Burde jeg tørrhumle?

Jeg satt mitt andre all-grain brygg på lørdag. Det er er en porter som skulle humles ved 60 min og ved 0 min. Når vørten var kokt ferdig og jeg egentlig skulle hatt oppi aromahumlen ble jeg litt stressa og tenkte for mye på hvordan den nylagde spiralkjøleren min ville fungere at jeg glemte ha oppi humlen. I steden satt jeg i gang nedkjølingen med en gang. Jeg kom på humlen etter kanskje 3 min og hadde den oppi.

I utgangspunktet burde jeg vel hatt den oppi ved 0 min og så latt den "trekke" i 10 min før jeg begynte nedkjølingen, stemmer det?

Uansett blir det vel mindre smak og aroma på grunn av denne feilen min. Er det en ide å tørrhumle med litt av aromahumlen for å justere dette?

Jeg tørrhumlet min siste porter pga for lite smak og aroma ved måling av SG. Ble veldig bra.

Jeg har tørrhumlet porter før, det var suksess. Gjorde det dog med citra, humlen ble ganske fremtredende i aroma- og smaksbildet. Ikke at det plager meg i det hele tatt, men noen som er litt mer sære på stil vil nok mene annerledes. ;)

Hvis du knerter oppi ca 0.6g pr liter så får du "litt" effekt, synes det kan være greit til mørke maltøl for å få noe ekstra uten at det egentlig blander seg nevneverdig i businessen til malten.

Tilbake
Topp