Brygging av sterk øl.

B

Bryggemann

Hei, jeg er fersk på brygging, har et vellykket brygg fra kitt bak meg. (Da brygga jeg Midas Touch Golden Ale 3,6kg med 1 kg ekstra lys spraymalt i tilegg, jeg liker sterk øl).
For to uker siden satte jeg en "Highland heavy ale muntons gold 3kg" jeg spurte rett og slett om råd fra de i bryggebutikken og sa jeg ville ha en prosent på sirka 8%, dermed fikk jeg med 2kg spraymailt light. Etter sirka 10 dager sluttet gjærlåsen å boble. er dette vanlig? har lest litt rundt angående brygging av sterkere øl, og det står mange steder man trenger spesial gjær for å tåle høyere alkohol prosent, og at det kan ta flere måneder før det har fermentert ferdig? Det er kanskje vært å nevne at de første 3 dagene gikk gjærlåsen i et sett. Nå har det stoppet helt opp, men er fortsatt "trykk" I plastbøtta, når jeg presser ned på lokket bobler det opp litt, betyr dette det fortsatt gjærer?

Det jeg altså lurer på er kan jeg snart tappe på flasker? (jeg har ikke hydrometer) eller er det helt ut på jordet at en øl på sirka 8% blir ferdig på rundt 2 uker?

En annen ting jeg lurer på, er det noen måte å sirka måle alkohol prosent ut fra hvor mye spraymalt man legger til? er det at 1 kg sirka er 2%? kittet skulle orginalt ha 4,5% om jeg ikke husker feil, og mannen i butikken ga meg 2 kg spraymalt. Er det noe forskjell på lys og mørk spraymalt etc. når det gjelder alkohol prosent eller er det bare smak?

Sist redigert av en moderator:
Hoi, her var det litt å ta tak i.
For det første: kjøp deg et hydrometer! Dette er den "eneste" måten du kan vite om gjæringen er ferdig og du trygt (!) kan flaske ølet (flasker du ølet for tidlig, kan flaskene eksplodere - og skade deg og dine dersom dette er glassflasker).

Når det er sagt...

Når gjærlåsen slutter å boble varierer veldig, og på bakgrunn av en mengde ting.
Kort fortalt betyr ikke dette at gjæringen er over! Om bloppingen gir seg kan det også bety at gjæringsspannet lekker gass, f.eks.
Bloppingen kan også fortsette i lang tid, eller gi seg før det er helt ferdig - det er med andre ord en dårlig indikator (kjøp deg et hydrometer).
Jeg tør ikke si til deg at det nå er trygt å flaske (med mindre du bruker plastflasker, da tør jeg), men sannsynligheten er stor for det.

Videre til alkoholprosenter. Kjøp deg et hydrometer. Et hydrometer måler flyteevnen i vørter/øl, gitt av sukkerinnholdet. Som du sikker vet spiser gjær sukker og tryller det om til alkohol og CO2. For å regne ut alkoholprosenten i et øl må man vite hvor mye sukker man hadde til å begynne med, og hvor mye som fins når man er ferdig.
Man kan også prøve å beregne hvor mye sukker som kommer til å spises av gjæret (og bli alkohol), og det er nok dette de på bryggebutikken din har gjort for å øke alkoholinnholdet i ølet ditt.
Hvor mye "alkohol" (sukker, for det er det spraymalt er) som tilføres per kilo er avhengig av volumet på vørteren (gram sukker per liter vørter).

Og nei, det har ingenting å si hvilken type spraymalt man bruker, annet enn til smaksinntrykket - sukkerinnholdet bør være det samme (er jeg da rimelig sikker på?).

Og til sist, les deg litt opp på prosessen; kjøp deg en bok :)
Det skader ikke med litt påfyll av kunnskap utover det som står på settet du kjøper, det er jo det å lære som er gøy med hobbyen!

Glemte å utbrodere rundt det, men forskjellig gjær har veldig mye å si i bryggeprosessen.
Både på smak, lukt, oppførsel under gjæring og, som du spør om, alkoholtoleranse; et "vanlig" gjær vil vanligvis greie opp imot 10%, men dette er avhengig av typen. Noen tåler mer, andre mindre.

Tusen takk for fyldig svar! ja vurderer å kjøpe hydrometer, grunnen til at jeg ikke gjorde det fra første stund er at jeg ville holde det så enkelt som mulig, og syns det virka litt komplisert med målinger og masse tall. (lest en del på nett)

Men hva er forholdet mellom vørter og sukker? altså hva blir regne stykket? la oss si man har 23 liter vørter, og legger til 1kg spraymalt / sukker?

Jeg bruker faktisk plast flasker, så da er det vell greit? selv om det fortsatt gjærer så klarer det å bli "ferdig" i flasken?? uten å eksplodere altså :p

Sist redigert av en moderator:
Tusen takk for fyldig svar! ja vurderer å kjøpe hydrometer, grunnen til at jeg ikke gjorde det fra første stund er at jeg ville holde det så enkelt som mulig, og syns det virka litt komplisert med målinger og masse tall. (lest en del på nett)

Men hva er forholdet mellom vørter og sukker? altså hva blir regne regne stykket? la oss si man har 23 liter vørter, og legger til 1kg spraymalt / sukker?

Jeg bruker faktisk plast flasker, så da er det vell greit? selv om det fortsatt gjærer så klarer det å bli "ferdig" i flasken?? uten å eksplodere altså :p

Ikke vurder hydrometer :) skaff deg det, det er en simpel og smal investering for å sikre ingen flaskebomber og enkel måte å bli bedre kjent med kunsten å kjenne gjæra og livet dens gjennom dens jobb i prosessen i å lage godt øl :)

Med hydrometeret kunne du målt en OG(original gravity) altså sukkertettheten i væske, på en 23 ltr batch til noe som 1.068, og etter gjærings forløpet er den kommet på en såkalt FG (final gravity) som er slutt sukkertettheten da gjæra har fortært det den evner, av sukkeret fra malten og gjort det om til alkhol og annet godis. har du en FG som 1.012 kan du sette opp stykket slik veldig enkelt og omtrentlig: OG - FG * 133, som blir her:
1.068 - 1.012 = 0.056 * 133 = 7,448 altså omtrentlig 7,5% abv (alcohol by units)

Regner med du ser det praktiske bak hydrometer her nå :)

Tips: du får kjøpt 24 x 0.33 glassflasker + kasse på nærbutikken med tomflasker for 40 spenn :) benytter meg av dette selv, fungerer kjempegodt.

Lykke til med denne flotte hobbyen.

Sist redigert:
De vil fortsatt eksplodere, men plast er litt mindre farlig enn glass dersom man er i samme rom når det skjer.
Jeg overdriver ikke når jeg sier at flaskebomber er livsfarlige. De er, som jeg kan komme på, det eneste farlige rundt ølbrygging,
Ølet kan, som du sier, bli "ferdig" i flasken på flere måter, men du har ingen kontroll så lenge du ikke kan måle.
Et hydrometer koster 50 kroner, en kolbe koster en hundrelapp.

Men ellers, regnestykket er ikke forferdelig simpelt, men sett deg inn i hvordan man måler det som plugges inn i formelen http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html.
Etter det kan du lære deg å bruke verktøy som http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/, eller mer sofistikerte oppskriftbyggere, enten på nettet eller selvstendige applikasjoner.

Kan godt fortelle hvor farlig øl på flaske som ikke er utgjæret. Skulle på ferie i tre uker i begynnelse av min "bryggekarriere" og tok sjansen på at ølet var ferdig utgjæret siden sg målingen var som jeg hadde siktet meg inn på..

Flasket ølet og satt det på badet med avstand til gulvet og i underkant av 20 grader.

Når jeg kom hjem fra tur så hadde flaskene ettergjæret seg og flaskebombene hadde eksplodert og etterlatt seg en fin farget overflate på veggen, taket og gulvet. Glassbiter overalt og glass skår som satt fast i taket... Det ble en skikkelig vaskejobb for å vaske vekk ølet overalt..

Glad disse flaskene ikke stod på bordet og eksplodert..

Reddet resten av ølet ved å sette kassene med øl ut i minus grader og åpne korkene og slapp ut litt av trykket. Så korket de på nytt. Ved kjøle ned fikk jeg beholde rett kullsyre mengde og sluppet ut over trykket.

Ble en vellykket øl til slutt. Men nå måler jeg alltid sg 3 dager på rad. Og i tillegg bruker jeg som regel fat.. Var litt av en lærepenge for meg iallefall... Men det ha måtte vært noe til trykk, som har sent glasskår så hardt av gårde at det stod fast i taket..

Easybrew

Tusen takk for alle svar! dere har virkelig skremt meg haha, selv om jeg bruker plast har jeg lite lyst til å vaske hele kjøkkenet for øl. Skal nok kjøpe et hydrometer neste gang jeg skal brygge. Men er det ikke stor fare for infeksjon når man hele tiden åpner opp øllet for å måle?

Nei, sett bort i frå humla, som er antiseptisk, så er det også alkohol i ølet i det du byrjar og måle G. Dessutan har gjæren godt grep om brygget, og slepp neppe til det som evt måtte finne vegen ned i karet den korte perioda du målar.

Ok tusen takk! skal definitivt kjøpe meg et, så på bryggeland (det er min nærmeste brygge butikk) de har typer, til 349 og en for 59, klarer meg vel med den for 59? den heter "Oechlvekt / hydrometer" de andre har innebygd temperatur, og forskjellige tall, som 0-10 plato og 0-20 plato, lenge siden jeg tok filosofi så vet ikke hva dette betyr.

Men altså, siden det er en stund til jeg får dratt til bryggeland, og må klare meg uten på denne batchen, tror dere det er safe å flaske nå med opplysningene jeg ga? eller bør jeg vente flere uker til? siden det er en sterkere øl. som jeg sa så har jeg lest flere steder at sterkere øl kan ta flere måneder.

Har hatt en kunde som fikk et fint hull i gipsveggen sin etter en plastflase ble om til en flaskerakett pga for tidlig flasking, så de kan være like kjipe sånn sett ;-) anbefaler også å bare la det stå i to uker, skal være ganske trygt til da :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tusen takk for alle svar! dere har virkelig skremt meg haha, selv om jeg bruker plast har jeg lite lyst til å vaske hele kjøkkenet for øl. Skal nok kjøpe et hydrometer neste gang jeg skal brygge. Men er det ikke stor fare for infeksjon når man hele tiden åpner opp øllet for å måle?
Jo, det er forsåvidt sant. Er en fordel om man har en kran på dunken.
Som noen andre nevnte hjelper både humle og alkohol litt, men det enkleste er en kran.

Du MÅ ikke åpne hele tiden. For ale, sjekk etter rundt to uker og så ny prøve ca tre dager senere.
Ved samme gravity kan du flaske evt sette kaldt til klaring før flasking.
Og ikke alle vil ha kran på gjæringskaret. Sørg da å bruke noe som er vasket rent samt desinfisert til å ta prøve med.
En vanlig øse kan også brukes.
Hvor leser du at øl på rundt 8% skal ta mange måneder før det er utgjæret? At enkelte kan ha godt av lagring er ikke helt det samme.

Jeg har faktisk kran! haha, jeg er helt ut på jordet, jeg trodde hele tiden man måtte putte et hydrometer inni selve brygget.... man skal bare ta en liten prøve da, bare litt på bunn av et glass?
@Forvirret leste første artikler som kom opp fra google search "Brewing stronger beer" der stod det litt varierende, en som sa hans brygg fermenterte i flere månder, men generelt bare at det tar en god del lenger tid når det er sterkere øl. Er det ikke sant? altså at jo mer sukker / spraymalt man har oppi, jo lenger tar fermenteringen? eller er det noe helt annet som bestemmer dette?

Tusen takk igjen for så fine svar!

Jeg har ikke brygget sterkere øl enn omkring 7%, men min erfaring tilsier at hoveddelen av attenueringen skjer i løpet av den første uka (si 4-7 dager) enten du sikter på 4% eller på 7%. Jeg tipper at det tar lenger tid når du kommer opp mot eller over 10%, og kanskje må tilsette mer sukker evt. gjær etter hvert for å komme gjennom hele gjæringsprosessen, men har aldri gjort dette selv.

Jeg har faktisk kran! haha, jeg er helt ut på jordet, jeg trodde hele tiden man måtte putte et hydrometer inni selve brygget.... man skal bare ta en liten prøve da, bare litt på bunn av et glass?
Les informasjonen jeg ga deg. En kolbe i glass eller plast er enklest, må være en ganske høy beholder.

Når du har lest at fermenteringen pågår i lang tid kan det være at det står på dunken, men gjæringen er ferdig, Evt at det er snakk om modning

Tilbake
Topp