Brygging av surøl, med kapsler og kettle sour

gle1

Norbrygg-medlem
Sliter litt med å vurdere mengder av tilsetninger av laktose og lactobascillius. Skal brygge og surne 140 liter vørter i kokekjelen. For å få ned PH til 4.5 før tilsetting av lacto tenkte jeg å bruke laktose. Men hvor mye laktose må jeg bruke?

Tenkte å bruke magetabletter med lacto fra apoteket til å syrne. Er det mulig å bruke for mye slik at det vil sette usmak, eller vil syrningen bare gå mye fortere dersom man f.eks tilsetter dobbelt så mye som "nødvendig"? Det skal tilsettes rett i vørteren, uten starter. Har lest at noen har brukt 5-10 kapsler på 25 liter, er det så enkelt å gange opp?

Så dette her med PH. Vil den være lik i hele vørteren, eller må jeg røre rundt før jeg tar målingen?

Et siste spørsmål angående kokingen. I en BW er det en god del pils malt, må ikke dette kokes tilstrekkelig for å fjerne DMS, eller er ikke dette et tema på surøl?

Sist redigert:
Du tenker riktig, men stavenazien i meg må pirke i at laktose er melkesukker, mens du syrner med lactobacillus, også kalt lacto.

Synes selv de kapslene er ganske dyre, så du kan spare litt ved å lage starter. Kjenner ikke til at det kommer usmaker ved tilsetting av for mange bakterier.

Når det gjelder å syrne til 4,5 før syrning, bruker man Lactol, altså 88% melkesyre for dette. Tror jeg brukte 12ml for 20 liter en gang, men du kan jo bruke papirstriper for å måle, og tilsette litt etter litt.

Mer info her http://www.milkthefunk.com/wiki/Sour_Worting#How_to_Pre-Acidify

Sent from my iPhone using Tapatalk

Du tenker riktig, men stavenazien i meg må pirke i at laktose er melkesukker, mens du syrner med lactobacillus, også kalt lacto.

Nå var det strengt tatt melkesyre som ble forvekslet med laktose ;)

Kanskje litt overkill, men Brewer's friend sin meskevannskalkulator kan nok hjelpe deg med å beregne mengde melkesyre: http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/

Anbefaler forøvrig veldig varmt pH-meter over disse papirstripene, dessverre koster det litt.

Takk for tilbakemeldinger. Har et PH-meter som skal brukes.

Jeg blander nok laktose med melkesyre ja :p Hvor får man tak i melkesyre? Og skjer den syrningen konstant? Så jeg kan bare tilsette, røre og måle meg frem til PH 4.5?

Takk for tilbakemeldinger. Har et PH-meter som skal brukes.

Jeg blander nok laktose med melkesyre ja :p Hvor får man tak i melkesyre? Og skjer den syrningen konstant? Så jeg kan bare tilsette, røre og måle meg frem til PH 4.5?
Jeg kjøpte på Bryggselv. Jeg har tidligere siktet meg inn ved å dryppe i, røre, måle og gjenta. Men pH er en logaritmisk skala, vørteren har en bufferkapasitet og faens oldemor, så prøv deg forsiktig frem :)

Tilbake
Topp