sørsida av kaldfjorden. Følg fjorden utover, IKKE ta av mot Sommarøy i krysset i Henrikvika men fortsett rett fram til toppen Ersfjordeidet, som dere skal rett over, og ikke ta av mot Tromvik. Når dere er nede i fjorden skal dere til venstre. Da er det 100 m før dere er framme.

Men dere venter på at butikken åpner 13. juni, kan dere ta en kopp kaffe hos Bryggejentene nede på kaia.

https://www.google.no/maps/place/Er...2!3m1!1s0x45c4b888b819e203:0x339b44d1e5077f8e

Harald
 
Se det. Da kom det en bryggebutikk i Tromsø i god tid før jeg flytter hjem igjen (i alle fall om sommeren) Kommer nok til å ta med meg minstebryggeriet ut på øya, - det blir for strevsomt i lengden å sende en masse fat med øl oppover med hurtigruta hvert år. Mye lettere å svippe innom Ersfjorden etter en sekk med malt. Og når jeg kan kverne sjøl - koinne ikkje bidd bere einn de !!
Mht vårgjær. På Vestbrygg i Bergen får de forsendelse fra Whitelabs en gang i måneden. Du kunne jo tatt opp bestillinger - og så bare hatt noen få av de aller vanligste i tillegg. Ikke noe er som fersk våtgjær.... Hør med Birger på Vestbrygg åssen avtale de har med Chris White.

Har ikke så avanserte ønsker, men gjærbøtter trenger vel de fleste.
 
50 gjærbøtter ligger allerede og venter dere, det var med på lasset dere ser på bildet!
Gjærbøtter, corneliusfat, og annet isenkram skal jeg klare å ha på lager.
Men takk for inspill om gjær.
Som de fleste av kundene mine allerede vet er jeg ganske dårlig på logistikk. Så jeg trenger hjelp til å finne fram til et godt system for å fortelle både dere og meg akkurat hva som er på lager til enhver tid. Og et slags bestillingsskjema.
Harald
 
Ja nå er det vedtatt. Det skal bli gjær fra både Whitelabs og WYEAST å få i butikken. Jeg har notert noen bestillinger allerede, og jeg vil samle opp og sende de videre i neste uke. Send meg en PM, sms eller mail med navn og nummer på gjæra du trenger i løpet av tirsdag 26. mai, så skal jeg ha det i butikken 13. juni.

I morgen vil jeg være i butikken å isolere og kle en bordvegg for å skjerme litt mot vestaværet. Det er bare å komme innom for en prat.
Jeg skal også isolere og kle taket innvendig. Planen er å bruke torsdagskvelden 28. mai til dette. Men til det trenger jeg hjelp, gjerne av noen med god rygg... Selv har jeg blitt så duknakket av all denne røringen i mesken tidlig og seint.
 
Jeg har tatt inn noen kjeler, og har både 25 og 36 l m tappekran. Har også en med innebygget varmeelemet. Meskeposer har jeg, og også silbunn til 36 literen. Kjølespiraler, vørterluftere, bordkorkemaskiner, -utrolig hva jeg har egentlig:)

Jeg kommer nok også til å forhandle mer komplette kompaktbryggerier med tiden. Men vil kun satse på utstyr jeg har egen erfaring med, og som lett kan skaffes deler til.
 
Flott Harald. Kommer på lørdag 13. Når åpner du på dagen?

Jeg åpner ikke før kl 12:00 . Da skal jeg være ferdig med å synge under åpningen av Ersfjorddagen Rett Vests 5 årsjubileum. Håper dere hjemmebryggere også vil benytte dere av sjansen til å se på alt det andre som forgår i bygda denne dagen.
https://www.facebook.com/pages/Ersfjorddagen-Rett-Vest/332985883389542

Egentlig er dette en dum dag hvis man har planer om å kjøpe sekkevis med malt! Det blir nok vanskelig å komme fram til butikken med bil. Planlegger du storkjøp får du heller komme innom i neste uke.
 
Sist redigert:
Takk til alle som var innom på lørdag for å se hvordan jeg hadde fått det!
Både isenkram, humle og gjær er på plass i hyllene. Men det ennå mye som mangler før alt er på stell.
Det gjenstår ennå mye arbeid før lokalene blir ferdig, men det begynner å ta form. Det støver likevel så mye av bygningsarbeidet at jeg ikke vil ha åpne sekker med malt i stående i butikken foreløpig. Dette må derfor bestilles et par dager i forveien før du kommer innom!
Nå i uke 25 vil jeg ha åpent til kl 19.00 på onsdag, og fra 10- 16:00 på lørdag den 20:00

Jeg vil også kunne ta med varer til dere som skal på Stiftelsesmøtet for Tromsø hjemmebryggerforening på NOFIMA torsdag den 18. juni.
Harald
 
Tilbake
Topp