Brygging i kjøleskap

Hei!

På grunn av varmen vil vi gjerne benytte oss av gjæring i kjøleskap. Vi vil lage pils som helst skal gjæres ved 10 °C, men den høyeste mulige temperatur er 8 °C. Vil dette fungere? Hvor lenge bør brygget gjære ved denne temperaturen?
Bør vi tappe om brygget etter noen uker?

Setter pris på alle svar.

Mvh Øystein.
 
8 grader går fint med lagergjær.
Vanskelig å si tiden, men min 14 dager kanskje opp mot 4 uker. Trenger ikke tappe om denne,
men kanskje gi den et par dager ved litt høyere temperatur (diacetylrest) når gjæringen er 3/4  ferdig.
Når den har gjæret ut, kan dere sette kjøleskapet på fult for å lagre den en stund. Gjærne opp mot 4 uker.
spørs hvor tolmodige dere er.
Så tappe over i kar med sukkerlake for karbonering ( ca 6g L)eller rett på fat for tvangskarbonering med CO2.

Det aller beste er å kjøpe en UT200 og feste temperaturføleren til gjæringsspannet med bobleplast utenpå for å isolere fra omgivelsene.
deretter styres kjøleskapet av øltemperaturen og UT 200. Da får man en jevn temperatur.
 
Hei alle sammen:) Jeg er ny her på forumet som dere sikkert ser:) Må si den UT 200 høres helt genial ut, hvordan er det og bruke den til å gjære Ale  i kjøleskapet? Nå når de fleste av oss har det for varmt i huset:) Noen som gjør det her inne?

Hilsen Morten
 
Jeg kan ikke tro at det er nødvendig å gjære ale i et kjøleskap. Riktignok kan være i det varmeste laget for en ale akkurat nå men det skulle allikevel gå greit å gjære en ale i romtemp selv nå.
 
Jalle skrev:
Jeg kan ikke tro at det er nødvendig å gjære ale i et kjøleskap. Riktignok kan være i det varmeste laget for en ale akkurat nå men det skulle allikevel gå greit å gjære en ale i romtemp selv nå.

Jeg har hørt flere eksperter bli intervjuet om brygging. Et vanlig spørsmål er at de skal nevne èn ting de vil anbefale nye ølbryggere for å forbedre prosessen sin. Svarene de da kommer med er ca jevnt fordelt mellom:

1-Temperaturkontroll. Riktig, jevn, kontrolert og reproduserbar temperatur.

2-Rett gjærpitching. Riktig mengde gjær (ikke for lite, ikke for mye), god gjærhelse, tilstrekkelig oksygen og næringstoffer.

Flere har f.eks. ment at dersom pengene ikke strekker til bør man sørge for å kjøpe kjøleskap og temperaturkontroll før man kjøper all-grain utstyr, da dette gir større utslag på ølkvaliteten per krone investert.
 
Dalaker skrev:
Jalle skrev:
Jeg kan ikke tro at det er nødvendig å gjære ale i et kjøleskap. Riktignok kan være i det varmeste laget for en ale akkurat nå men det skulle allikevel gå greit å gjære en ale i romtemp selv nå.

Jeg har hørt flere eksperter bli intervjuet om brygging. Et vanlig spørsmål er at de skal nevne èn ting de vil anbefale nye ølbryggere for å forbedre prosessen sin. Svarene de da kommer med er ca jevnt fordelt mellom:

1-Temperaturkontroll. Riktig, jevn, kontrolert og reproduserbar temperatur.

2-Rett gjærpitching. Riktig mengde gjær (ikke for lite, ikke for mye), god gjærhelse, tilstrekkelig oksygen og næringstoffer.






Flere har f.eks. ment at dersom pengene ikke strekker til bør man sørge for å kjøpe kjøleskap og temperaturkontroll før man kjøper all-grain utstyr, da dette gir større utslag på ølkvaliteten per krone investert.

Men vil ikke en slik UT 200 slite mye på kjøleskapet, ved gjæring på ca 16-18 °C ?
 
Tror ikke kjøleskapet vil skru seg så inderlig ofte av og på, det er jo relativt godt isolert.

En annen løsning er jo å sette kjøleskapet i et rom som har lavere temperatur enn den du vil gjære ølen din ved, så kan du kople termostaten til en lyspære inni kjøleskapet for oppvarming.
 
Har gjæret en del kölsch på 16 C. Det går bra. Slår seg ikke spesielt ofte av og på.
 
Jalle skrev:
Jeg kan ikke tro at det er nødvendig å gjære ale i et kjøleskap. Riktignok kan være i det varmeste laget for en ale akkurat nå men det skulle allikevel gå greit å gjære en ale i romtemp selv nå.

Dette stemmer ikke. Gjærer du en ale i 26-28 grader som det er nå, vil du få et skikkelig fuseløl, og masse andre rare smaker oppi. Ale skal optimalt gjæres på 18-20 grader, med mindre det er en veldig sær belgisk gjærsort.
 
joques skrev:
Jalle skrev:
Jeg kan ikke tro at det er nødvendig å gjære ale i et kjøleskap. Riktignok kan være i det varmeste laget for en ale akkurat nå men det skulle allikevel gå greit å gjære en ale i romtemp selv nå.

Dette stemmer ikke. Gjærer du en ale i 26-28 grader som det er nå, vil du få et skikkelig fuseløl, og masse andre rare smaker oppi. Ale skal optimalt gjæres på 18-20 grader, med mindre det er en veldig sær belgisk gjærsort.

Hvordan vil det være med karbonering i dagens temperaturer? Har siste brygg stående (akkurat 2 uker siden flasking nå), og jeg er bortreist (på jobb langt ute i nordsjøen.. kan melde om fint vær her og..) og kommer ikke hjem før om en uke. Bør jeg få noen til å "redde" øllen og sette den kjøligere?
 
Lars Ølhund skrev:
joques skrev:
Jalle skrev:
Jeg kan ikke tro at det er nødvendig å gjære ale i et kjøleskap. Riktignok kan være i det varmeste laget for en ale akkurat nå men det skulle allikevel gå greit å gjære en ale i romtemp selv nå.

Dette stemmer ikke. Gjærer du en ale i 26-28 grader som det er nå, vil du få et skikkelig fuseløl, og masse andre rare smaker oppi. Ale skal optimalt gjæres på 18-20 grader, med mindre det er en veldig sær belgisk gjærsort.

Hvordan vil det være med karbonering i dagens temperaturer? Har siste brygg stående (akkurat 2 uker siden flasking nå), og jeg er bortreist (på jobb langt ute i nordsjøen.. kan melde om fint vær her og..) og kommer ikke hjem før om en uke. Bør jeg få noen til å "redde" øllen og sette den kjøligere?

Nå er jo jeg ganske ny innen dette selv men skal prøve og svare så godt jeg kan. Du trenger ikke bekymre deg for fuseløl nå, fusel blir produsert den første perioden av primærgjæringen. Men for å komme til karboneringen så er det ikke krise om de står i 24-26 °C noen dager før du komme hjem, men sett de i kjøleskapet når du kommer hjem, lar du de stå i den tempen som det er nå så har du ikke så god holbarhet på ølet ditt.
 
Siden det er mye mindre sukker som skal gjære bort under karboneringen enn under hovedgjæringen, vil du få mindre utslag av høy temperatur under karbonering. Det er ganske vanlig at bryggerier har et varmerom hvor de ettergjærer øl på fat og flasker, for at karboneringen skal gå raskt. Jeg ville dog sett øltypen an. For lette og lyse typer (og lagerøl) ville jeg ikke ettergjæret for varmt.
 
Gahr skrev:
Siden det er mye mindre sukker som skal gjære bort under karboneringen enn under hovedgjæringen, vil du få mindre utslag av høy temperatur under karbonering. Det er ganske vanlig at bryggerier har et varmerom hvor de ettergjærer øl på fat og flasker, for at karboneringen skal gå raskt. Jeg ville dog sett øltypen an. For lette og lyse typer (og lagerøl) ville jeg ikke ettergjæret for varmt.

Er et ølsett-brygg på Coopers Draught, så den er ikke av de lyseste typene men ikke så mørkt heller.. Har fått noen til å "redde" flaskene og få de til en kjøligere kjeller for å være helt sikker nå.
 
Da jeg skulle på ferie men likevel ville ha litt øl i huset ved tilbakekomst så bestemte jeg meg for å gjære øl i øleskapet. I dagene før jeg brygget fant jeg ut at kjøleskapet pent holdt ca 10 grader, så da ble en pilsner øl brygget og satt i øleskapet for nesten 4 uker siden. I helgen skal jeg ta ut dunken og stikke om på corneliusfat, og da vil jeg også kunne måle FG og vurdere smak. Jeg har gode forhåpninger her!

Ellers så må jeg si at jeg er glad at jeg ikke bestemte meg for å brygge en ale og la den stå i stuen. Det har til tider visst vært veldig varmt på Østlandet, og da hadde jeg definitivt kommet tilbake til et ikke så veldig fristende brygg...
 
Tilbake
Topp