Bunnfall fra avkok med over i gjærings dunk.

Hei.

Bør man "sile" av mest mulig av rester/bunnfall når man setter over til gjæringsdunken?

Eller gjør det lite om man følger med noen rester av bunnfallet etter koking?

Gi den en liten whirlpool og tapp over, går fint. Silte mye til å begynne med, men ølet blir bra selv om vi tar med alt over nå.

Setter ikke humle som blir tatt over fra kjelen smak på ølet i gjæringskaret over tid?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Miguel skrev:
Setter ikke humle som blir tatt over fra kjelen smak på ølet i gjæringskaret over tid?

Mi personlege smaksmessige erfaring med IPA, altså godt humlede øl, er at humlen som blir med over til gjæringsfatet vil vere med på å sette endå meir humlepreg på ølet. Dei fleste vil sjå på dette som eit gode. Reint personleg har eg ikkje noko problem med det. Då har mitt problem snarare vore å komponere eit øl som er tilfredsstillande harmonert.

Takk for tipset Jørn.

Denne stopper nok det meste av "kaka".

Men,,setter det smak,,eller "forstyrrrer " prosessen om noe av humlen eller bunnfall generelt kommer over i gjæringskaret.

Bør det unngås fullstendig.  ?

Det var forøvrig en IPA som ble brygget sist,,og den hadde jo mere humle enn brygg nummer 1 hos meg , belgisk wit hadde.

Noe lurte seg gjennom helt på slutten,,men tenkte ,,jaja,,skitt la gå.  ;)

FrodeSy skrev:
Miguel skrev:

Mi personlege smaksmessige erfaring med IPA, altså godt humlede øl, er at humlen som blir med over til gjæringsfatet vil vere med på å sette endå meir humlepreg på ølet. Dei fleste vil sjå på dette som eit gode. Reint personleg har eg ikkje noko problem med det. Då har mitt problem snarare vore å komponere eit øl som er tilfredsstillande harmonert.

Joda. Mer humle er fint :) Men mtp oppskrifter så vil man vel få et avvik, alt ettersom hvor mye trub som blir med over? Men på en småskala for eget og venners bruk er det vel ikke så farlig. Men for de som vil brygge konsekvente brygg fra gang til gang har det kanskje noe å si, eller er det så liten forskjell?

Etterhvert så ser jeg for meg at det er ferdig smakssatt (med unntak av tørrhumle etc) vørter jeg vil sette til gjæring for å få oppskrifter til å smake likt hver gang.

Buster skrev:
Takk for tipset Jørn.
Denne stopper nok det meste av "kaka".
Men,,setter det smak,,eller "forstyrrrer " prosessen om noe av humlen eller bunnfall generelt kommer over i gjæringskaret.
Bør det unngås fullstendig.  ?

Jeg tror ikke det forstyrrer prosessen, men deg vil nok sette mer smak. Som FrodeSy skriver, vil dette i visse øl være en fordel.
Jeg har ikke brygget samme ølet to ganger med og uten denne sila, så jeg har dessverre ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men ølet mitt blir stort sett drikkandes! :ilike:

Min erfaring er at selv med relativt grovt dørslag vil du få minimalt med trub over da trubben selv fungerer som en sil.

Jeg whirlepooler og tapper det meste av den klare vørteren og så heller jeg hele sulamitten over det store dørslaget og lar den sile gjennom 10 minutter. Jeg får da fra 1-2 liter ekstra vørter i forhold til før da jeg kastet trubben  :'(

Tilbake
Topp