Bunnfall på flasker?

Det blir jo bunnfall, da ølet taes rett fra gjæringsdunk. Jeg har bare flasket en batch, bruker fat ellers, men det irriterer jo at man må behandle flaskene som spedbarn og følge nøye med ved tømming, for å la siste slant bli igjen på flasken. Mine flakse rhar stått i kjøleskap i 4 uker etter endt karbonering. Blir det sånn forever, eller kan man forvente at det på et ca tidspunkt blir så kompakt at man kan forflytte flakser i ryggsekk og tømme dem helt uten å få gugge i glasset?
 
Tror ryggsekk kan bli vanskelig, men i alle fall noen gjærtyper klistrer seg godt på bunnen. Hvis du skal frakte øl og drikke det samme dag så er nok ei fatløsning veien å gå. Du kan da tappe over til flasker eller tappe over til nytt fat, før transport.
 
Av de 10-15 gjærtypene jeg har prøvd har london ale sittet best.. Med den kan jeg helle ut alt av flasken uten at noe grums blir med

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
Uten sammenligning forøvrig, så har jeg lest at Nøgne Ø ettergjærer ølet sitt på flaskene. Siden desse flaskene selges over disk, må man gå ut fra at de ikke har problemer med bunnfall i flaskene sine. Så hva er greia? Kan jeg sette ølet kaldt og lagre det noen dager så det klarner mer før jeg heller det på flasker, helle på sukker og så sette det varmt for karbonering før videre klarning i lav temperatur?
 
Nei, det er bunnfall i Nøgne Ø sine flasker. Det eneste du kan gjøre for å unngå det, er å flaske videre fra fat etter karbonering, eller flaske om.
 
Hva med å filtrere fra dunk til fat, trykksette fatet med C02 og så flaske? Har tenkt å prøve dette for en langtidslagret pils da jeg regner med at det vil være lite gjær igjen for naturlig karbonering.

Lars K.
 
Jeg kjørte engang til Valdres over Valdresflya på en av de siste dagene av åpningssesongen, og det var kilometervis med bokstavelig talt vaskebrett. Både bilen og personene var dypt rystet, men ølet bak kunne serveres samme kveld uten særlig oppvirvlet gjær. Det er rotasjon og snu-halvveis-opp-ned som virvler opp gjæren, ikke egentlig risting - og dessuten er det begrenset hvor mye bevegelse man klarer å introdusere i et øl i en flaske som er fylt godt opp på halsen sålenge den står noenlunde rett-opp-og-ned.

Jeg ville forsøkt å satt ølet i ryggsekken og latt det stå til. Sålenge du sikrer deg at flasketuten peker opp, så kan det gå veldig bra. Som andre har nevnt, så hjelper det å bruke en gjær som flokkulerer hardt, men det er vel kanskje for sent å planleggen påska på dét nivået nå. La ølet stå lengst mulig rolig når det kommer frem - hver time hjelper. Evt kan du forsøke å ta med filtrert øl (men det var vel hjemmebrygg du ville ha med) eller belgisk og weissbier der litt bunnfall bare er in-style.
 
Tilbake
Topp